Met de zes Star Wars-films heeft George Lucas zijn universum flink kunnen uitbreiden en verdiepen. Voor The Empire Strikes Back wist niemand wat Dagobah was, voor The Phantom Menace wist niemand van het bestaan van de Podraces. En zelfs de Clone Wars, waar in A New Hope al over gesproken werd, waren een groot mysterie tot Attack of the Clones. Ook in videogames heeft Star Wars de mogelijkheid gehad en genomen om het universum verder uit te diepen.
Videogames op zichzelf zijn een prachtige manier om een verhaal over te brengen. Een manier om jouw reis te delen met een gamer, om werelden te laten zien waarin hij of zij zich thuis kan voelen. Het is de ideale manier om iemand te betrekken in dat wat er aan de hand is. Een game is veel actiever, helemaal vergeleken met de passieve film. In het verleden zijn er dan ook enorm veel games geweest die in het universum van Star Wars hun ding deden. Hoewel lang niet elke game zo goed was als de volgende, zijn er enkele titels geweest die niet alleen de gamer wisten te trakteren op veel leuks, maar ook daadwerkelijk het universum van Lucas uitbreidden. Waar Star Wars goed is voor duizenden verhalen, honderden planeten en tientallen aliens, zou het in het niet vallen wanneer er geen samenhang gecreëerd werd. Wanneer de wereld niet echt zou zijn. Wanneer gebeurtenissen er niet toe deden.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
In Attack of the Clones, de tweede film (in chronologische volgorde) uit de zogenaamde ‘prequel trilogy’, zagen we voor het eerst Clones vechten tegen de vele Battledroids. Het waren deze Clones die centraal stonden in Republic Commando. Deze game wist uit de film te halen wat nodig was, om daarop uit te breiden. Zo zal ik nooit meer het moment vergeten waarop ik voor het eerst een DC-17 Blaster Rifle in mijn handen kreeg gedrukt, een wapen dat speciaal gecreëerd was voor deze game. Door er verschillende attachments op te zetten, kon je het wapen zo stroomlijnen naar jouw smaak. Interessanter was echter de Extra-Special Clone Trooper, een Trooper met een andere persoonlijkheid en een unieke stem. De troopers werden zo succesvol dat we ze later terugzagen in de animatieserie The Clone Wars, alsook in diverse boeken.
Hier blijft het niet bij. Wanneer je Dark Forces hebt gespeeld, ben je waarschijnlijk bekend met de naam Kyle Katarn. Deze Jedi Master was origineel een Rebel, maar wist uit te groeien tot een machtig persoon. Niet alleen in latere delen in de serie kregen we Katarn te zien (Jedi Outcast), de Jedi kreeg een prominente plek in het universum. Er zijn complete boeken over zijn avonturen geschreven, over hoe hij de leerweg van de Jedi op zich nam om het leven van veel anderen te beteren. Zijn ruimteschip wist zelfs een cameo te krijgen in de prequel trilogy! Zoek naar The Moldy Crow in The Phantom Menace. Hij is er echt!
Uiteraard hoeft iets uit een game niet opgenomen te worden in een film om het universum uit te breiden. Het is de toevoeging die het doet op dat wat we al kennen, om het verhaal van Star Wars steeds dieper te maken. De TIE Defender, een schip dat we zagen in Star Wars: TIE-Fighter, heeft weinig voeten in de aarde gehad na zijn introductie in dit spel. Het liet wel zien dat het ontwerpen van schepen in het universum van ome Lucas niet vast zat aan dat wat we in de films zagen. TIE’s konden sterk afwijken van dat wat we zagen tijdens de aanvallen op de Death Star. Je vindt de Defender in flink wat boeken terug en in een handjevol games. Het is een onderdeel van het grotere verhaal, echter niet zo’n enorme toevoeging als de voorbeelden hierboven.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Als we dan toch naar personages en schepen kijken uit de games die we spelen, is er één personage dat we niet mogen vergeten. Revan, uit Knights of the Old Republic. Het feit dat het personage uit één van de beste RPG’s ooit komt, doet er even niet toe. Het is zijn impact op de lore die Star Wars rijk is. Met een vervelende geschiedenis is Revan gevoelig met de Force, ontdekt zijn krachten en beleeft avonturen. Revan leek een combinatie te zijn van Luke Skywalker, Han Solo en een vleugje Boba Fett, al had zijn einde een hele andere afloop dan je eerder misschien gehoopt had. We hoorden zijn verhaal later in Star Wars: The Old Republic, de Darth Bane-boekenserie en in de Legends-boeken.
Videogames zijn een mooi medium om verhalen uit te breiden en blijven te vertellen. Wanneer enkele onderdelen zo blijven hangen dat ze opgenomen worden in andere aspecten van een franchise, dan weet je dat je als ontwikkelaar goed je best hebt gedaan. Het mooie van Star Wars is dat er nog duizenden planeten zijn om te ontdekken, miljoenen verhalen te vertellen zijn. Hoewel The Force Unleashed binnenkort het hoofdverhaal voort gaan zetten, zal er altijd ruimte zijn voor verhalen die zich in de achtergrond afspelen. Ze zijn misschien niet zo belangrijk als het verhaal van de Skywalkers, maar ze zijn belangrijk genoeg om niet te laten liggen.
In samenwerking met DeathStar.nl