GameParty staat geheel in het teken van Star Wars. Uiteraard om de release van de nieuwe Battlefront te vieren, maar zo dichtbij de release van het volgende deel in dit ruimte epos willen we graag onze enthousiasme met jullie delen. We kijken terug naar enkele oude games die uit het universum van George Lucas gekomen zijn. Goede titels, verschrikkelijke games en alles wat daar tussen hangt. Waar The Force Unleashed hoort? Daar discussiëren gamers nog steeds over.
Het universum van Star Wars heeft ons briljante games gegeven. Niemand zal twijfelen over de kwaliteit van Knights of the Old Republic, Rogue Squadron II en de eerste Battlefront. Helaas is de licentie vaker dan eens door het slijk gehaald door titels die de naam Star Wars geen eer aandeden. In de tijd dat de licentie een vervelende nasmaak teweeg kon brengen bij gamers, wist LucasArts alles op alles te zetten om te tonen dat Star Wars nog steeds tof kon zijn in de digitale speeltuin. Het antwoord van de ontwikkelaar was The Force Unleashed, een game waarin ‘The Force’ voor het eerst tot het uiterste gebruikt kon worden. Maar hoe wist de game uit te pakken?
er zijn geen afbeeldingen gevonden
In The Force Unleashed speel jij als Galen Marek, codenaam Starkiller (de originele naam van Luke Skywalker in de eerste versie van het script van Star Wars). Nadat zijn twee ouders de dood vonden (twee bekwame Jedi) nam Darth Vader de jonge Galen mee om hem te trainen als zijn ‘secret apprentice’. Het was zijn missie dan ook om alle nog levende Jedi’s te vinden en uit te moorden om zo het universum echt te laten buigen voor The Empire. Starkiller opereerde vanuit de schaduw en wist The Force naar zijn hand te zetten. Vader hield hem zo geheim dat zelfs The Emperor niet van zijn bestaan wist. Sterk met een lichtzwaard, briljant met The Force, het is een tof uitgangspunt voor een game. Voor je het weet vliegen de Wookiees door de lucht, hak je lichaamsdelen van ze af en is zelfs menig Stormtrooper voor je lichtzwaard te vinden.
Wat The Force Unleashed goed deed was het geven van krachten aan de speler; je waande je een echte Jedi/Sith tijdens de missies die je kon spelen. Wanneer je met The Force een tegenstander op wist te pakken om hem weg te gooien, bracht je schade aan de omgeving door de impact van het lichaam. The Force liet glas kapot springen, bomen omvallen en zelfs een Stardestroyer uit de ruimte neerstorten. Nooit eerder voelde het zo machtig om in een Star Wars omgeving rond te lopen. Ja, de titel deed het spel eer aan. The Force was voor het eerst echt open om te gebruiken. En jij was de baas over het hoe en wat. De controller in je handen was de perfecte verbintenis tussen jou en de midi-chlorians om je heen.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Het verhaal van Starkiller (wat later door ging in een tweede deel) had op momenten flinke impact op het verhaal dat we al kende uit de Star Wars-films. Het wist evenementen die we als onze eigen duim kennen om te buigen door nieuwe content toe te voegen. Fans vonden het geweldig, of verschrikkelijk. De game wist Star Wars-fans in twee kampen te verdelen, maar ze waren het eens over één ding: Starkiller was een fantastisch personage. LucasArts wist het personage genoeg uit te diepen waardoor hij een heus plekje wist te veroveren in de harten van velen. Gespeeld door Sam Witwer, die niet alleen zijn stem en bewegingen aan het personage leende, maar ook zijn complete uiterlijk, werd Starkiller en graag gezien personage in de Star Wars mythe. Het zou ons dan ook niet verbazen wanneer we hem nog eens terug gaan zien (buiten zijn rol in Soul Calibur IV na).
De acties van Starkiller wisten de Rebellen flink tegen te werken, maar ook te helpen. De apprentice van Darth Vader wist meer schade toe te brengen aan The Empire dan Vader ooit voorzag. Het was die tweestrijd in het personage dat van hem een perfecte antagonist wist te maken. De tweestrijd die centraal staat in het universum van Star Wars. Het goede tegenover het kwade. Starkiller wist waar hij voor moest vechten, ook al zou het hem zijn leven kosten. En dat verhaal is er best eentje om eens te beleven. Uiteraard was The Force Unleashed geen perfecte game. De gameplay was veelal hetzelfde en hoewel je je personage steeds sterker kon maken en The Force steeds beter onder de knie kreeg, was het leveldesign met zijn vijanden niet altijd even origineel. Grotere vijanden werden steeds op dezelfde manier omgebracht, kleine vijanden zagen op steeds dezelfde manier de dood. In het vervolg werd dit al iets meer gladgestreken, maar dat spel deed het niet goed genoeg om de beloofde trilogie bestaansrecht te geven. Star Wars The Force Unleashed III zag nooit het levenslicht. En eigenlijk is dat best jammer.
In samenwerking met DeathStar.nl