Ik speel nog steeds Battlefield 4. De game die ongeveer tegelijkertijd is uitgekomen tezamen met de Xbox One en de PlayStation 4. Hardline is uit, maar heeft onder zowel fans als critici geen indruk weten te maken. Daarentegen is Battlefield 4 steeds beter geworden sinds zijn release. De game was namelijk zo goed als onspeelbaar toen ik hem had gekocht, maar ondertussen is de game geheel gepatched. Ik speel Battlefield stiekem niet nog steeds, maar ik speel het. Ik heb het eigenlijk nooit gespeeld, omdat ik in het begin vaak van de servers werd gegooid. Daar heb ik ondertussen gelukkig geen last meer van.
Ik heb Battlefield 4 al sinds deze is uitgekomen voor de PlayStation 4. Ik had deze game tegelijkertijd gekocht met Black Flag en dat waren tezamen met Killzone mijn eerste drie games voor de PlayStation 4. Echter speelde ik Battlefield 4 amper. Ik had de campaign uitgespeeld en ik probeerde de multiplayer ook te spelen. Dit bleek echter lastig in de praktijk. De servers werkten niet behoorlijk, er waren veel glitches en bugs en ik had last van veel framerate drops. De game was eigenlijk niet af en dat was pijnlijk duidelijk. Fans waren boos en cijfers voor Battlefield vielen door de prestaties nogal tegen.
Gelukkig heeft Dice niet stilgezeten en hebben zij sinds de release keer op keer, jaren na dato, de game ondersteund met patches en zelfs gratis DLC. Dit heeft ervoor gezorgd, tezamen met de tegenvallende Battlefield Hardline, dat fans weer zijn teruggekeerd naar Battlefield 4. Zelf was ik hier mij niet eens van bewust, totdat ik op 9gag weer allerlei plaatjes zag langskomen van Battlefield 4. Op dat moment heb ik Battlefield 4 weer op mijn PlayStation 4 gezet en daar ben ik nu heel blij om.
Wat mij meteen al opviel bij het opstarten van de game was dat ik in zogenaamde newb servers kwam. Servers die er niet waren toen ik de game voor het eerst speelde. Eindelijk speelde ik met mensen van mijn niveau: een laag niveau. Uiteraard startte ik per direct Conquest op. Met een simpele druk op de knop kwam ik in de server en luttele momenten later speelde ik daadwerkelijk de game. De ervaring was gladjes en dit zorgde ervoor dat ik per direct positiever was dan het moment dat ik de game de eerste keer speelde.
Het feit dat ik met mensen van mijn kaliber speelde en dat ik totaal geen last had van bugs en lag, heeft ervoor gezorgd dat ik meteen een speelsessie van een aantal uur achter mij had liggen. Sterker nog: na deze sessie mocht ik geen deel meer uitmaken van de newb servers. Ik kreeg hier netjes een bericht van en ik mocht vervolgens meedoen met de Big Boys. Gelukkig heb ik hier weinig van doorgehad, want nog steeds schopte ik kont. Ik heb verder nog nooit eerder Battlefield gespeeld, maar ik speelde tactisch en soms kwam ik in een potje amper een persoon tegen. Dan liep ik met mijn sniper in de hand aan de rand van de map om een tegenstander te vinden. Ik was dit niet gewend. Ik ben gewend dat je om de haverklap een vijand tegenkomt en die simpel neerschiet. Je hoort het al: ik ben Call of Duty en arena shooters gewend.
Battlefield 4 is anders, héél anders. Met mijn sniper moet ik daadwerkelijk berekenen waar mijn schot uitkomt en de meters aanpassen. Als je een tegenstander neerschiet van 500 meter, voelt dat goed, want je hebt dan van alles aangepast. Als je dan een soldaat neerkrijgt met een hoofdschot, voelt het als een enorme overwinning. Wat ook anders is in Battlefield in vergelijking met typische shooters is dat je tussentijds je verschillende klassen kan aanpassen. Eerst snapte ik niet waarom dit zo was, maar nu wel. De maps zijn zo verschillend en je tactieken pas je per deel van de map aan, waardoor je ook daadwerkelijk voor het respawnen regelmatig een aantal aanpassingen op je soldaat doet. Daar waar je aan de rand van de map een sniper hebt met een zoom van 20x, heb je midden in de map, midden in de drukte, je sniper misschien aangepast met een vergroting van slechts 6x, aangezien je anders geen overzicht meer hebt.
Een potje in Battlefield duurt ook typisch minimaal een half uur. Ook hier moest ik aan wennen, maar in dit half uur heb ik constant op het puntje van mijn stoel gezeten en dat heb ik met elk potje. Doordat ik telkens van tactiek moet veranderen lijkt het alsof je in een enkel potje soms wel vier verschillende spellen speelt. Natuurlijk allemaal shooters, maar stuk voor stuk zo verschillend dat je af en toe vergeet dat je slechts een enkele shooter speelt. Het ene moment ben ik als assault mensen massaal aan het afslachten, het andere moment help ik mijn teamgenoten door het repareren van voertuigen en op weer andere momenten neem ik afstand en houd ik mijn teamgenoten in de gaten onder de loep van mijn sniper.
Battlefield 4 is voor mij de shooter geworden waar ik mij voorlopig mee ga vermaken. Natuurlijk houd ik nog van genoeg andere shooters, maar Battlefield 4 is een geval apart. Battlefield 4 is tactisch en dwingt je continue om van alles aan te passen: als het een niet werkt, probeer dan iets anders. Ik heb al meerdere malen gehad dat ik ontzettend enthousiast werd van een goed geplaatst schot. Als je bijvoorbeeld de piloot van een helikopter kapot schiet, voelt dat goed, als je de bestuurder van een jeep met een hoofdschot kapot schiet, waardoor hij je net niet doodrijdt, voelt dat ook ontzettend goed. Zo zijn er nog veel meer schoten waar ik ontzettend trots op ben en dat heb ik niet in veel multiplayer shooters. Daar waar ik in Call of Duty trots ben op een triple kill ben ik in Battlefield 4 al trots op een enkele kill op een epische manier vanaf een gigantische afstand. Ik zie mij deze game voor een hele lange tijd nog spelen. Doe vooral mee!