Een kleine maand voor de release van de game brengt Respawn Entertainment de beta van Titanfall richting de Xbox One en PC. Hoewel de vroegtijdige versie van het spel niet bij iedereen even soepel leek te lopen, weet het stukje software een goede blik te geven op wat de ontwikkelaar van plan is met de game. Een weekend lang heeft de Xbox One hier maar één titel gespeeld. De Titans bleven vallen.
Respawn Entertainment, de studio die is voortgekomen uit Call of Duty-ontwikkelaar Infinity Ward, liep na de laatste E3 met behoorlijk wat awards voor Titanfall weg. Niet alleen de Game Critics award voor de beste PC-game op de beurs, de beste shooter, de beste online multiplayer en de beste nieuwe originele game, maar ook de IGN beste game van de beurs-award. Ook op de Gamescom werden de prijzen binnen gehaald. Zo kreeg Titanfall de Gamescom Award voor de beste consolegame, maar ook die voor de beste game op de next-gen apparaten. Titanfall valt in de smaak.
Ook wij waren na de Gamescom te spreken over de titel, zoals in de preview te lezen was. In een recentelijke preview gaven we nog aan dat we blij waren dat Titanfall een frisse wind door het genre zou gaan blazen. Hebben we dat idee nog steeds na een weekend met de beta te hebben gespeeld? Het antwoord is even simpel als doeltreffend: jazeker! Wat meteen opvalt tijdens het spelen is de snelheid van het spel. In de tijd dat ik nog al mijn games op een PC speelde (lang, lang geleden), was ik niet weg te slaan van titels zoals Unreal Tournament en Quake III Arena. Het was dan ook een mooi moment toen ik tot het besef kwam dat Titanfall de snelheid en hectiek uit die games op een sterke manier combineert met de gameplay van Call of Duty.
De multiplayergame (Titanfall kent geen singleplayer campagne) brengt twee teams van zes spelers in een afgesloten ruimte. In de beta zijn twee maps aanwezig, in de uiteindelijke games zijn het er natuurlijk meer. Denk nu niet meteen dat de levels net zo interactief zijn als die uit Battlefield 4 of zelfs in mindere mate Call of Duty: Ghosts. Dat is niet het geval. Gebouwen breken hier niet af, muren worden niet opgeblazen en deuren kunnen niet gesloten worden. En dat komt de game alleen maar ten goede. Het is iets wat Titanfall niet nodig heeft. Jouw team van zes spelers wordt bijgestaan door personages die aangestuurd worden door de computer zelf. Bij de tegenstanders is dit exact hetzelfde. Hoewel aanvankelijk mensen niet tevreden waren toen bekend werd dat Titanfall hoogstens twaalf personen kan ondersteunen, blijkt in de beta dat dit een goede keuze is geweest van Respawn. De game lijkt nu al erg in balans te zijn zonder gebieden te hebben waar iedereen terug blijft keren en je een zekere dood tegemoet gaat. De A.I.-personages zijn misschien niet zo slim in de situaties als spelers van vlees en bloed, maar toch zullen ze op de juiste momenten voor flink wat tegenstand kunnen zorgen.
Origineel is dat wanneer jij als Pilot speelt, een normale voetsoldaat in de wereld van Titanfall, de omgeving gebruikt kan worden als je speeltuin. Zonder veel moeite loop je langs muren omhoog, spring je een gebouw op of ren je via gevallen puin naar een hoger gelegen gebied. In Titanfall kan het gevaar dus van alle kanten komen. Het is even een omschakeling wanneer je een game als Ghosts gewend bent of dagelijks aan de slag gaat met Battlefield 4, maar al snel merk je dat de potjes hierdoor een extra vleugje intensiteit krijgen. Helemaal wanneer je deze ‘parcour’-trucjes door begint te krijgen en ze inzet om de tegenstanders klein te krijgen. Je bent lastiger te raken wanneer je naar de muur springt, daar even overheen loopt om zo op een dak te belanden, dan wanneer je vast zit aan de grond.
Waar de titel haar naam door heeft gekregen zijn uiteraard de Titans. Om de twee minuten kun jij als speler een Titan oproepen. Deze gigantische robots vallen dan snel uit de lucht neer en hebben jou als piloot nodig om flink wat schade aan te brengen. Interessant gegeven is dat je in Titanfall niet alleen speelt om de score, maar ook om tijd. Wanneer jij iemand van de tegenstanders om weet te leggen, zal de Titan eerder voor je klaar komen te staan. Je verliest wachttijd. Wanneer de Titans eenmaal het slagveld betreden verandert de dynamiek van het spel compleet. Waar je eerst je kogels af bleef vuren op menselijke tegenstanders, hebben de Titans hele andere manieren van aanpak nodig om ze tegen de vloer te krijgen. Als Pilot ben je nooit in de positie dat een Titan te sterk voor je is. Met je anti-Titan wapen is de lopende tank te vernietigen. Of je zet natuurlijk je eigen Titan in..
Eigenlijk hebben we pas net de oppervlakte van de beta beschreven hierboven. Zo zijn er verschillende klassen om uit te kiezen, zijn er wapens om vrij te spelen, is je Titan te voorzien van ander geschut en zijn er de ‘burn cards’, de nieuwe manier om perks te gebruiken in een multiplayer. Maar weet je, dat bewaren we allemaal voor de uiteindelijke review volgende maand…