Huh? Star Wars Battlefront in de ‘ik speel nog steeds’ deze week? Hebben we die niet al eens behandeld? Nou, als dat de eerste gedachte was die door je hoofd ging heb je niet alleen een sterk geheugen, maar prijs ik je. Je weet wat op deze website staat, hulde. Maar inderdaad, we kijken gewoon nog eens naar Battlefront. Want we kunnen er niet om heen; Battlefront is niet meer de game die het was tijdens de launch in 2015.
Toen Battlefront verscheen was een veelgehoorde kritiek dat de game te weinig content in zich had zitten om lang te boeien. Met een handjevol levels, enkele modi en geen singleplayer campaign was de game van Dice volgens velen een geraamte. Eentje die de Star Wars-sfeer op een briljante, effectieve manier neer wist te zetten, maar desalniettemin een geraamte zonder vet om de botten. Nu, meer dan een jaar na de release (en flink wat DLC), staan de zaken er helemaal anders voor.
In het afgelopen jaar heeft Dice ons voorzien van flink wat uitbreidingen. Natuurlijk, voor mensen die de Season Pass gekocht hebben, was er uiteraard meer te doen in de game dan voor mensen die deze niet hadden. Met vier flinke pakketten, onder de noemers ‘Outer Rim’, ‘Bespin’, ‘Death Star’ en ‘Rogue One: Scarif’, zijn er behoorlijk wat nieuwe maps aan de game toegevoegd. Daarnaast bracht elke uitbreiding twee nieuwe helden met zich mee. Het zorgt er dus voor dat je met fan favorieten kunt spelen zoals Chewbacca, Jyn Erso en Bossk. Daarnaast bracht natuurlijk elke uitbreiding nieuwe Star Cards met zich mee, alsook nieuwe wapens.
Maar hier bleef het niet bij. Ook voor de gamers die geen geld extra wilde investeren bracht Dice behoorlijk wat leuks. Zo was er, vrij snel na de release al, The Battle of Jakku. Een nieuwe map, inclusief een nieuwe mode, die liet zien wat er op Jakku gebeurde, jaren na Return of the Jedi en vlak voor The Force Awakens. Deze content was compleet gratis en iedereen mocht dan ook van de nieuwe mode proeven. Sterker nog, het werd toen al heel snel mijn favoriete mode in de game. Ik heb letterlijk in de maand na deze content release meer dan honderd potjes gespeeld op de Jakku-map. Ik vond het geweldig. Het was intens, het was Star Wars. Ik schreef er ook over en sta nog steeds achter mijn bevindingen van toen. Echter, hier bleef het niet bij. Dice bracht meer gratis content.
In de vorm van een extra map op Hoth bijvoorbeeld. Tijdens een flinke sneeuwstorm een potje Walker Assault spelen kan best intens zijn, kan ik je vertellen. Maar Dice keek verder en hield het niet bij maps alleen. Het introduceerde al vrij snel de Hutt Contracts: extra missies die je vrij kon spelen (eigenlijk meer: kopen met de in-game te verdienen credits). Een missie die je bijvoorbeeld dertig mensen vroeg onder stroom te zetten, of om juist twintig kills te maken met een bepaald wapen. Het resulteerde voor mij al snel in nieuwe, doelmatige gameplaysessies. Ik moest en zou alle contracten vrij spelen. Het toffe hierbij is dat het mij Battlefront liet spelen op manieren die ik normaal niet zou doen. Je wil mij bijvoorbeeld echt geen sniper rifle in handen geven. In welke game dan ook. Maar hier moest het ineens. En sterker nog, ik moest vijftien kills in één potje halen! Inmiddels heb ik alle contracten behaald. En waarom je het doet? Door het behalen van een contract is niet alleen Jabba The Hutt blij met je, maar speel je ook nog eens nieuwe wapens vrij of worden bestaande wapens (of granaten) beter. Het levert dus behoorlijk interessante dingen op.
Naast het feit dat er een Skirmish is verschenen, waarin je offline de online gameplay na kunt bootsen, is er vooral voor de Season Pass-houder veel te ontdekken geweest in Battlefront. Met Outer Rim gingen we bijvoorbeeld naar het paleis van Jabba om daar nieuwe omgevingen te ontdekken. Met Bespin vlogen we door Cloud City, vochten we tegen de onderdrukking van The Empire en heb ik persoonlijk menig Stormtrooper voorzien van een Carbonite freeze. In Death Star mochten we eindelijk gevechten in de ruimte beleven en in een nieuwe, driedelige game mode de Death Star opblazen terwijl Scarif ons het avontuur van Rogue One na liet spelen. Per DLC, want ik kocht natuurlijk meteen een Season Pass, wist de game uitgebreider te worden, door de toevoeging van nieuwe wapens nieuwe gameplay mee te nemen en vooral interessanter te worden. Battlefront lijkt dus nergens meer op de game die het was tijdens haar release.
Maar, jawel, er is nog meer! Wanneer je Battlefront op de PlayStation 4 hebt en je de beschikking hebt over een PlayStation VR, is het interessant om de game nog eens aan te zetten. Je kunt, volledig gratis, een complete VR-missie downloaden. Onder de gigantische naam Star Wars Battlefront Rogue One X-Wing VR Mission geeft de game je het meest intense stukje Star Wars dat je hebt mogen beleven. En geloof me wanneer ik je zeg dat ik heb staan juichen van genot na het spelen van dit stukje content. Want wie wil nu niet vanuit de cockpit van een X-Wing jagen op The Empire? Op de Gamescom waren we tijdens een demo al gigantisch onder de indruk. Nu we de volledige missie hebben gespeeld des te meer.
Ja, Battlefront had voor velen een valse start, maar Dice heeft zich mogen revancheren met voldoende content om de game interessant te houden. Inmiddels heb ik het hoogste level in de game mogen bereiken (level 100!) en vecht ik me een weg om de laatste achievements te unlocken. Met meer dan 150 uur op de klok is Battlefront de game geweest die ik heel 2016 ben blijven spelen. Met die enkele achievements die ik nog moet halen zal de game ook dit jaar nog in mijn Xbox One blijven zitten. Totdat Battlefront 2 ons eind dit jaar wel die singleplayer campagne gaat geven…