Onlangs kregen we de Game Awards en PlayStation Experience voorgeschoteld, twee events die vooral spannend waren vanwege de vele aankondigingen die geteased werden. Zijn we allemaal onder de indruk nu het stof gaan liggen is? Nou, van Psychonauts 2 in elk geval wel. Als je mij vorige maand om een lijstje had gevraagd van games die never ever een sequel zouden krijgen, had ik sowieso Psychonauts daar aan toegevoegd. Het kan verkeren. Dat zet je uiteraard aan het denken. Nu kerstmis er met rasse schreden aan zit te komen is het tijd om wensen te uiten. Wensen van een leven vol goede gezondheid of wereldvrede? Fuck dat, daar puur je echt geen feature uit voor GameParty. Nee, laat me even lekker wensen welke games ik graag aangekondigd zou willen zien in 2016. Met de aankondiging van Psychonauts 2 weten we dat alles mogelijk is, dus waarom ook geen…
Telltale games presents Scooby-Doo
Telltale heeft de voorbije jaren al zoveel bekende reeksen in hun gekende malletje gestopt, van Walking Dead, Game of Thrones tot volgend jaar zelfs Batman dat het me verbaast dat ze nog nooit hier op gekomen zijn: Scooby-Doo! Een stelletje tieners dat samen met hun bangige hond jacht maakt op bovennatuurlijke wezens die steevast oplichters blijken te zijn, ik zou het gaaf vinden voor een Telltale-game. Uiteraard zouden de episodes niet zoals we tegenwoordig wat gewoon zijn van de ontwikkelaar onderdeel uitmaken van één verhaallijn waarin gemaakte keuzes impact hebben op het verdere verloop. He will remember that is een gegeven dat vaak opduikt in Telltale-games maar vaak blijkt je keuze evenveel nut te hebben voor het verhaalverloop als bacon in Mekka. Nee, Scooby-Doo zou gewoon op zichzelf staande episodes moeten hebben met steeds een ander monster en gameplay die een beetje meer teruggrijpt naar het oplossen van puzzels. Samen met Scooby, Shaggy, Velma en co trek je in de Mystery Machine op zoek naar onverklaarbare fenomenen, en aan het einde van elke rit probeer je de oplichter te ontmaskeren nadat je de nodige bewijzen verzameld hebt. Een beetje Sherlock Holmes, een beetje Phoenix Wright, maar vooral toch erg Scooby. Zoinks!
Mighty Morphin Power Rangers door Platinum Games
Platinum heeft duidelijk ons collectief jeugdsentiment omarmd. Na Transformers Devastation die de perfecte ode op gamesvlak bleek aan de jaren 80 cartoons rond Autobots en Decepticons komen ze in 2016 met een Teenage Mutant Ninja Turtles-game die hetzelfde trucje over lijkt te gaan doen. Cowabunga dudes. Ik durf nu al te zeggen dat dit een toppertje wordt dat terug gaat grijpen naar waar het bij de heroes in a half Shell rond draaide. Wat mij betreft mogen ze volgend jaar nog een game aankondigen die draait rond iets iconisch uit vervlogen jeugdjaren, de Mighty Morphin Power Rangers. Kan iemand een andere ontwikkelaar bedenken die beter geschikt zou zijn voor een Power Rangers-game dan de makers van Bayonetta? Je kan je zo een spel met een droom van een vechtsysteem inbeelden waarin het een genot is om Putty na Putty in elkaar te trappen tot er een grote gemuteerde hufter op de proppen komt en je gedwongen wordt om te morphen tot een gerobotiseerde dinosaurus. Een game als Power Rangers zou gewoon perfect in het straatje van Platinum passen en zich perfect lenen voor een amusante co-op mode waarin iedereen kan kibbelen over wie “de witte” mag zijn, net als vroeger.
Een nieuwe WW2-game
Geloof me, het landen op Omaha Beach uit Medal of Honor: Frontline ziet er in je gedachten veel spectaculairder uit dan het daadwerkelijk was. Ik weet dat ik niet de enige ben die het not done vindt dat we bijna twee console-generaties verder nog steeds wachten op een vergelijkbare WW2-shooter. Je zou verwachten dat de industrie ondertussen het ook met de futuristische shooter wat gehad zou hebben, maar klaarblijkelijk hebben we het dus mis. En toch, ik ben heus niet de enige die snakt naar een spirituele opvolger voor Medal of Honor en Call of Duty 2. Stel je gewoon maar even voor hoe het beklimmen van de Point du Hoc of de landing op de stranden van Normandië er uit zou kunnen zien op de Playstation 4 en Xbox One? Hoe stoer zou een campaign niet zijn die je in de voetsporen van een Amerikaanse eenheid plaatst en je van de stranden van Frankrijk naar de chaos van Market Garden en de hel van de bossen rond Bastogne brengt op je pad naar Berlijn? Het videogame equivalent van Band of Brothers zou stevig scoren, zowel ik als Harmen zouden het sowieso al kopen.
LEGO Die Hard
De eerste LEGO-game met een M-rating klinkt als een van de pot gerukt idee en dat maakt net deel uit van de kracht ervan: LEGO Die Hard! Herhaal die titel een paar keer en probeer maar om niet enthousiast te worden bij het idee van een game opgebouwd uit blokjes met John McClane in de hoofdrol. Zou een thirdperson-shooter gemaakt uit LEGO werken? Het indertijd op PS One verschenen Die Hard Trilogy had in elk geval een camerastandpunt dat verdacht veel lijkt op dat van de LEGO-games, dus waarom niet? Blokkerige mannetjes die in het Nakatomi gebouw uiteen spatten in rode blokjes, McClane die via puzzels moet uitdokteren hoe de aandacht van vliegtuigen te trekken op het vliegveld, met een taxi door New York scheuren en over de vleugels van een fighterjet rennen. Dat allemaal en meer, in LEGO. Yipikaye mother blocker!
Bond in Carte Blanche
Daniel Craig is het wat zat om Bond te spelen, maar misschien valt hij nog te porren om zijn stem en gelijkenis te lenen voor een nieuwe Bond-game. Geen nieuw debacle zoals 007 Legends, die een parodie maakte van Bond’s memorabele filmavonturen, maar een gloednieuwe game. In 2010 probeerde Activision dit al even met Bloodstone, een game die verre van perfect was in uitvoering maar qua idee wel interessant te noemen valt. Waarom geen vervolg op het onlangs in de bios verschenen Spectre, maar dan als videogame? Een unieke verhaallijn met eigen themesong, Bondgirl en alle ingrediënten aan boord om iets echt memorabel af te leveren. Een spectaculair openings-level, sluipmissies vol intrige afgewisseld met harde actie en uiteraard een razendsnelle achtervolgingsscène met de nieuwe Aston Martin in de hoofdrol. Dat allemaal in een game met een chique titel als Carte Blanche? Ik zou er in elk geval voor te porren zijn.
Laat ons eerlijk zijn, de kans dat er ook maar één game uit dit lijstje ook maar in de buurt van productie zal komen is nihil, maar soms is het gewoon leuk om even te fantaseren over wat jij zou doen mocht je aan het roer van een grote uitgeverij staan. Dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn bewijst Psychonauts 2, dus je weet maar nooit. Welke game zouden jullie graag spelen?