Het is tijd voor verandering. Jarenlang startte de E3 op dezelfde manier. Steeds opnieuw was het Microsoft die het startschot gaf tijdens deze fantastische week. De persconferentie van de Amerikaanse gigant was steevast het begin van de indrukwekkende week. Maar dit keer is het anders. Vannacht, terwijl jij waarschijnlijk lag te slapen, was het aan Bethesda om de E3 te openen met een eigen persconferentie; iets wat ze niet eerder hadden gedaan. Is de studio groot en vooral interessant genoeg om een show te realiseren? Ik bleef wakker zodat jij nu al het nieuws kunt lezen.
Bethesda is niet meer alleen een studio die games maakt, het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een flinke uitgever. Zo groot als een EA, Ubisoft of Activision mag het bedrijf zich misschien nog niet noemen, maar het heeft deze E3 laten zien dat die potentie zeker aanwezig is. Tijdens hun eerste persconferentie stond er dan ook maar één ding op het programma: games. Dat de uitgever meteen groot uit wilde pakken was duidelijk: de plek waarin het allemaal gebeurde was namelijk niets minder dan het Dolby Theater, exact dezelfde plek waar eerder dit jaar de Oscars uitgereikt werden. En dat de grote man van het bedrijf Pete Hines opkomt met de epische muziek van Skyrim draagt alleen maar bij aan de grootsheid die Bethesda uit wilde stralen.
En het is de uitgever gegund, want wat ze lieten zien was niets minder dan een zeer sterke line-up. De show begon dan ook meteen met de aankomende Doom. Het spel draait op de nieuwe Id Tech 6-engine en ziet er visueel bijzonder lekker uit. Id heeft voor deze nieuwe Doom vooral gekeken naar voorgaande delen: demonen uit de hel, snelle actie en big f-ing guns gaan van je scherm spatten! Daarnaast is het mogelijk om je belagers te voorzien van grove mêlee aanvallen en keert uiteraard de bekende kettingzaag terug. De behoorlijk lange gameplaydemo’s werden afgewisseld met informatie rondom de multiplayer van het spel.
De multipayer van Doom doet denken aan wat we ‘vroeger’ allemaal maar al te graag wilde spelen. Arena based deathmatch! Modi zoals Dominion en Clan Arena zijn inmiddels onthuld en uiteraard keren de powerups terug om het plaatje compleet te maken. Door de nieuwe aangekondigde Doom Snapmap is het voor spelers mogelijk om eigen maps, modi en ideeën uit te werken en deze te delen met de rest van de wereld.
Battlecry Studios laat door middel van een video weten dat de studio inmiddels in een vergevorderd stadium is rondom Battlecry. Het spel is een heuse team-based action game waarin spelers elkaar te lijf kunnen gaan met verschillende klassen. In een nieuwe trailer, die tijdens de persconferentie van het bedrijf getoond werd, zijn klassen zoals de Infiltrator, Ranger, Brawler, Enforcer en Gadgeteer voorbij gekomen. Inmiddels is de alpha al in sommige delen van de wereld te spelen. Nu is het echter tijd voor de closed beta. Spelers die zich hier vroeg voor aanmelden (voor 18 juni) krijgen toegang tot de early beta en krijgen een in-game bonus.
Interessanter is misschien de aankondiging van Dishonored 2. Hoewel deze eigenlijk al via een leak naar buiten was gebracht, is het toch goed om honderd procent zeker te weten dat de game er aan zit te komen. Het spel is in ontwikkeling bij Arkane Studios en brengt de speler met een Xbox One, PC of PlayStation 4 naar de kuststad Kamaca. Als Corvo Attano of de vrouwelijke Emily Baldwin is het aan jou om de stad in te duiken en keuzes te maken die een daadwerkelijke impact hebben op de wereld om je heen. Net als het vorige deel is Dishonored 2 compleet te spelen zonder iemand om te leggen. Mocht dit niet je ding zijn, dan zijn er genoeg wapens en skills om je bezig te houden tot het moment dat niemand meer aan het ademen is. De beide personages spelen anders doordat ze hun eigen skillset hebben, dus het is interessant om het spel twee keer tot een einde te brengen. Weet je niet meer waar het eerste deel over ging of heb je het spel compleet gemist? Geen nood, Dishonored komt in de vorm van een Definitive Edition dit jaar nog naar de PlayStation 4 en Xbox. Uiteraard is het spel grafisch opgepoetst en zijn de drie DLC-pakketten meteen aanwezig.
Pas afgelopen week is The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited verschenen voor PlayStation 4 en Xbox One. Precies door die reden waren de ontwikkelaars achter het spel niet aanwezig tijdens de conferentie. Ze waren uiteraard druk bezig met het creëren van nieuwe content voor de MMO. Middels een nieuwe trailer liet de ontwikkelaar zien dat er nieuwe gebieden aan het spel toegevoegd gaan worden; denk bijvoorbeeld aan Orsinium en The Imperial City. Maar dit was niet alles wat er te melden was rondom The Elder Scrolls. Ook The Elder Scrolls: Legends kreeg een aankondiging. Voordat je nu door compleet geluk omhoog springt en door je kamer gaat staan te dansen: nee, dit is niet het vervolg op Skyrim. Legends is een kaartspel dat te vergelijken is met Hearthstone: Heroes of Warcraft. Het spel is gebaseerd op de gebeurtenissen uit The Elder Scrolls Online en Skyrim en zal volledig gratis te spelen zijn op je PC en iPad. Later dit jaar kun je de titel downloaden. Natuurlijk zal er een vorm van betaling aanwezig zijn in het spel; die ontwikkelaars werken niet voor niets.
Na deze titels was het tijd voor het grootste wat Bethesda momenteel in huis heeft. Uiteraard kan ik het over niets anders hebben dan Fallout 4. Waar we vorige week al een hele toffe trailer kregen, ging Bethesda nu helemaal los. Todd Howard, de Game Director achter het spel heeft aangegeven dat Fallout 4 al sinds 2009 in ontwikkeling is. Juist, de productie is meteen gestart nadat Bethesda Fallout 3 had afgerond, tijdens de ontwikkeling van Skyrim. Middels flink wat gameplay liet Howard zien wat de nieuwe opties gaan zijn in het spel. Zo is het mogelijk om als man of vrouw te spelen en je personage helemaal er uit te laten zien zoals jij dat wil. Nieuw is het feit dat Fallout 4 voor het vallen van de bommen begint en dat het openen van de Vault pas tweehonderd jaar later speelt. Hoe kan dit? Wat is er aan de hand? Zoals de eerste trailer al deed vermoeden heb je een hond bij je die je tijdens het spel orders kan geven. Blijf zitten, val iemand aan of haal een object. Handig! Nieuw is de mogelijkheid om van alle materialen die je tijdens het spelen kunt verzamelen daadwerkelijk nederzettingen kunt bouwen. Huizen kunnen in elkaar gezet worden zoals jij dat wil, om daarna zelfs de inrichting te bepalen. Vergeet niet dat, wanneer je een klein stadje hebt gecreëerd en de eerste inwoners arriveren, je flink wat bescherming neer moet zetten. Een operationele turret kan erg handig zijn wanneer raiders je basis aan gaan vallen. Gelukkig kun je zelf ook mee gaan helpen met het volledig aan te passen power armor en met de meer dan vijftig wapens die in de game zitten. Wanneer je je bedenkt dat er ook nog eens meer dan zevenhonderd mods voor deze wapens beschikbaar zijn, weet je dat je wel even met het spel bezig gaat zijn. En de release? Die is op 10 november van dit jaar!
Mocht Fallout 4 nu helemaal je ding zijn, dan is het misschien interessant om de Collector’s Edition aan te schaffen. Hierbij krijg je een heuse Pip-Boy om om je arm te schuiven. Het schermpje wat er in zit? Dat is uiteraard jouw telefoon! Bethesda brengt een app uit waardoor je jouw telefoon compleet in de stijl van een Pip-Boy kunt laten opereren en hem als second screen device kunt gebruiken met de game. De app komt voor iOS en Android en zal beschikbaar zijn zodra Fallout 4 released.
Het bleef echter niet bij Fallout 4. Fallout Shelter kreeg ook een aankondiging, een game die gratis te spelen is en gebruik maakt van een touch screen. Bethesda heeft een samenwerking met Apple rondom dit spel waardoor de game meteen na de persconferentie beschikbaar is gekomen. Het spel laat je een eigen Vault bouwen waarin je het leven van de mensen moet beheren. Laat ze werken, zorg dat ze gelukkig zijn en wees er zeker van dat er nageslacht gaat komen. De game is free-to-play, maar zal de optie geven om loot te kopen met echt geld. Omdat het spel per direct beschikbaar is kan je ‘m nu al in de App store downloaden!
Bethesda gaf tijdens deze E3 haar aller eerste persconferentie en om het plaatje compleet te maken meteen ook maar de openingsknaller. Hoewel Pete Hines in het begin misschien wat onwennig uit zijn ogen keek, bleek de line-up van het bedrijf al snel voor hem zijn werk te doen. Het aankomende jaar gaat een goede worden voor de uitgever! Natuurlijk horen we graag van je wat jij van de persconferentie vond. Of als je al helemaal los bent gegaan met Fallout Shelter. Let us know!