Weet je nog? Die tijd dat er jaren waren dat er niet veel soeps gebeurde op gebied van gaming? Jep, die zijn er echt geweest. De laatste paar jaar lijken zowel op gebied van software als op gebied van hardware een aaneenrijging van hoogtepunten in vergelijking met de jaren voorafgaand. Wij kunnen de toffe titels in ieder geval niet meer op twee handen (en wel meer ook!) tellen, en hebben voor jullie een mooi overzicht gemaakt van onze tien favoriete games van het afgelopen jaar. Eerder kon je al lezen wat onze nummers tien en negen en acht, zeven en zes zijn, Vandaag volgen de nummers vijf, vier en drie.
5 – Rocket League
Games die vanuit het niets enorm populair worden, zijn niet zelden gouden vindingen die eigenlijk zó simpel zijn dat je je afvraagt waarom niemand er ooit eerder op gekomen is. Schoolvoorbeeld hiervan is natuurlijk Rocket League. De populariteit van voetbalgames en racegames op een goede manier (heel belangrijk!) met elkaar gecombineerd in één spel. Even simpel als briljant. Maximaal acht auto’s op één voetbalveld die het verdeeld over twee teams tegen elkaar opnemen en simpelweg een potje voetbal spelen. Alleen dan niet door tegen een bal te schoppen, dat kunnen auto’s natuurlijk niet, maar door er tegenaan te beuken. Daarbij uiteraard met alle normale mogelijkheden als effect geven aan de bal door er op een bepaalde plek tegenaan te rijden.
Minstens even slim als het idee van de game zelf was het om Rocket League uit te brengen als onderdeel van de PlayStation Plus games-catalogus op de PlayStation 4. Met een nog altijd rap groeiende installbase is de PS4 duidelijk de populairste console van het moment, waarvan een groot deel van de eigenaren ook een Plus-abonnement heeft om online te kunnen spelen. En als er dan zonder extra bijkomende kosten een spelletje met auto’s en voetballen in de hoofdrol beschikbaar komt, is de aandacht van veel gamers al snel gewekt.
Al snel bleek dat Rocket League niet alleen maar een leuk spelletje was. Het motto ‘easy to learn, hard to master’ bleek enorm van toepassing, en door de rap groeiende populariteit van het spel en de bloedfanatieke spelers kwam er interesse uit de eSports-hoek. Zowel voor de PC (op Steam is Rocket League ook mateloos populair) als voor de PS4 worden toernooien georganiseerd, en ook op Twitch doet de game het erg goed.
Door die populariteit overal rees vanuit bezitters van een Xbox One al vrij snel de vraag of zij op hun console in de toekomst ook nog eens een potje konden gaan ballen. “Why the f*** isn’t Rocket League on Xbox One?”, is een vijf maanden oude vraag op GameFaqs. Begin december kwam ontwikkelaar Psyonix tijdens The Game Awards eindelijk met het verlossende woord: vanaf februari 2016 is Rocket League ook verkrijgbaar voor de Xbox One. Met exclusieve content zelfs, in de vorm van auto’s met Gears of War- en Halo-skins. Eindelijk écht multiplatform dus vanaf het nieuwe jaar; de toekomst lacht Rocket League toe. ~ Harmen Bootsma
4 – Forza Motorsport 6
Laten we wel wezen: eigenlijk al sinds het allereerste deel staat het verschijnen van een nieuwe Forza-game voor een Xbox-console garant voor een zeer degelijke tot zeer goede racegame. Met de release van Forza Motorsport 6 afgelopen oktober gold dat nog eens extra. Het wat mindere vijfde deel, dat een launchgame was voor de One in alle landen waar de console eind 2013 uitkwam (nog bedankt namens België en Nederland, Microsoft), had een nasmaak achtergelaten als tikkeltje onrijp stukje fruit. Turn 10 had de nieuwe hardware nog niet helemaal in de vingers en voelde duidelijk de hete adem van Microsoft in de nek om deel vijf voor de launch af te leveren. Met als gevolg een niet optimale audiovisuele presentatie en een wat karige hoeveelheid content. Maar gelukkig, wat hebben ze dat goedgemaakt met Forza 6.
Alleen al op grafisch gebied is te zien dat de kennis over de hardware van de One, en ongetwijfeld ook de development kit, een stuk verder is dan een krappe twee jaar eerder. De zestig frames per seconde halen op Full HD-resolutie is iets wat weinig ontwikkelaars voor elkaar krijgen op de One. Turn 10 mag zich tot dit selecte gezelschap rekenen, en met verve. Niet alleen loopt Forza 6 buttersmooth, de wagens zien er ook mooier uit dan ooit tevoren en de omgevingen scoren ook een ruime voldoende. De grens met fotorealisme is ongekend klein, alleen de zeer spaarzaam aanwezige karteltjes verraden dat eigenlijk.
De grootste sprong is echter gemaakt op gebied van content. Waar Forza 5 wat leeg aanvoelde (wat overigens ook door de kale omgevingen kwam, iets wat in Forza 6 stukken verbeterd is), bulkt deze game daadwerkelijk van de content. De gewone careermode is het al waard om meerdere keren door te spelen vanwege de vele mogelijke combinaties van auto’s en tracks waarop je rijdt. De racereeksen die je aflegt zijn afhankelijk van de auto die je gebruikt, iets wat geleend is van spin-off Forza Horizon, en het werkt wonderwel goed. Maar naast die carrière is er nog zó enorm veel te spelen. Een greep uit het assortiment: speciale races (met iconische auto’s, op bijzondere tracks, binnen andere klassen als Indycars), vele dagelijks, wekelijks en maandelijks variërende challenges en nog een vrachtwagenlading aan multiplayermodi. Het is bijna onmogelijk om als raceliefhebber op dit spel uitgekeken te raken. Als racefanaat kan je deze game dan ook prima bovenaan de top 10 games van 2015 zetten. Maar, niet iedere redacteur van GameParty heeft nou eenmaal racebloed, vandaar dat Forza Motorsport 6 genoegen moet nemen met een – nog steeds keurige – vierde plaats.~ Harmen Bootsma
3 – The Witcher 3: Wild Hunt
Ontwikkelaars houden niet langer hun toptitels achter voor het najaar en dat betekent gelukkig dat we tegenwoordig steeds meer door het jaar heen kunnen genieten van toptitels. Een van die toptitels die midden in 2015 verscheen, was the Witcher 3. Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft tot nu toe eigenlijk alleen maar the Witcher-games op haar naam staan, maar heeft desondanks al behoorlijk wat naam gemaakt. Het eerste deel van The Witcher was redelijk, het tweede deel was goed en het derde heel erg goed. Ik ben zelf normaal gesproken niet zo’n fan van het RPG-genre, maar The Witcher heeft samen met mij een hoop niet-RPG liefhebbers weten te overtuigen om toch een beetje verliefd te worden op het genre. Maar hoe komt dat dan? Hoe krijgt The Witcher dat voor elkaar?
Allereerst kun je spreken van liefde op het eerste gezicht. De game ziet er namelijk werkelijkwaar fantastisch uit. De grafische pracht en praal weet een hoop mensen te overtuigen. Een litteken (dat van Geralt) heeft er nog nooit zo mooi uitgezien op een console. De aankomende DLC, Blood and Wine, lijkt ook een prachtige regio toe te voegen. Dat je er dan ook nog behoorlijk wat gameplay bij krijgt, is misschien wel bijzaak.
Iets wat zeker geen bijzaak is, is het verhaal. The Wild Hunt blijft een probleem voor Geralt en zijn kompanen, en dus moet de achtervolging op deze slechteriken worden ingezet. De game kent fantastische quest en onderweg ontmoet je een hoop personages. Uiteindelijk ga je echt om Geralt en alle zij-personages geven en wil je dat het allemaal zo goed mogelijk afloopt voor iedereen. Sterker nog, je kunt met een aantal vrouwelijke personages zelfs nog wel wat verder gaan dan alleen maar een vriendschap… Maar nu dwalen we af.
The Witcher III is misschien wel het toonbeeld van hoe een goede RPG in elkaar moet zitten: er is een hoop loot te verzamelen tijdens de vele quests die je in de game tegenkomt, de personages en verhaallijn zijn ontzettend interessant en de game ziet er fantastisch uit. De eerste DLC die voor de game is verschenen (Hearts of Stone) bracht in ieder geval nog meer toffe content. En ook in 2016 ga je dit spel waarschijnlijk nog wel spelen vanwege de nieuwe Blood and Wine DLC. ~ Robin Link
Morgen zijn we weer bij je terug met de nummer twee uit onze top 10. Wat zijn jouw favoriete games van het afgelopen jaar?