De volgende generatie spelcomputers is in aantocht. Met de PlayStation 4 en de Xbox One zullen we allemaal de volgende stap in videogames gaan maken. Maar voordat het zover is kijken we terug op de tien beste nieuwe IP’s van de huidige generatie. De generatie die we snel last-gen mogen gaan noemen.
Het is opzienbarend dat we in de lijst met de tien beste nieuwe IP’s een game aantreffen die er vanaf het begin af aan bij is geweest. Letterlijk zelfs. Comdenmed: Criminal Origins was een launchgame voor de Xbox 360. Op 2 december 2005 verscheen de game in de winkels, precies op de dag dat de nieuwe console van Microsoft haar debuut beleefde. Condemned had het niet makkelijk. De redelijk onbekende game moest zich staande zien te houden tussen titels als Call of Duty 2, Ridge Racer 6, King Kong en Need for Speed: Most Wanted. Stuk voor stuk titels die bekend in de oren klinken.
Toch wist Condemned bij een selecte groep gamers op te vallen. Uiteraard, de game verkocht niet zo sterk zoals de andere, toch wist het spel een diepe indruk achter te laten. Dat de game minder verkocht dan een racer, een shooter en een actiegame is logisch; Condemned: Criminal Origins (Condemned: Psycho Crime in Japan) was een horrorgame zoals we ze nooit eerder gezien hadden. Ontwikkelaar Monolith bracht de horror op een diepere, psychologische manier.
Resident Evil en Silent Hill waren de heersers in het genre. Games die spelers bang maken voor dat wat er voor ze ligt, bang voor dat waarvan ze niet weten dat het gaat gebeuren. Condemned: Criminal Origins gebruikt deze fobie maar weet deze te versterken door je alles te laten beleven vanuit de ogen van hoofdpersoon Ethan Thomas. Door het cameraperspectief niet achter de speler te plaatsen of in een vaste positie in een omgeving, maar daadwerkelijk in het persoon dat jij in leven moet zien te houden, verlies je als speler veel van het overzicht.
Doordat de game zo donker is, is het geluid belangrijker dan je denkt. Je zaklamp, welke je altijd aan hebt staan, en gelukkig op duracell batterijen loop, verlicht namelijk maar een klein gedeelte van de omgeving. In de nog donkerdere gedeeltes van het spel ga je dus helemaal op het geluid af om een vijand te vinden. De zaklamp en het geluid zijn de dingen die je in leven kunnen houden…
Condemned: Criminal Origins Review, 6 december 2005
Criminal Origins liet je kennis maken met FBI-agent Ethan Thomas. Zijn doel is het opsporen van de meest zieke seriemoordenaars. De weg naar ‘Serial Killer X’, de meest dodelijke en verknipte seriemoordenaar tot op heden, is geen makkelijke. Helemaal niet wanneer de schuld voor twee moorden in jouw onschuldige schoenen geschoven blijkt te worden. Om zijn naam te zuiveren moet Thomas zo snel mogelijk de daadwerkelijke moordenaar vinden. Zijn speurtocht brengt hem al snel in omgevingen gevuld met krankzinnige psychopaten die hun laatste beetje menselijkheid aan het verliezen zijn.
Condemned is een game die constant speelt met je emoties. Je hart giert door je keel, de haren in je nek staan rechtovereind. Het spel weet je steeds opnieuw bang te maken voor dingen die niet aanwezig zijn. Het moment waarop ik door een kamer liep en geschreeuw en voetstappen op de verdieping boven me hoorde blijft nog altijd bij me. Het werd helemaal spannend toen de voetstappen de trap af kwamen. Gelukkig kan Thomas zich verdedigen met flink wat wapens die hij in zijn omgeving kan vinden. Een loden pijp, een mes uit een keukenkastje of toch die trouwe taser in je jas? Natuurlijk zijn er de nodige schietwapens aanwezig, maar het geluid van deze moordmachines zorgt er natuurlijk voor dat anderen weten waar jij bent. Een klap met een houten plank is vele malen slimmer.
Door het analyseren van sporen, bloed te scannen op DNA en vingerafdrukken te vinden, doet Thomas er alles aan om het zieke brein achter vele moorden achter de tralies te zetten. De ontwikkelingen laten echter ook hun afdruk achter op Thomas zelf. De weg door de bikkelharde, gore wereld is geen prettige. De dood loert om elk hoekje. En omdat jij alles vanuit het oogpunt van Thomas mag beleven, weet de angst zich op perfecte manier jouw kant op te bewegen. Na vele Resident Evils en Silent Hills was Condemned de meest enge game in tijden.
Tijdens het spelen van Condemned zit je steeds op het puntje van je stoel. Je bent écht bang.
Condemned: Criminal Origins Review, 6 december 2005
Tweeënhalf jaar later verscheen Condemned: Bloodshot. Een direct vervolg op het eerste deel waarin je elf maanden na het einde uit Criminal Origins opnieuw in de schoenen van Ethan Thomas stapt. De gebeurtenissen, de vele bizarre, zieke, gore momenten hebben wat met de ooit zo sterke FBI-agent gedaan. Hij is vervallen in een psychisch-getormenteerde alcoholist. Nog steeds laat Bloodshot je het opnemen tegen andere psyhopaten, maar het feit dat de persoon die jij onder de knoppen hebt langzaam ook steeds verder door begint te draaien, wist een interessante mix naar het beproefde spelconcept te brengen.
Visioenen, dronken dromen die wel heel realistisch lijken te zijn, zorgen ervoor dat jij als Thomas de link met de realiteit steeds verder begint te verliezen. Hoe ver mag jij gaan om een seriemoordenaar te stoppen? Hoeveel doden mogen er vallen? Wat als jij gevaarlijker bent dan diegene waar je op jaagt? Het zijn vragen die heel de game in je achterhoofd spoken terwijl jij je best doet om Thomas in leven te houden. Nog meer dan het eerste deel maakt de game je bang voor het onbekende. Sterker nog, er was een compleet level waar je geen vijanden in tegenkwam, maar waarbij je haast om je mama zat te schreeuwen van angst.
Mijn hart klopt in mijn keel wanneer ik schrik van een geluid vlak achter me. Een schim, een schim van een persoon kwam voorbij. Ze weten dat ik hier ben…
Condemned: Bloodshot Review, 12 april 2008
Net als het eerste deel was Condemned: Bloodshot geen game die je voor je plezier speelde. Uiteraard bedoelen we dat op de meest positieve manier die we maar kunnen bedenken. De game gaf je een naar gevoel, je wilde eigenlijk niet verder spelen. Maar toch deden we het. Daarnaast bracht het tweede deel een meerspelerstand waarbij je online kon rekenen op Deathmatch, Team Deathmatch, alsook Bum Rush waarin jij het als agent op moest nemen tegen psychopatische zwervers. Waar de zwervers steeds konden respawnen, bleef jij dood wanneer je stierf. Jij kreeg dan wel weer een pistool, de bums moesten het hebben van de vele melee-wapens. In Crime Scenes moesten spelers bewijs verstoppen voordat andere spelers in de huid van de FBI het konden vinden. Hoewel Condemned online niet lang is gespeeld, was het een leuke, originele toevoeging.
Waar Criminal Origins en Bloodshot velen terug zullen laten denken aan misschien wel de meest bizarre, ziekelijke ervaringen van de huidige generatie, is de franchise helaas geen lang leven gegund. Na het tweede deel hebben we nooit meer wat gehoord van Ethan Thomas. Toch is er een grote schare fans die nog steeds hoopt op een derde game. Geheel terecht, Condemned staat niet voor niets in deze top tien…