Elk jaar brengt de nieuwe Call of Duty een hoop geld binnen voor Activision. Dit is al behoorlijk lang zo en zal ook nog wel behoorlijk lang zo blijven. Wat nieuw is voor Activision, is de cashcow die Skylanders heet. Figuurtjes die tot leven komen in je game zijn helemaal hip geworden door de Skylanders-serie en ook dit najaar komt er – natuurlijk – weer een nieuwe Skylanders game uit. We zijn inmiddels al bij het vijfde deel van de serie aanbeland: Skylanders Superchargers. Op uitnodiging van Nintendo mochten we al een aantal levels spelen van de nieuwe game. Raken we weer helemaal verliefd op de Skylanders?
Een speelsessie bij Nintendo wil natuurlijk zeggen dat we ook kennis mogen maken met de exclusieve Skylanders voor de Wii U en 3DS-versie. Bowser en Donkey Kong zijn namelijk samen met onder andere Spyro te bewonderen in de nieuwe Skylanders-game. De figuurtjes zijn zowel als Skylander en als amiibo te gebruiken. Je hoeft alleen maar onderop het figuurtje een schakelaar om te zetten en je Skylander verandert in een amiibo. Het zijn opnieuw prachtige figuurtjes om te zien en kunnen dus eigenlijk ook gewoon als figurine gekocht worden. Ook de voertuigen (daarover later meer) zijn het kopen waard. De wielen op Donkey Kong’s auto kunnen gewoon ronddraaien, waardoor je ook gewoon met het voertuig zou kunnen spelen als ware het echt speelgoed is.
Wat op valt (of dan juist helemaal niet opvalt) is dat de vijfde Skylanders weer precies zo speelt als de voorgaande. Ik ben nog altijd bezig met de platina trofee van Skylanders Swap Force en kon dan ook zo overweg met Superchargers. Je bent nog altijd wat vijanden aan het verslaan met een druk op de knop. Er zijn meerdere aanvallen mogelijk, die je ook nog eens kunt upgraden en sterker kunt maken. RPG in het klein dus. Het grappige is dat de Nintendo-personages ook echt aanvallen hebben die hun op het lijf geschreven zijn. Zo heeft Donkey Kong zelfs een aanval die aan referentie maakt naar Donkey Konga. Ondertussen los je wat kleine puzzels op en ga je op zoek naar een aantal schatten. De gekke hoeden uit de eerdere delen zijn terug. Zet dus vooral een opblaasbare haai op het hoofd van Bowser; grote kans dat je er nog een HP-bonus voor krijgt ook. Qua platform-gameplay is Skylanders wat dat betreft dus niet zo erg veranderd.
Dan op naar de voertuiglevels. Als het goed is zitten er in de complete game drie soorten voertuigen en dus ook drie soorten gameplay. Je kunt in een auto stappen, maar ook in een vliegtuig. Als laatste is er ook een boot/onderzeeer waar je in kunt stappen, maar die laatste heb ik helaas niet kunnen spelen bij Nintendo. Het vliegtuig, in dit level de Clown Cruiser van Bowser, deed mij behoorlijk denken aan de gameplay van de eerdere Skylanders. In Swap Force had je in ieder geval ook een aantal tussendoortjes waarbij je met je Skylander door de lucht kon vliegen op zoek naar muntjes. In het level wat ik speelde moest ik ook op zoek naar muntjes, maar ook een aantal vijandige luchtschepen naar beneden knallen. Het vechten op afstand voelde in ieder geval iets anders aan dan de normale platform gameplay en dat is dus wel iets positiefs. Gebruik je nou de Skylander van Bowser en gebruik je daarbij dan ook zijn exclusieve voertuig? Dan ben je Supercharged en is zowel Bowser als het voertuig sneller. Je kunt tijdens de platformsecties dan ook de Clown Cruiser op het Skylanders portaal laten staan om Bowser sterker te maken.
Ook de levels met een auto voelden redelijk vernieuwend aan. Eerst moest ik een soort van obstakelparcous afleggen, opnieuw op zoek naar muntjes. Daarna kwam ik op een klein racecircuit terecht en moest ik bij een aantal bellen zien te komen. Dit bleek nog wel wat lastiger als gedacht, aangezien ik de besturing niet helemaal logisch vond. Gewoonweg naar links en naar rechts sturen zat er niet in, en ik kan er eigenlijk nog steeds niet helemaal bij waarom ik zo’n moeite had met de besturing. Ik hoop dan ook dat dit aangepast wordt in de volledige game. Daarnaast hoop ik dat het vliegen in het vliegtuig iets wordt aangepast, want ook daar was de besturing nog niet helemaal 100%.
De vraag is in hoeverre de nieuwe Skylanders weet te vernieuwen. Een serie als Call of Duty verandert ook nooit zo veel door de jaren heen en toch blijft de game gekocht worden. Het is te hopen voor Activision dat de Skylanders-fans hetzelfde riedeltje nog niet beu zijn. Het platform-gedeelte is in ieder geval haast hetzelfde als in de voorgaande games. De gedeeltes met de voertuigen hebben potentie, maar voelden nog niet helemaal goed aan. Ik hoop dat dit nog wordt rechtgezet in de volledige game. Maar daar wachten we nog even op, en is het dus tot die tijd weer geld bij elkaar sparen om alle Skylanders te kunnen kopen!