Ondanks dat ze als elkanders competitie kunnen worden gezien, helpen Oculus en Sony elkaar met de ontwikkeling van hun virtual reality apparaten, zo vertelt Shuhei Yoshida in een interview met Venturebeat. Hij is van mening dat virtual reality nog in een te vroeg stadium is om werkelijk competitie te vormen en dat een visie op de toekomst van groter belang is.
“We are still really trying to define or discover what works and what’s required for the hardware tech. Our team feels that we’re getting closer, but there are certain things that still have to be improved to make a good consumer product. The Oculus guys are saying the same thing. Even their DK2 [development kit 2] is pretty good, but still, they see some other areas they still have to work on.
So in trying these things, we are kind of helping each other.”
Het helpen gebeurt op meerdere manieren, maar op een indirect niveau. Er is geen sprake van een directe samenwerking. Volgens Yoshida helpen de bedrijven elkaar onder andere door analyses van zwakheden en sterkten. Sony kijkt bijvoorbeeld naar de huidige zwakheden van Project Morpheus en zoekt inspiratie voor oplossingen bij Oculus, op basis van aankondigingen en gegeven informatie.
Ook helpen de bedrijven elkaar op gebied van indirecte marketing. In het kader van games richt Oculus zich namelijk vooral op de PC markt, terwijl Project Morpheus meer in de PS4 markt thuis is. Deze combinatie brengt meer aandacht naar virtual reality als concept, wat leidt tot een vermindering van risico om geld te investeren in VR.
Lots of people are already making games on PC using Oculus. Those people are almost prototyping for Project Morpheus. Many people might be still thinking, “It’s fun to work with this tech, but can this be a real business? Can we put lots of resources into this and complete a game and make money back?” By having two players catering to both PC and PS4, developers feel it’s a bit less risky to make this investment. Even though indie guys are very passionate people who might do this just for the sake of it, showing them the two different platforms where they’ll eventually be able to release their game — that reduces their risk in development. That’s another area where we help each other instead of competing with each other.