Misschien ben je momenteel een grote fan van Star Wars: The Old Republic. De MMO van Bioware gesitueerd in het universum van Star Wars weet vele fans aan te spreken. Maar dit is niet de eerste keer dat een game met de Star Wars-licentie het MMO-genre aan doet. Nee, lang voor The Old Republic was er Star Wars Galaxies.
Voordat ik in 2003 aan de slag ging met Star Wars Galaxies: An Empire Divided, had ik nog nooit eerder een MMORPG gespeeld. Het was een genre gedomineerd door vreemde mensen die graag elke maand betaalde om een game te mogen spelen. Het daglicht niet zagen omdat ze steeds aan het spelen waren. De vooroordelen waren er genoeg, iets wat me altijd weerhield om met dit genre aan de slag te gaan. World of Warcraft bestond nog niet en het genre was niet zo mainstream als dat het nu is. Ik sloot me voor het genre af… Totdat Star Wars haar intrede deed. Galaxies heeft veel voor mij als gamer weten te betekenen.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Tijdens de vele games die ik speelde fantaseerde ik altijd over een manier om een game te spelen waarin alle NPC’s daadwerkelijk menselijke spelers waren. Iedereen werd bestuurd door een gamer. Grote werelden, bevolkt door echte spelers. De MMO bood dat, maar wist mij dus steeds af te schrikken. Hoe zou het zijn als een wereld echt zo bestaan door de gamers, waarin ze zelf de cultuur uit konden maken, de economie onder handen hielden en je botten kon kopen om je wapens te verbeteren? Star Wars Galaxies gaf mij, als MMO-maagd, de antwoorden op al deze vragen.
Je gemiddelde dag als speler van dit spel bestond uit het doen van ‘lair missions’ om nieuwe loot te verzamelen en jezelf te verbeteren. Je ging hangen in Corellia, de galactische hub, of zocht daar naar een groep om mee op jacht te gaan. Je zocht naar een transport, verkocht je eigen items om rijker te worden of bood jezelf aan om klusjes voor anderen uit te voeren. Het deed denken aan de befaamde cantina-scene uit A New Hope, maar dit keer besloot jij wat er ging gebeuren. Het was alsof je zelf door Star Wars liep. Het enige wat je uit de illusie kon halen waren de spelers die ‘AFK’ waren.
Met verschillende klassen en professions om uit te voeren, had iedereen zijn plek in de wereld. Je kon het niet in je eentje doen, er was altijd een tijd waarin je iemand anders nodig had. Wapens en armor gingen kapot nadat je ze veel had gebruikt en je loot was niet altijd indrukwekkend genoeg qua statistieken. Dus liet je andere spelers opnieuw kleding voor je maken. Spelers die zichzelf de kunst van het kleding maken hadden aangeleerd. Met de beste ingrediënten (die jij tijdens je missies kon verzamelen) zorgde ze er op hun beurt weer voor dat jij beter voor de dag kon komen. Uiteraard had iedereen zijn prijs. De economie liep op dit soort besluiten. En zelfs voor de simpelste ingrediënten had je andere spelers nodig om een gebied uit te kammen. Dit was een wereld vol gevaren.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Galaxies was een fantastische game om in rond te lopen. Alles ademde de Star Wars-gevoelens uit en het samenspel tussen spelers werkte heerlijk. Het was aan jou om het beste uit je personage te halen, je wist dat anderen dit immers ook deden. Steden in het universum liepen vol met andere personages, ieder bestuurd door een gamer achter een PC. Op een gegeven moment werden spelers zelfs bekend in de wereld door een fantastische prestatie, of omdat ze bijzonder goed (of goedkoop) waren in hun jobs. Alles liep goed in de wereld die Star Wars Galaxies heette. Maar er kon een hoop fout gaan.
In de tijd dat Galaxies haar beste tijden beleefde, was de game-industrie nog niet zo ver als nu. Community managers waren eerder uitzondering dan regel. Hierdoor stond de ontwikkelaar amper tot niet in contact met haar fanbase, met de trouwe spelers die ervoor zorgden dat het spel door bleef groeien. Er kwamen verschillende uitbreidingen in de vorm van ‘Jump to Lightspeed’, ‘Rage of the Wookiees’ en‘Trials of Obi-Wan’. Toch was nieuwe content niet standaard beter dan dat wat spelers al in het spel konden vinden. En dit is dan ook hetgeen waar we Galaxies vandaag de dag nog het meeste door herinneren. Een moeilijke, duistere herinnering. Een herinnering die ‘New Game Enhancements’ heet.
Het spel, ontwikkeld door Sony Online Entertainment, had volgens de ontwikkelaar vernieuwing nodig. In de vorm van de ‘NGE’ kreeg de game dat ook. Het was de grootste fout uit de geschiedenis van het spel. Van de vierendertig aanwezige professions bleven er negen klassen over. Het crafting systeem werd compleet verwijderd en het indrukwekkende combat systeem werd vervangen door een systeem dat zo saai was dat je er bij in slaap viel. Alles wat Galaxies ooit was werd uit de game gesloopt. Fans waren woedend. Waar je eerst maanden, zo niet jaren bezig was om een Jedi te worden, werd je nu een Jedi met de klik op een knop. De ziel was uit het spel en spelers begonnen af te haken. Een grote community keerde haar rug toe naar het spel waar ze duizenden uren in hadden zitten. Dit was niet meer de ervaring die ze ooit hadden.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
De servers liepen leeg en Sony’s online divisie zat in zwaar weer. Het was het begin van het einde voor Galaxies. Fans liepen over naar andere MMO’s, terwijl een groep hardcore spelers besloot Star Wars Galaxies EMU te creëren, een emulatie van de game, voordat Sony het vernietigde. Toch mocht het allemaal niet meer baten. Galaxies was dood, de game was gevallen, Sony wist hart en ziel te verwijderen. Op 15 december 2011 besloot Sony dan ook om de servers te sluiten en de game niet meer speelbaar te maken.
Er zijn veel mensen die met liefde aan Galaxies terug blijven denken. Het was een hele diepe MMO (WoW is een stuk oppervlakkiger vergeleken met wat Galaxies deed) die je op kon slokken in dat melkwegstelsel hier ver vandaan. Gelukkig verscheen jaren later The Old Republic om de schade wat te beperken. Maar de val van Sony Online in de wereld van Star Wars? Die zal nooit vergeten worden…
In samenwerking met DeathStar.nl