Sweet baby jezus, ik heb de zon gezien!! Na de afgelopen donkere, grijze maanden is de lente eindelijk in het land. Hoog tijd om de games even te laten liggen en buiten te komen zeg je? Laat ons niet al te mal doen repliceer ik. We zijn nog steeds het Hope County van Far Cry 5 onveilig aan het maken en Kratos staat ondertussen reeds aan de deur te trappelen om wat schedels te klieven. zonneschijn is leuk, maar God of War is leuker. En uiteraard is er ook een Up2date.
Middle-earth Shadow of War verwijdert microtransacties
Onder het motto, veel te weinig en veel te laat maakt Warner Bros bekend dat alle microtransacties uit Shadow of War geschrapt worden. Ruim een half jaar na de release en alle kritiek op de manier waarop de zogeheten warchests het spelplezier van de game ondermijnen ondernemen ze eindelijk actie. Het is gewoon een feit dat die game ontworpen is met de intentie om spelers aan te zetten om echt geld op te hoesten voor ingame content. Ik heb zelden of nooit een game gezien die zo opdringerig is in dat opzicht. In elk menu van de game wordt constant gebedeld naar echt geld. Wil je een lootbox of warchest kopen? Het bevat echt handig spul die je kan gebruiken in de game hoor. Wil je een lootbox? Ben je zeker dat je geen lootboxes wil? We hebben momenteel een kortingsactie op lootboxes hoor. Die game is gewoon opdringerig op dat vlak, wat nog enigszins vergeeflijk zou zijn mocht de hele fucking laatste akte van de game niet één lange grind zijn, bedoeld om je lootboxes te laten kopen. Voor wie de game nog niet gespeeld heeft moet je het zo zien, de laatste akte is een reeks van veldslagen die zich afspelen na de verhaallijn die je moet doorlopen om het echte einde te bereiken. Meer dan tien lange battles die je moet doorstaan op weg naar een cutscene van nauwelijks drie minuten. Het grote probleem is dat die gevechten uitgaan van de kracht van je leger, hoe sterker je leger, hoe vlotter die gevechten gaan. Nou kun je uiteraard tijdens de game al een behoorlijk leger vormen, maar behoorlijk is niet goed genoeg tegen de high level Uruk’s die je aanvallen. Je hebt dus zelf een leger van high level orks nodig om de game niet als een absolute grind te laten voelen en waar vind je die? Kan Iemand het raden? De game weet het hoor, ze probeert er je al dertig uur in elk fucking menu aan te herinneren.
Maar nu gaat dat dus eruit, met de belofte dat het endgame van het spel aangepast zal worden op verhalend vlak. Aan de ene kant kun je zeggen..cool dat de fundamentele problemen van het spel aangepakt worden. Ik ben echter stukken cynischer en zeg gewoon vlak af, fuck hun omdat ze gewacht hebben tot nu om die veranderingen te communiceren. Iedereen die interesse had in de game, de fans van Shadow of Mordor dus, heeft de game gekocht en nu is het tijd om de game te revampen en nog eens een tweede verkoopsgolf onder twijfelende gamers te genereren. Dat is de enige reden voor deze aanpassing, dat en het feit dat hun vooropgestelde serverkost voor heel die microtransactiebullshit draaiende te houden gewoon niet opweegt tegen de inkomsten die het genereert.
Spider-Man slingert zich een weg naar je PlayStation 4 in september
Dit is het nieuwtje dat me het meest enthousiast maakte deze week. Uiteraard had ik Spider-Man wel verwacht als grote najaar-game voor PlayStation 4, maar het is toch zeker weten fijn om een vaste datum ervoor te hebben. Het wordt 7 september dus, wat best een leuk moment is. Spider-man komt netjes voor het grootste geweld losbarst met games als Red Dead Redemption 2 en ..toch vooral Red Dead Redemption 2, en dat levert heel wat speelruimte om van Insomniac’s nieuwste een grote hit te maken. Het wordt sowieso een leuke actiegame, maar het is vooral de fanservice die echt in het oog zal springen denk ik zo. Easter eggs en verwijzingen naar de comics zijn uiteraard standaard, maar dat in het New York van Spidey ook de Avengers tower en de ambassade van Wakanda te bezoeken zijn geeft aan dat het gewoon een feest van herkenning voor Marvel fans zal worden. Als er één game is die Bas naar de Playstation 4 kan lokken, is het deze wel.
Hitman: Definitive Edition ligt in mei in de schappen
Hitman krijgt nog maar eens een release. Er waren al de episodische downloads, er was al de winkel-release in een nette steelbook en nu is er dus wederom een retail versie op komst die de Definitive Edition heet. Ik denk aan de titel te horen dat ze er daarna wel klaar mee zijn. Als je nog steeds Hitman niet gespeeld hebt, koop dan even deze ultieme versie die de game met alle dlc bundelt zodat IO eindelijk budget genoeg heeft om verder te werken aan een sequel.
Spyro Reignited Trilogy aangekondigd voor Xbox One en PS4
Het succes van Crash Bandicoot op Playstation 4 heeft duidelijk iets in gang gezet, want na maanden van speculatie is het nu zeker dat Spyro ook een zelfde remaster-behandeling zal krijgen.Zowel Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage! en Spyro: Year of the Dragon worden van de grond af heropgebouwd door Skylanders-ontwikkelaar Toys for Bob. Of die klassiekers uit het PlayStation One tijdperk op vlak van gameplay nog even goed mee kunnen als Crash Bandicoot deed is de vraag, maar dat de platformers er erg koddig uitzien is alvast zeker.
Afgelopen week kon je naar hartelust je hart ophalen met enkele leuke artikelen. Zo had Daan het in zijn feature over het gebrek aan goeie ouderwetse co-op in games en speelde Bas nog steeds met ReCore. De review van de week was dan weer Far Cry 5, één van de leukste sandbox-games van de voorbije jaren vond ik dat.
Volgende week gaan we uiteraard op hetzelfde pad verder met meer nieuws, een review, wat artikelen en hopelijk nog meer zonneschijn.