HEY ONTWIKKELAARS! Wij gamers, wij zijn jullie een beetje zat aan het worden. Grote kans dat je afgelopen weken zo’n uitspraak ergens voorbij hebt zien komen. Het vertrouwen in ontwikkelaars lijkt ondertussen tot een ontzettend dieptepunt zijn gezakt. De druppels die de emmers deden overlopen waren Assassin’s Creed Unity en The Master Chief Collection. Hoewel de problemen met Driveclub de afgelopen weken ook niet heel veel goeds hebben gedaan voor de relatie tussen gamers en ontwikkelaars. Maar waarom pikken we dit eigenlijk nog? Waarom komen we niet in opstand? Of zijn we met zijn allen een beetje doorgeslagen? Is het stiekem niet zo dat wij met z’n allen een beetje overdreven reageren op een paar kleine foutjes. Dat iedereen zo maar alles op Twitter, Facebook en andere social media kan gooien werkt natuurlijk ook niet mee.
Ik zal eerlijk zijn: toen ik afgelopen week een aantal berichten over de bugs in Assassin’s Creed Unity las was ik best een beetje boos. De game had wat mij betreft al de titel game van het jaar kunnen krijgen, zo veel zin had ik in die game. Toen ik een paar dagen voor release las dat de game aan alle kanten rammelde, was ik toch behoorlijk teleurgesteld. Niet alleen was ik teleurgesteld, ook een gevoel van boosheid kwam bij mij naar boven. Ik was boos op Ubisoft, want die hadden mij de afgelopen weken lekker gemaakt met een aantal mooie trailers. Vervolgens blijkt er allemaal niets waar te zijn van deze mooie beelden en loopt de game als dikke stront door een trechter. Tenminste, dat was het geval als ik de berichten op internet mocht geloven. Inmiddels heb ik de game een aantal dagen in bezit (review volgt in de komende dagen) en moet ik ook eerlijk toegeven: het valt echt allemaal wel mee!
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Natuurlijk, er zijn een aantal dingen waar ik me aan kan ergeren in de game. Een missie waar een bug in zit, dat is slordig. De framerate die zo nu en dan inkakt, dat is best jammer, maar het is niet iets waar de hele game kapot van gaat. Wat dat betreft ben ik toch nog even met mijn neus op de feiten gedrukt: (social) media kan voor een hoop stemmingmakerij zorgen. Wat betreft Unity zijn de reacties in mijn ogen toch wel enigszins overdreven. Ik heb nog steeds ontzettend veel lol met de game. Toch is er een standpunt van de ‘haters’ waar ik het toch wel mee eens ben. Iets wat Ubisoft zich zeker aan mag trekken. Want wat heeft de quality control dan in godsnaam lopen doen? Als gamers dit allemaal zo snel en massaal op internet zetten, dat moeten die mensen bij de quality control dat dan ook gezien hebben. Het is raar dat Ubisoft (tenminste, dat zeggen ze) pas aan een patch gaat werken op het moment dat er een hoop mensen problemen melden op het internet. Een patch die overigens binnen een aantal dagen verscheen. Hadden de dames en heren van Ubisoft dat niet tijdens het ontwikkelen kunnen doen? Of was de werkdruk echt zo hoog?
Iets waar ik me dan weer wat meer kan ergeren: ontwikkelaars die de problemen gewoon helemaal niet oplossen. Bekendste voorbeelden van het afgelopen jaar: Driveclub en Battlefield 4. Te beginnen met Driveclub. Je weet wel, de game die eigenlijk uit zou moeten komen met de release van de PlayStation 4. De game kreeg een uitstel van een jaar, maar werkt nog steeds eigenlijk niet naar behoren. De PlayStation Plus-versie van de game is in ieder geval uitgesteld, aangezien de servers dat echt totaal niet aan zouden kunnen. Het zou mij in ieder geval niet verbazen dat de PlayStation Plus-versie helemaal niet meer komt. Het blijkt bij Driveclub ook helemaal niet op te lossen met wat extra servers: er moeten grote aanpassingen in de code worden gedaan om de problemen op te lossen. Ook bij Battlefield 4 heeft het enorm lang geduurd voordat de game eindelijk eens goed liep. Als ik een game voor 60 euro koop, wil ik niet een veredelde beta. Ik wil niet weken/maanden moeten wachten tot dat het helemaal opgelost is. Hier mogen gamers zich best wel wat harder tegen uitspreken als je het mij vraagt.
Maar als er iets is wat ik nou echt een beetje zat ben, dan zijn het de bullshit beelden die we tegenwoordig wel heel erg vaak voorgeschoteld krijgen door ontwikkelaars. Killzone is er ooit in 2005 mee begonnen, toen Killzone 2 werd voorgesteld aan de pers op de E3. De beelden bliezen iedereen weg, maar bleken later pure bullshit te zijn. De makers hadden beelden gemaakt die speculeerden op hoe sterk de PlayStation 3 volgens hun zou zijn. Niet zo heel sterk dus. Maar ook in 2014 hebben we dit soort incidentjes gehad. Wat te denken van Watch_Dogs, wat toch wel een beetje tegenviel qua graphics. Sommige journalisten hebben het nu zelfs over het Watch Dogs-effect in trailer: de game laten zien als het regent en er een hoop neonborden zijn: dan lijkt de game een stukje mooier. Ook kan ik me altijd ontzettend ergeren aan zogenaamde trailers van games als FIFA. De game ziet er dan altijd stukken mooier uit dan dat het eigenlijk is. Hou daar eens mee op, ontwikkelaars!
Misschien is het dus zo dat gamers op het internet wel heel snel roepen dat ze voor de gek worden gehouden en dat ze compensatie willen. Assassins Creed: Unity is in mijn ogen het meeste recente voorbeeld dat we misschien niet zo hard met zijn allen moeten roepen dat we genaaid worden. Toch heb ik wel het idee dat het voorliegen door ontwikkelaars de laatste jaren steeds erger is geworden. Niet alleen doen ontwikkelaars er soms wel heel lang over om de problemen te fixen, ook zijn er nog steeds een hoop opgepimpte trailers en ‘bullshots’. Voor ontwikkelaars is er nog wel wat werk aan de winkel om de relatie met gamers te verbeteren!