Zojuist zijn de winnaars van de Dutch Game Awards bekend gemaakt op dé toonaangevende award show voor de Nederlandse game developers. De show vond plaats tijdens Dutch Media Week in Beeld en Geluid te Hilversum.
Dutch Game Awards
Dit jaar is via de Dutch Games Association (DGA) nieuw leven geblazen in de prestigieuze award show voor Nederlandse game developers. Derk de Geus, voorzitter van de DGA benadrukt het belang voor Nederlandse game-ontwikkelaars: “We zijn blij dat de Dutch Game Awards weer plaats heeft gevonden. De Awards zijn belangrijk voor alle Nederlandse game developers en een prachtig moment om de beste producties van de Nederlandse game industrie te laten zien aan het binnen-en buitenland. Zelfs tijdens een pandemie blijft de game-industrie productief, en zijn er de afgelopen tijd veel noemenswaardige spellen op de markt gekomen.”
De show vond plaats in de avond van 7 oktober te Beeld en Geluid tijdens Dutch Media Week en was daarmee de elfde editie van de Dutch Game Awards.
Winnaars
De Dutch Game Awards kent verschillende categorieën, van ‘Best Game’ tot ‘Best Student Game’ en een drietal special awards. De winnaars zijn gekozen door een professionele en diverse jury. Naast een award, krijgen de winnaars ook een plek in de collectie van Beeld en Geluid, waar de titels als cultureel erfgoed voor de eeuwigheid bewaard zullen worden En de winnaars zijn…!
Best Game: Good Job! – Paladin Studios
Best Art: The Falconeer – Tomas Sala
Best Audio: Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy – Ludomotion
Best Innovation: Traffic Jams – Little Chicken Game Company
Best Technology: Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy – Ludomotion
Best Game Design: Good Job! – Paladin Studios
Best Commercial Achievement: The White Door – Rusty Lake
Best Applied Game: Sparky – Lunggames
Best Debut Game: Deliver Us The Moon: KeokeN Interactive
Best Student Game: Arid – Sad Viscasha Studios – BUas
De jury koos Good Job! als winnaar in de Best Game en Best Game Design categorie: “Alleen al het feit dat dit de eerste Nederlandse game is die in samenwerking met Nintendo is ontwikkeld maakt Good Job heel speciaal. Paladin Studios heeft uitstekend werk geleverd met het creëren van een gestileerde, creatieve, ‘polished’ maar vooral een heel leuk puzzelspel.”
The Falconeer pakte de prijs voor Best Art: “Tomas Sala heeft deze AAA-productie grotendeels alleen gemaakt, maar als je The Falconeer ziet zou je denken dat er een groot ontwikkelteam achter zit. Dat komt vooral ook door de art. Tomas heeft een wereld gemaakt die spelers uren vermaakt en verbaast, maar ze wel
gefocust houdt. De mist, wolken en het water werken in perfect harmonie om de speler op het puntje van z’n stoel te houden.”
Unexplored 2 – The Wayfarer’s Legacy won twee awards, voor Best Audio en Best Technical Achievement. De Jury stelt: “de content generator is gebaseerd op jarenlange research en experimenten en zorgt ervoor dat Unexplored 2 haar grenzen verlegd. Hetzelfde geldt voor de audio, waarbij het team de grenzen opzoekt door de audio aan te passen aan de verschillende omgevingen en zelfs in real-time.”
De grootte van het team van de Best Student Game was voor de jury sowieso al indrukwekkend: “Voor een studentenproject is het knap om een team van 21 mensen te managen, zeker tijdens de corona crisis. Daarnaast hebben ze goed naar de community geluisterd tijdens het maken van Arid. Met een ongelofelijke duur van 7 uur, professionele voice-overs, een dynamische soundtrack en veel kennis over de Zuid Amerikaanse Atacameño, heeft Sad Viscacha een game geleverd, die de kwaliteit van een ervaren studio evenaart.”
Special Awards
De special awards zijn in het leven geroepen voor de studio’s, personen of initiatieven die soms wat meer op de achtergrond spelen, maar wel belangrijk zijn voor de Nederlandse gamesindustrie. De winnaars voor de Special Awards:
Best Studio: Vertigo Games
Inclusion Award: Sacha Blom
Lifetime Award: Mark Overmars
Dat Vertigo Games Best Studio wint is volgens de jury logisch: “Het is een van de meest toonaangevende VR studio’s ter wereld. Dat Vertigo Games recent Force Field heeft overgenomen is daarnaast belangrijk voor zowel de groei van de studio, maar ook om de potentie en kwaliteit van de Nederlandse game-industrie aan te tonen.”
De Inclusion Award ging de naar recent afgestudeerde Sacha Blom: “Haar afstudeerstage betrof “inclusive hiring & recruiting”. Ze bouwde al snel een groot netwerk op (inclusief studiohoofden) dat bereid was om te praten over een van de lastigste onderwerpen in de game-industrie: inclusiviteit. Sindsdien is ze bezig om een actief momentum voor diversiteit en inclusie op gang te brengen en is ze ambassadeur voor Women in Games geworden.”
En last but not least de Lifetime Award, ging naar ‘de wijze uil’ van de Nederlands Games Industrie; Mark Overmars. Volgens de jury belichaamt Mark game development en zijn van mening dat zijn passie en ambitie vele Nederlandse en internationale game developers heeft bereikt via zijn bedrijven, klaslokalen en uiteraard via Gamemaker!