Een ruim decennium geleden was Nintendo met afstand de meest dominante speler op gebied van mobiele gaming. Met de lancering van de PlayStation Portable (PSP) in 2005 deed Sony een dappere poging om die dominantie te doorbreken en vervolgens over te nemen, maar dat is om meerdere redenen (waaronder de komst van smartphones) niet gelukt. Echter neemt dat niet weg dat er pareltjes van games verschenen zijn voor Sony’s eerste draagbare console. Vandaag speciale aandacht voor als je het mij vraagt de tofste game die de PSP gehad heeft: Lumines.
Zonder twijfel is Lumines de game die de meeste uren heeft gedraaid op mijn PSP. Puzzelgames heb ik altijd al aantrekkelijk gevonden op mobiele platformen en de toevoeging van de hypnotiserende achtergrondmuziek was voor mij persoonlijk een schot in de roos. Hooked was ik. Tot mijn PSP een jaar of zes geleden ergens in een kast verdween. De Lumines-game die voor de Xbox 360 verscheen, kon me niet bekoren omdat ik het op het grote scherm niet lekker vond spelen en zodoende raakte het spel voor mij een beetje in de vergetelheid.
Na er jarenlang geen seconde meer aan gedacht te hebben, was ik enorm verrast toen aangekondigd werd dat Lumines voor iOS en Android zou gaan verschijnen. Eerlijk is eerlijk: ik had mijn twijfels bij de besturing en bij het feit dat er mogelijk ruimtegebrek zou zijn doordat het scherm 90 graden gedraaid is ten opzichte van het origineel, maar ik had wel weer enorme zin om me opnieuw door het spel te laten hypnotiseren.
Erg genoeg is de initiële release van de game door drukte aan me voorbijgegaan, maar toen ik ineens weer aan de aankondigingstrailer moest denken en checkte of de game al in de App Store stond, was het raak. Met een aanschafprijs van nog geen drie euro kostte de game ook nog eens een schijntje van wat ik destijds voor de PSP-versie neerlegde, dus dit was een no-brainer. Na een lastig installatieproces (waarvan ik nog steeds niet weet of het aan mijn brakke internet lag of aan de game) kreeg ik een heldere tutorial voor m’n neus die de nieuwe touch-controls uitlegde. Door middel van wat simpel, intuïtief aanvoelend touch- en sleepwerk manoeuvreer je de blokken naar de door jou gewenste plek. Misschien een nog wel betere besturing dan het origineel, dat je ‘gewoon’ door het indrukken van knoppen bestuurde.
Het toont aan hoe tijdloos puzzelgames als deze zijn, en dat is verfrissend. Levendige beelden die van je scherm spatten zonder per se mooi te zijn, maar die wel aanvoelen als iets dat prima thuis is in het huidige gameslandschap. Lumines is en blijft leuk om te spelen, zeker als je een voorliefde hebt voor hypnotiserende muziek.
Wat me alleen erg tegenviel, en nog steeds eigenlijk, is het gebrek aan verschillende tracks die je als achtergrondmuziek kunt gebruiken. In wezen blijft de gameplay ongeacht de muziek die je hoort hetzelfde, maar doordat het uiterlijk van de game zich tegelijk met de track aanpast, voelt het doordat er maar een paar nummers aanwezig zijn toch een beetje karig. Nu zijn in de selectielijst nog genoeg lege vakjes te vinden die gevuld kunnen worden met speelbare tracks, alleen vrees ik dat het hier om content gaat waar je extra voor moet gaan betalen in de toekomst. En ja, je betaalt natuurlijk maar drie euro voor dit spel, maar in vergelijking met eerdere Lumines-games komt het toch nog wat karig over.
Zou de release van deze game Lumines als franchise nieuw leven in kunnen blazen? Waarschijnlijk niet in de zin dat er op ieder denkbaar platform weer een Lumines-titel gelanceerd zal worden. Met de juiste support en genoeg downloadable content kan deze iOS-game echter een leuke game worden. Gooi er een beetje marketing tegenaan (wat ik begreep is er ook nog een free-to-play versie op komst) waarin vlot uitgelegd wordt wat voor game het is, en mensen zullen flashbacks krijgen naar het PSP-tijdperk. Of, voor het geval ze nog nooit van de franchise gehoord hebben en wel een beetje into puzzelgames zijn, met interesse kijken naar dit spel met zijn aantrekkelijke grafische stijl en aanstekelijke liedjes.
De herontdekking van Lumines stelt me gelukkig. Het concept is overeind gebleven en met de huidige markt der mobile gaming toegankelijker dan ooit. De wat schrale hoeveelheid tracks kan de pret van de core gameplay niet drukken, al hoop ik wel dat de ontwikkelaar op dat gebied nog wat werk gaat verzetten.