Het is haast een eer te noemen dat ik af mag trappen in een nieuwe serie artikelen die je gaat krijgen op GameParty. Elke week blikken we op donderdag terug op een game die al een tijdje (of veel langer dan dat) uit is. Puur om de reden dat we die game nog steeds spelen. Waarom spelen we de titel nog en wat is er met de game gebeurd sinds de originele release en review? Welkom bij de eerste editie van ‘Ik speel nog steeds…’!
Lang hoef ik niet na te denken over de game waar ik over ga schrijven. De keuze is simpel. Eigenlijk zelfs te makkelijk. Sinds de release van Star Wars Battlefront heb ik weinig anders gespeeld dan de titel van Dice. Natuurlijk is de disc even mijn Xbox uit geweest om plaats te maken voor Disney Infinity 3.0: Star Wars The Force Awakens en speel ik af en toe nog een uurtje Guitar Hero, maar het is Battlefront die steeds terug mijn Xbox in gaat. Zelfs als enorme Halo-fan heb ik Halo 5 niet meer opgestart sinds de release van dit stukje Star Wars.
De game kent volgens vele mensen te weinig diepgang; het gemis aan een singleplayer is de dooddoener. Ik ben het er nog steeds niet mee eens. Hoewel ik niet kan ontkennen dat een singleplayer in de game van Dice fantastisch had kunnen zijn (misschien in het vervolg?), ben ik er ergens blij om dat deze niet aanwezig is. Alle resources en mankracht zijn in de multiplayer gaan zitten. De vele modi, de toffe maps en het authentieke gevoel weten me namelijk al sinds november dagelijks bezig te houden. Ja, niet elke mode is even leuk als de andere, maar dat doet me weinig. In een game als Call of Duty of Halo 5 speel ik ook alleen Team Deathmatch, zonder ook maar naar de andere mogelijkheden te kijken. Dat ik me in Battlefront met zo’n vijf modes steeds weet te vermaken, is voor mij meer dan genoeg.
Uiteraard, ik ben een gigantische liefhebber van de Star Wars-franchise. Inmiddels heb ik The Force Awakens al negen keer in de bioscoop gezien, knalt heel de dag door de soundtrack van die film uit mijn speakers en lees ik in de trein momenteel Star Wars Battlefront Twilight Company. Ik ben, net als voorheen, non-stop met Star Wars bezig. Sterker nog, de tickets naar London om Star Wars Celebration te bezoeken zijn al geboekt! En natuurlijk heeft Battlefront hierdoor een grote voorsprong op de rest. Het moment dat ik een AT-AT aan zie komen lopen, Stormtroopers hun best zie doen om een Rebellenbasis over te nemen en de muziek van John Williams subtiel zijn intrede doet… tja, dan heb je me. Keer op keer.
Sinds de release is er best een hoop anders in de game. De balans is beter geworden, al zijn er nog steeds elementen die misschien iets te krachtig zijn. Daarnaast is natuurlijk The Battle of Jakku verschenen, een klein stukje DLC met nieuwe maps en de Turning Point-mode. De DLC was om je klaar te maken voor The Force Awakens, dit gevecht speelt namelijk voor deze film af, maar de nasleep zie je duidelijk op het scherm. Feit is echter, Turning Point is meteen mijn favoriete mode geworden. Wanneer ik tien uur aan de slag ben geweest met Battlefront, heb ik er waarschijnlijk negen daarvan op Jakku doorgebracht met Turning Point. Helaas is dit (tot op heden) de enige map die deze mode weet te ondersteunen, maar met de komst van gratis en betaalde DLC kan Turning Point heel groot worden.
Eerder deze week heeft Dice de plannen rondom de downloadbare uitbreidingen bekend gemaakt. Opvallend is dat er naast de content uit de Season Pass behoorlijk wat gratis toevoegingen zullen zijn. Zo kon je deze week al met verschillende modi aan de slag op de map Raider Camp en kregen Luke en Han nieuwe kostuums wanneer ze spelen op Hoth. In de komende maanden komen er meer gratis Survival Missions, is Turning Point te spelen op meerdere maps en komen er zelfs complete maps bij. Ook komt er nog een Turning Point/Walker Assault/Supremacy map op Endor bij. Compleet gratis. Interessant.
Ook voor mensen met de Season Pass (waar ik er eentje van ben) komt er genoeg leuks aan. Denk aan het vechten op de Death Star, in de krochten van Cloud City (daar waar Han zichzelf in Carbonite liet gooien) en gaan we op bezoek in het paleis van Jabba the Hutt. Vier uitbreidingen met zestien maps komen je kant op, iets wat er voor zorgt dat de game letterlijk een dubbel aantal aan spelomgevingen gaat krijgen dan wat er tijdens de launch voorhanden was. Ik kan niet anders dan hier heel blij door worden. Het feit dat Dice alle content uit de doeken heeft gedaan, maar over de laatste uitbreiding haar mond nog dicht blijft houden, doet me echter fantaseren over mogelijkheden. Gaan we dan toch met onze X-Wings en TIE Fighters de ruimte in? Gaan we een soort Turning Point in de ruimte krijgen waarbij het uiteindelijke doel is om de Death Star uit de lucht te knallen? Het is mogelijk…
Maar zover is het nog niet. Het is nog even wachten op die nieuwe content. Maar eigenlijk maakt het me niet uit. Ik vermaak me nog steeds dagelijks met de game. Inmiddels ben ik (pas) level 38 met een kill/death ratio van 0.9. Er is ruimte voor verbeteringen, verbeteringen die ik kan brengen voordat Dice de game uit gaat breiden. Ik speel nog steeds Star Wars Battelfront en geniet er van. Keer op keer.