Onder pc-gamers is World of Tanks een heus begrip geworden en inmiddels telt de game meer dan 70 miljoen spelers. De game liet zien dat het free-to-play genre meer kon omvatten dan de simpele puzzelspelletjes die tot dan gratis te spelen waren op de pc. Na dit grote succes op de pc heeft Wargaming ingezien dat het ook een interessante titel kan zijn voor de consolegamers en daarom wordt nu de laatste hand gelegd aan World of Tanks voor de Xbox 360. Wij kregen een korte demonstratie van een medewerker van het ontwikkelteam en zagen dat het wel goed komt met deze game.
In basis is de 360-versie exact hetzelfde als de pc-versie. Tijdens een potje World of Tanks strijden twee teams tegen elkaar voor de overwinning. Het winnende team is het team dat alle tegenstanders tot schroot weet te schieten of het doel van de wedstrijd heeft gehaald (bv. de basis van de tegenstander innemen). Heb je de pech dat jouw tank kapot word geschoten door de tegenstander dan is het voor jou klaar tijdens die ronde en kan je niet verder spelen. Als je geen zin hebt om te wachten tot de ronde voorbij is kan je echter altijd terug gaan naar jouw garage (waar je jouw tanks bewaart) en kan je met een andere tank aan een nieuw potje beginnen. Rondes duren nooit langer dan 15 minuten en daar zit de kracht van World of Tanks: het is snelle en flitsende actie, ideaal voor als je even snel een game wil spelen. Een eigenschap die op de console perfect op zijn plek lijkt te zijn.
Wargaming heeft de pc-versie niet één op één overgezet naar de Xbox 360, maar heeft wel degelijk nagedacht over de beperkingen en mogelijkheden van de console. Zo heeft de 360-versie veel minder tekst in beeld en word er meer gewerkt met een visuele weergave van statistieken. Ook de interface is iets aangepast zodat het beter past bij de verwachtingen van de consolegamer. Misschien wel de grootste verandering zit hem in de manier waarop je jouw tanks kan upgraden. Op de pc gebeurt dit per onderdeel. Daar ga je dus de rupsbanden of de motor apart upgraden van de bepantsering of het kanon. Bij Wargaming denken ze dat dit teveel micromanagement is voor de consolegamer en daarom introduceren ze upgrade-pakketten. Zo’n pakket bevat upgrades voor verschillende onderdelen van jouw tank, zodat je direct klaar bent als je zo’n pakket hebt geïnstalleerd op jouw tank. Naar ons idee inderdaad een goede zet!
Terwijl de ontwikkelaar dit allemaal laat zien merken we dat dit inderdaad geen makkelijke port is geworden. Overal is over nagedacht en er wordt bevestigd dat de game pas officieel gelanceerd zal worden als de ontwikkelaars tevreden zijn. Wargaming wil dus niet even snel cashen met World of Tanks voor de 360. Dat zou ook niet makkelijk zijn want de game zal (net als zijn pc-broertje) free-to-play zijn. Kanttekening hierbij is dat je wel een Xbox Live Gold account nodig hebt om de game te kunnen spelen. Dat is een vereiste van Microsoft waar Wargaming niks aan heeft kunnen veranderen, behalve dan dat gamers met een Silver-account de game zeven dagen lang gratis kunnen proberen. Bij de release zal de game 60 tanks en zes levels bevatten. Wargaming kennende zullen ze na de release nog volop ondersteuning bieden en de game verder uitbreiden, net zoals ze dat op de pc doen. Verwacht dus meer tanks en levels in de nabije toekomst.
Op dit moment wordt de bèta van World of Tanks langzaam uitgerold. Als eerste zijn de Europese 360-gamers aan de beurt om de bèta te testen, waarna stap voor stap de rest van de wereld toegevoegd zal worden. Ze doen dit op deze manier om te voorkomen dat de servers ineens overbelast raken en ze te maken krijgen met SimCity-taferelen. De bèta is officieel gesloten, maar terwijl we op de Gamescom rondliepen werden de bèta-codes bijna op elke hoek van de beurs uitgedeeld. Voor de gamers die graag aan de slag willen met de bèta zal het dan ook niet heel moeilijk zijn om een toegangscode te vinden. Ben je een PlayStation-gamer en heb je ook wel interesse in deze game dan vis je helaas naast het net. De game komt alleen uit op de Xbox 360 en de ontwikkelaars schijnen geen plannen te hebben om hem om te zetten voor een andere console.
De demonstratie en speelsessie die we kregen op de Gamescom toonde ons dat World of Tanks prima past op de Xbox 360. Grafisch is het geen hoogvlieger, maar qua gameplay past het perfect op de console. Dat er zo goed is nagedacht over de port en dat de ontwikkelaar alle tijd krijgt om de game te perfectioneren geeft ons alle vertrouwen dat dit een hele goede game gaat worden met zeer waarschijnlijk dezelfde verslavingsfactor als de pc-versie. Bij Gameparty starten we ondertussen de bèta nog maar een keer op om te zien wie de beste tankcommandant van de redactie is.