Het is eigenlijk ongelofelijk. Ik zit al zeven jaar lang bij de redactie van GameParty. Toch heb ik nog geen enkele Gamescom meegemaakt. Noem het een schande, maar op een of andere manier had ik nooit een gaatje in mijn agenda. Werk, studie en vakantie: alle drie redenen voor mij om de Gamescom helaas over te moeten slaan. Dit jaar was het anders: eindelijk kon ik een keer meer naar de Gamescom. Maar wel in het gezelschap van mijn collega’s Bas en Harmen, die samen tot het meubilair van de Gamescom behoren. Nu de Gamescom voorbij is, is het tijd om terug te kijken. Hoe is dat nou, om voor het eerst (als pers) op een Gamescom te zijn.
Voor diegene die niet helemaal bekend is met de Gamescom: de eerste dag van de Gamescom is exclusief voor pers en medewerkers die deelnemen aan de beurs. Op die dag is het motto dus: zo veel mogelijk de beursvloer op! Dit om de drukte op de andere dagen voor te zijn. Onze Gamescom begon met een game waar de hele crew eigenlijk naar uit kijkt: Star Wars Battlefront II. Een game waar we even (20-30 minuten) voor in de rij moesten staan. Voor mij misschien gek, maar Bas en Harmen raakten er niet van onder de indruk. Zij wisten mij te vertellen dat hier op de vrijdag en zaterdag waarschijnlijk wel rijen van dik 4 á 5 uur zouden gaan staan. Dan komen wij met 30 minuten nog goed weg!
Natuurlijk was Star Wars Battlefront II tof om te spelen, maar het gaat eigenlijk op de Gamescom ook om de ervaring. EA had qua decor in ieder geval enorm uitgepakt om ons flink in de Star Wars-sfeer te brengen. Stormtroopers liepen rond, boven ons hoofd hing een TIE Fighter op ware grote. De anticipatie om de game eindelijk te kunnen spelen hing in de lucht. En als je dan uiteindelijk met z’n allen een flinke pot multiplayer kunt spelen, gebroerderlijk naast elkaar, dan is het wel een magisch moment. Ik vraag me af of ik het er voor over heb om haast een halve dag in de rij te staan, maar mijn eerste moment op de Gamescom was in ieder geval mooi.
Dat ik er geen vier of vijf uur voor over heb, komt misschien ook omdat ik als lid van de pers een beetje verwend ben. Met een perskaart om mijn nek kom ik op plekken die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor het publiek. Op de tweede dag werd ik weggeblazen door de drukte. Ook al vertelden Bas en Harmen dat het – opnieuw – eigenlijk wel meeviel met de drukte op de woensdag in vergelijking met de vrijdag en zaterdag: ik was blij dat ik de rust van het perscentrum kon opzoeken. Op de woensdag was het voor mij dan ook voornamelijk zaak om wat privéafspraken af te lopen. Ontzettend leuk om te doen en in een kleine setting contact te kunnen hebben met medewerkers van bedrijven. Waar je bij sommige games wordt afgescheept met een PR-medewerker, kun je bij de kleinere games soms in gesprek met de lead director. Super leuk om deze mensen gepassioneerd te horen praten over hun ‘kindje’.
De tweede dag op de Gamescom werd ook gebruikt om video’s voor GameParty op te nemen. Dat was soms nog wel een opgave: zo liepen er behoorlijk wat mensen in de weg als wij aan het filmen waren. Daarnaast is het natuurlijk een grote herrie op de Gamescom. Daar kom ik weer terug bij het stukje beleving: het is ontzettend tof om te zien hoe alle ontwikkelaars alles uit de kast trekken om ons weg te blazen en ons enthousiast te maken voor hun games. En als ik zie hoe enthousiast mensen kunnen worden op de Gamescom, is het toch wel heel leuk om deel uit te maken van de community. Goed, ik zou dan misschien niet heel enthousiast kunnen worden van een Farming Simulator. Maar het was wel goed om te zien hoe zelfs daar mensen helemaal wild werden van een presentatie van de game: de Gamescom leeft!
Het is jammer dat ik in mijn eerste jaar slechts twee dagen Gamescom heb mee kunnen pakken. Toch ben ik blij dat ik eindelijk eens deel heb kunnen uitmaken van het GameParty-team op de Gamescom. De Gamescom is namelijk meer dan alleen de nieuwste games spelen. Natuurlijk is het tof om de nieuwe Call of Duty, Far Cry of Assassin’s Creed te spelen. Maar nog toffer is het om de beursvloer op te gaan en de sfeer van de Gamescom te proeven. En als het dan te druk werd, had ik nog wel het geluk dat ik een perskaart had. Kon ik mooi richting het afgesloten gedeelte vluchten en een praatje maken met de vele ontwikkelaars die aanwezig waren. Volgend jaar weer hoop ik!