Destiny 2: Shadowkeep is alweer de 4e uitbreiding van Destiny 2. Na de split up van Activision-
Blizzard en Bungie hebben velen samen met mij de hoop dat Destiny weer naar oude glorie
terug gaat. Ik ben naar de maan geweest om te kijken of dit gelukt is.
Laten we beginnen met het feit dat Destiny 2 ondertussen een free 2 play game is geworden
genaamd Destiny 2: New Light. Met deze versie krijg je toegang tot alle content in Destiny op
Forsaken en Shadowkeep na. Dit is natuurlijk erg leuk voor nieuwe spelers om kennis te maken
met de game. Maar de veteranen onder ons willen alleen weten of Shadowkeep genoeg content
met zich meebrengt.
In shadowkeep ga je terug naar de maan om wederom tegen de Hive te vechten. De hive is
mijn persoonlijke favoriete tegenstander in Destiny dus ik was behoorlijk hyped voor deze dlc.
Veel is natuurlijk hetzelfde gebleven wat een heerlijk nostalgisch gevoel gaf, maar er zijn ook
genoeg nieuwe area’s om te ontdekken.
Er is dus een nieuwe campaign waar er weer meer over de Vex en de Black Garden bekend
wordt. Eris Morn is ook weer terug nu dat we weer op de maan zijn en is de rode draad in de
nieuwe campaign. Met de komst van Erin Morn is er ook een "nieuwe" enemy bijgekomen.
Namelijk de nightmares, nightmares zijn zeg maar geesten die zichzelf manifesteren in fysieke
tegenstanders uit het verleden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Omnigul of Crota.
Zoals gewend brengt de dlc ook weer 2 nieuwe strikes, een raid en in een aankomende update
ook nog een dungeon. En daar ligt dan ook weer het probleem van tegenwoordig, blijkbaar
denken de makers dat wij niet alle content tegelijk willen hebben maar in stappen. Doordat ze
alles in stappen brengen heb je al snel weer een gevoel van een dikke grind voor gear die je
niet gaat gebruiken. 1 raid in een dlc is ook gewoon te weinig content voor endgame, de strikes
zijn leuk om te doen maar ook helaas weer weinig vernieuwend, ik ken het allemaal al en het
gevoel van herhaling komt dan ook snel bovendrijven.
Daarnaast is er nu wel het nieuwe armor systeem geïntroduceerd, armor 2.0 brengt stats terug
zoals intellect, strength en discipline maar ook de optie om meerdere mods op je gear te zetten,
die dan weer boosts geven aan je resistance, recovery of bijvoorbeeld snellere reload voor
bepaalde wapens. Dit nieuwe systeem is absoluut een dikke boost voor de game omdat je nu
het gevoel hebt dat het daadwerkelijk uitmaakt welke items je draagt. Verder zijn er ook finisher
moves toegevoegd aan de game, dit houdt simpel gezegd in dat wanneer een enemy low health
is je een speciale move op hem kunt uitvoeren waardoor de enemy gegarandeerd dood is. Ook
deze moves kun je weer modden waardoor je aanval sterker wordt, maar nu staat er wel altijd
een minpunt tegenover, zoals dat je schade kan vangen gedurende de animatie.
Shadowkeep introduceert ook seasons aan Destiny. Met xp die je verzameld door bounties,
strikes etc level je door de season heen en unlock je bepaalde armor, wapens, emotes etc.
Zeker een goede toevoeging om de replayability omhoog te krijgen.
En dan komen we dus tot de conclusie, al met al heb ik een beetje een gemixt gevoel bij
shadowkeep. De maan, Eris Morn en de Hive brengen het oude gevoel weer terug en het
nieuwe armor systeem is goed en zorgt ervoor dat ik weer tijd in Destiny wil steken, aan de
andere kant is het weer meer van hetzelfde, weer te weinig te doen, strikes zijn na een bepaald
lvl niet meer beloningswaardig, public events zijn ook niks waard en dus hou je uiteindelijk de
raid over. Aangezien er daar helaas maar 1 van is heb je dat ook wel weer gezien na een paar
keer. En daar ligt wat mij betreft dus het grootste probleem van Destiny, alles is leuk en
vermakelijk, totdat je bij de endgame komt, de rewards zijn het simpelweg niet waard om
eindeloos dezelfde raid te blijven doen. Wat voor mij dus resulteert in een dlc die barst van de
potentie maar helaas wederom matig is.
Geschreven door Brian Bloemendal