Gamescom 2017: op de koffie bij Wargaming

World of Tanks

PC PlayStation 4 Xbox 360 Xbox One
7.9

User Avg

Gamescom 2017: op de koffie bij Wargaming

Gamescom 2017: op de koffie bij Wargaming

Wargaming. Een bedrijf dat, in mijn ogen, een voorbeeld is voor de complete gaming industrie. Alsof het de droom is die uitgekomen is. Het verhaal van een studio die zo’n monsterhit wist te creëren en daar op uit wist te bouwen, dat het zich qua spelersaantallen tot de top ter aarde mag rekenen. Een bezoek op de Gamescom is een jaarlijkse traditie. Zo ook dit jaar.

Wargaming staat als naam synoniem aan games als World of Tanks, World of Warships en World of Warplanes. Games die meer dan honderd miljoen (dat is een één met acht nullen!) spelers vast weten te houden. De manier waarop Wargaming de games brengt is dan ook bewonderenswaardig te noemen. De games zijn compleet gratis te spelen, maar wil je meer, dan trek je de digitale portemonnee voor kleine bedragen. Het is een systeem dat werkt en dat van Wargaming een zeer serieuze speler heeft gemaakt. Maar Wargaming is meer dan dat.

Wargaming brengt ons ook andere games. Denk aan Masters of Orion, de game die vorig jaar verscheen. En nu, Total War Arena. Een game waarin je het met veel spelers online tegen elkaar op kunt nemen in epische RTS veldslagen. Niet meteen een game die je bij Wargaming zou verwachten, maar wel een game die ze gewoon gaan doen. Een game met gigantische potentie om online jou honderden uren bezig te gaan houden. En wederom, de game gaat gratis te downloaden zijn.

Meeste tijd van mijn jaarlijks bezoek bij Wargaming ging echter naar het meest relaxte gesprek dat ik met een ontwikkelaar had op de gehele Gamescom. Waar de gemiddelde presentatie snel gaat, ontwikkelaars duidelijk moe zijn van het steeds opnieuw vertellen van hun verhaal en de stress er af en toe af knalt, is Wargaming rustig, relaxed, maar toch positief chaotisch. Ik mocht een half uur zitten met Thor Parker, Global Creative Coordinator en verantwoordelijk voor de console editie van World of Tanks, en Arlette Resendiz, de Developer Player Experience specialist. Wat elk jaar weer opvalt is dat deze studio barst van het enthousiasme. Niet alleen onder de ontwikkelaars, maar ook de mensen er omheen, zoals ‘onze eigen Marcela’. Deze mensen werken met passie en liefde aan hun games en dat straalt er vanaf.

Natuurlijk hadden we het vooral over War Stories, de nieuwe mode in de console versies van World of Tanks. Een interessante nieuwe mode die inmiddels gewoon te spelen is door je. Jawel, op dag één van de Gamescom werd deze mode toegevoegd aan de game (waardoor jij hem nu gratis kunt downloaden). Grote vernieuwing is dat War Stories de eerste single player campaign is voor de game. Waar de game vooral gesitueerd was rondom het online spelen met je tanks, is het nu voor de mensen die liever alleen spelen ook mogelijk om in de wereld van Wargaming te treden. En dat is best wel een dingetje. De eerste campagne, Brothers in Arms, focust op ‘The Red Army’ tijdens hun schermutselingen aan het Oosterse front. Campagne twee, Flashpoint Berlin, volgt een Britse soldaat die door een Koude Oorlog-blokkade wil breken. Zie de mode als een offline, episodisch verhaal. Daarnaast heeft Wargaming beloofd om dit jaar nog nieuwe verhalen naar War Stories te brengen. En nogmaals, compleet gratis. Niet allen zullen focussen op waargebeurde evenementen, Wargaming grijpt de mode aan om een alternatieve geschiedenis te scheppen en zelfs meer fantasie aan de game toe te voegen. Dat World of Tanks ook een launch game gaat worden voor de Xbox One X mag ook als een succes in kamp Microsoft genoemd worden. De game ziet er op dat apparaat beter uit dan ooit tevoren.

Persoonlijk hoogtepunt bij Wargaming was toch wel de extra verrassing die ze in petto hadden. Daar, op de Gamescom, mochten we voor het eerst de Hololens proberen. De Hololens, de bril van Microsoft, combineert de echte wereld met ‘augmented reality’, een extra laag over onze eigen wereld. Met alleen een bril op m’n hoofd liep ik een tank tegen het lijf. Jawel, er stond, middels de technologie op mijn hoofd, een heuse tank naast de plek waar Wargaming zat. Natuurlijk zag alleen ik ‘em (alsook collega Harmen), en was het vooral een bewijs dat deze technologie verdomd interessant kan zijn. Wanneer we de Hololens thuis kunnen gebruiken is niet bekend, maar Wargaming liet zien, door de tank van binnen en buiten te tonen, inclusief informatie over dat waar ik naar keek middels een ingebouwde speaker, dat deze technologie schreeuwt om gebruikt te worden. Ik ben nog steeds onder de indruk.

Elk jaar plan ik mijn afspraak bij Wargaming als eerste in. Mijn eerste afspraak tijdens de Gamescom voordat de agenda vol gaat lopen met andere afspraken. Puur omdat ik met liefde en plezier bij deze mensen ‘op de koffie ga’. Het enthousiasme is aanstekelijk, hun blik op de industrie verfrissend. Het draait om de game en de gamers die de game spelen. Het hoeft niet moeilijker te zijn dan dat. Wargaming snapt het en daarvoor zijn meer dan 100.000.000 spelers ze enorm dankbaar…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.