Het videogame universum was één van de inspiratiebronnen die Edward Snowden ertoe heeft gezet in 2012 privé NSA-documenten te lekken. Dit vertelt auteur Glenn Greenwald in een interview met GQ. Snowden was voornamelijk geïnspireerd door de klassieke morele thema’s in videogames, waarbij een alledaags iemand tot held wordt omgetoverd door zijn leven op het spel te zetten om het grote onrecht te bestrijden. Snowden moet de geheime NSA activiteiten als onrecht hebben ervaren en nam een groot risico door de waarheid naar boven te brengen, wat hem de titel ‘whistleblower’ opleverde. Uit de documenten van Snowden is onder andere gebleken dat de NSA op MMO’s zoals World of Warcraft spioneert met als doel terroristen te traceren.
In Hong Kong, Snowden told me that at the heart of most video games is an ordinary individual who sees some serious injustice, right? Like some person who’s been kidnapped and you’ve got to rescue them, or some evil force that has obtained this weapon and you’ve got to deactivate it or kill them or whatever. And it’s all about figuring out ways to empower yourself as an ordinary person, to take on powerful forces in a way that allows you to undermine them in pursuit of some public good. Even if it’s really risky or dangerous. That moral narrative at the heart of video games was part of his preadolescence and formed part of his moral understanding of the world and one’s obligation as an individual.