De afgelopen maanden is er veel over Battlefield Hardline gezegd en geschreven. Uit de eerste multiplayer-beta in juni bleek dat er nog flink wat werk aan de winkel was, waarop de game werd uitgesteld. Inmiddels is de tweede, vernieuwde multiplayer-beta achter de rug en durven we nog steeds niet met volle overtuiging te zeggen dat Hardline een kassucces gaat worden. Maar over dat alles gaan we het nu niet hebben. De game heeft namelijk ook een singleplayer en die hebben we in levenden lijve mogen zien.
Overduidelijk is dat EA liever gisteren dan vandaag af wil rekenen met het beruchte imago rondom de singleplayer van Battlefield-games. Bij iedere nieuwe installment binnen de franchise duikt het bekende verhaaltje weer op: Battlefield is een multiplayer-franchise en de singleplayer is er in wat vrije uurtjes tussendoor even snel bij gemaakt. Binnen de eerste tien seconden die ik van de singleplayer van Battlefield Hardline zag, wist ik dat die vlieger voor deze game niet op gaat.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
De hele vibe die de game uitstraalt verschilt namelijk als dag en nacht in vergelijking met voorgaande Battlefield-titels. En dan bedoel ik niet omdat het nu meer politie-en-boefje is in plaats van een oorlogssituatie, maar omdat de singleplayer-gameplay verhalend aan je gepresenteerd wordt, als een soort tv-serie. Inclusief ‘Previously on…’, ‘Next time on…’ en bijbehorende cliffhangers. Om dat gevoel nog eens te versterken, heeft Visceral Games daadwerkelijk acteurs en scenarioschrijvers ingehuurd en de regie professioneel uitbesteed. Op het eerste oog dus niet onverdienstelijk.
In tegenstelling tot de multiplayer waarbij je redelijk guns-blazing te werk gaat, krijg je in de singleplayer zelf de keuze over je aanpak. Aan het begin van een missie krijg je te horen wat je doel is; hoe je dat wilt bereiken is lekker je eigen pakkie an. Kun je je wel vinden in die net genoemde guns-blazing aanpak, dan ga je gewoon recht op je doel af. Wil je toch wat minder opvallend te werk gaan, dan kies je voor een stealthy werkwijze, bijvoorbeeld door het gebruik van een sniper rifle in plaats van een machinegeweer of shotgun. Geen echte innovatie op dat gebied, maar wel iets dat fris aanvoelt voor een Battlefield-game en ook goed lijkt te passen bij Hardline.
In het level dat ik gedemonstreerd kreeg, moest main character Nick Mendoza ontsnappen uit een gevangenis. Zo’n typisch smerig exemplaar, waarbij je door de riolen moet kruipen om ongezien weg te komen. En stealthy te werk gaan natuurlijk, wat in dit geval absoluut het verstandigst was. Op het moment dat er actie in de tent kwam, begon onmiddellijk opzwepende muziek te spelen. Die zorgde voor een heerlijke Battlefield-vibe, waarbij de droge klappen van de gebruikte shotgun als minstens even mooie muziek in de oren klonken. De actie is een stuk kleinschaliger dan in de grote broers van Hardline, maar toch op en top Battlefield.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Bij een meer open gedeelte in een woestijngebied wordt duidelijk hoe verschillend de aanpakken kunnen zijn waaruit je de keuze hebt. Objective is om al je spullen terug te halen bij de bandietenbende die ze heeft ingenomen, aan jou de keuze of je ze allemaal overhoop knalt (met het risico dat je zelf ook het loodje legt) of rustig, sneaky je doelwitten selecteert en ze arresteert. De moeilijkheidsgraad van je aanpak en de uitvoering ervan leveren allemaal verschillende aantallen punten op, waarbij je dus goed over je manier van handelen na moet denken als je een zo hoog mogelijk aantal punten wilt scoren. Het arresteren van de verdachten zonder een schot te lossen levert bijvoorbeeld meer punten op dan hersenloos het kamp in rennen en alles wat beweegt overhoop te knallen. Tactisch gezien kan je dit ook andersom aanpakken: ga met je handen omhoog op de bandieten af, wacht tot er eentje op je af komt en pak hem vervolgens als levend schild. Het is dit soort keuzevrijheid die de singleplayer van Hardline een stuk interessanter lijkt te gaan maken dan de lineaire shooter-missies die we van diverse franchises gewend zijn.
Een definitieve conclusie kan ik er op basis van een demonstratie vanzelfsprekend niet aan hangen, maar de singleplayer van Hardline ziet er stukken beter en interessanter uit dan de singleplayers van alle voorgaande Battlefield-games bij elkaar. Vooruit, dat is misschien een tikkeltje overdreven, maar dit is wel de eerste game binnen de franchise waar daadwerkelijk tijd geïnvesteerd is in het neerzetten van een goede en geloofwaardige singleplayer die het waard is om minimaal één keer te doorlopen. Het bekende Battlefield-spektakel blijft overeind, maar dan wel met interessantere gameplay waar je veel meer een eigen invulling aan kunt geven. Laat die release maar snel komen.