Battlefield is een shooter die vaak naast Call of Duty gezet wordt. Niet heel gek, want het zijn beiden first person shooters waar het eigenlijk vooral om de multiplayer draait. Echter zijn er toch een aantal verschillen. Battlefield zet in mijn ogen toch meer een realistische game neer dan andere first person shooters. Daarnaast weet Hardline zich niet alleen van andere FPS-games te onderscheiden, maar ook van de voorgaande Battlefield games. Het introduceren van nieuwe multiplayer modi draagt daar zeker aan bij.
Voordat we de verschillende modi bekijken, staan we eerst stil bij welke maps er nu bekend zijn. Op het moment van schrijven zijn dat er drie, waarin gamers eerder al verschillende modi konden testen in de beta. De maps -Downtown, Dust Bowl en Bank Job- zijn allemaal erg leuke maps om te spelen voor verschillende objectives. De map Downtown is vooral geschikt voor potjes Hotwire: een nieuwe modus in de multiplayer waarbij Team Criminal gemarkeerde wagens proberen te stelen. De politie moet er natuurlijk voor zorgen dat dit niet gebeurd en dit brengt een leuke multiplayer ervaring met zich mee. Naast het samenwerken met je team introduceert Hotwire ook snelle achtervolgingen op het strijdveld (Battlefield).
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Kijken we naar Dust Bowl, dan wordt deze map voornamelijk gebruikt om Conquest te spelen. Conquest is een bekende modus uit eerdere Battlefield games waarbij je met 32 spelers (64 op PC), gedropt word in een map verdeeld over teams. Er zijn drie vlaggen verspreid over de map die je moet veroveren. Dit doe je door voor een bepaalde tijd in de buurt van de vlag te staan. Het ene team begint natuurlijk bij vlag A en het andere team begint aan de andere kant van de map (meestal vlag C).
Tenslotte kennen we de map Bank Job, thuis van de Heist-modus. De criminelen proberen een kluis open te breken, maar de politie doet er natuurlijk alles aan om dit te voorkomen. De map is zo gemaakt dat je niet maar één manier naar binnen en naar buiten hebt. Zo kan je als crimineel zijnde ook het dak opblazen zodat je vanaf boven de kluis in kan. Mocht je deze modus spelen en het bevalt je wel dan is het misschien een tip om een keer met een groep vrienden een squad te vormen. Met je vrienden is het namelijk een stuk makkelijker om te communiceren. Stel dat jullie de criminelen zijn en de kluis open moete breken. Dan kan je bijvoorbeeld afspreken dat er één of twee mensen via het dak naar binnen gaan terwijl de anderen er voor zorgen dat er een andere escape route is en je dus kan vluchten. Zo is het makkelijker om de missie te voltooien, wetende dat je echt een plan hebt met je squad.
Naast Hotwire, Conquest, Heist en de goede ouwe Deathmatch-modus kent Battlefield Hardline ook nog eens twee andere modi: Rescue en Hacker. De Rescue-modus deed mij erg denken aan wat we van Rainbow Six Siege hebben gezien. Een team van vijf criminelen hebben de taak om een gegijzelde persoon in hun bezit te houden terwijl een team van vijf agenten juist probeert de gegijzelde te bevrijden. De belangrijkste feature in deze modus is je leven: je hebt er namelijk maar één. Het is dus een spannende modus waarin je goed moet samenwerken en geen fouten moet maken, want deze kunnen het verschil maken tussen winnen en verliezen.
Als laatste hebben we nog de Hacker-modus. Deze is vergelijkbaar met de Commander uit Battlefield 4. Per team kan één speler zijn team helpen via de Hacker-modus. De Hacker-modus tilt het camera toezicht in de map waar je speelt naar een hoger niveau. De hackers kunnen namelijk de controle over de beveiligingscamera’s overnemen, vijanden ontdekken en gebieden op de map aangeven die het team moet verdedigen of juist aanvallen. De Hacker-modus was speelbaar in alle modi van de beta dus het is te verwachten dat dit ook zo is in retail-versie van Battlefield Hardline.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
En dan komen we nu bij de vraag hoe Battlefield Hardline zich onderscheid van de rest. Het antwoord is denk ik realisme. De ontwikkelaars hebben heel erg veel tijd besteed aan het zo realistisch mogelijk maken van de game. Alle geluiden die je hoort zijn echte geluiden van de wapens. Ze hebben zelfs de omgeving erin meegenomen. Loop je door een tunnel en schiet je, dan hoor je ook echt de echo bijvoorbeeld. Naast realisme is het ook zo dat Battlefield Hardline niet alleen draait om zoveel mogelijk kills te halen. Werk je niet samen met je team, dan verlies je. Ook al heb je 40+ kills, zolang jij je objective niet haalt heb je gewoon verloren. Dit geldt natuurlijk niet in de goede ouwe Deathmatch modus. Daar kunnen we allemaal even losgaan en Rambo spelen.
Battlefield Hardline belooft een erg sterke game te gaan worden. Zelf speel ik voornamelijk FPS-games, waaronder ook Battlefield, en ik vond in het begin het idee van Cops vs Robbers niet bij een nieuwe Battlefield-game passen. Na de beta ben ik dit echter heel erg gaan waarderen en ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk best goed past. De graphics zijn subliem, het geluid is perfect en de verschillende nieuwe modi maken Battlefield Hardline een ijzersterke game. Wat het ook aantrekkelijk maakt om te spelen is het feit dat je moet samenwerken. Alleen door het goed samenwerken met andere spelers uit je team kan je winnen. Conclusie: Battlefield Hardline is als een kluis en samenwerking is de sleutel.