Het is alweer vijf jaar geleden dat Afro Samurai gereleased werd. De op een gelijknamige manga gebaseerde game viel op door de complexe gevechten en de sterke hiphop invloeden. Door een aantal prominente bugs en de moeilijkheid van het vechten werd het origineel met matig enthousiasme ontvangen. Niemand had dan ook verwacht te horen dat Redacted Studios, die 2 jaar geleden is opgericht door de ex-Bandai Namco senior David Robinson, werkt aan een vervolg. Ik kreeg een uur lange one-on-one met Robinson waar hij de eerste gameplay footage aan me toonde.
Voor wie onbekend is met Afro Samurai: de Manga is gemaakt in 2002, door een Japanner wier zijn volledige beeld van de afro-Amerikaanse cultuur gebaseerd is op een tv-show uit de jaren 70. Het verhaal van de Afro Samurai gaat over wraak. De door Samuel L. Jackson ingesproken held Afro wil zich wreken op de man die zijn vader heeft vermoord. Om dit te doen moet hij zijn ‘nr. 2′ headband behouden. Deze headband geeft hem het recht de moordenaar uit de dagen en om de band te beschermen moet hij zijn weg langs moordenaars, oude vrienden en verleidelijke dames vechten. De in 2009 gereleasde game volgde grofweg dit plot.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Afro samurai 2: Revenge of Kuma is geen direct vervolg op het eerste spel. Je bevind je in dezelfde tijdlijn als het origineel maar volgt het verhaal van Kuma, de grote broer van Afro. De gebeurtenissen zijn dan ook verwoven met die uit het eerste spel. Kuma’s teddyberenhoofd lijkt misschien komisch maar laat je niet voor de gek houden. Kuma is met zijn 2 katanas een badass in de zin van het woord.
Redacted Studios geeft aan door trouwe fans van de manga, de lessen uit de vorige game en hun eigen ervaring een compleet nieuwe visie op de franchise te hebben ontwikkeld. Een nieuwe hoofdrol is slechts een van de vele veranderingen die worden doorgevoerd in het nieuwe spel. “The last game was 70% combat, and 30% story. We are turning those numbers around for the Revenge of Kuma.”. Niet langer zal je al je tijd besteden aan het afslachten van legers identiteitsloze vijanden. Kuma vecht alleen wanneer dit nodig is. Je tegenstanders zijn niet zomaar bad guys. Robinson is van plan elke npc waar je tegen vecht diepte en backstory te geven. Hierdoor heeft elke dood echt impact, niet alleen voor Kuma maar ook voor de speler. Met een ‘face of death’-cam ga je geconfronteerd worden met je tegenstanders oogpunt wanneer deze realiseert dat zijn leven ten einde is. Al deze factoren moeten ervoor gaan zorgen dat je emotioneel verbonden raakt met het spel. Naast de nieuwe focus op verhaal gaat Afro Samurai 2 een ruime hoeveelheid platforming, puzzles en verkenning bevatten.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Tegenstanders met diepte is niet het enige wat er anders is aan de combat. De mechanics worden flink op de schop genomen. Soul Calibur-achtige knopcombinaties maken ruimte voor een free flowing combat systeem zoals bekend uit de Arkam-games. Daarmee hoopt Redacted Studios de combat leuker en natuurlijker te maken terwijl je je nog steeds voelt als een absolute badass. In de gameplay footage was zichtbaar dat dezelfde flow doorgevoerd gaat worden naar de platform-elementen in het spel, wat de indruk geeft dat het spel een sterke overgang gaat hebben tussen verschillende gameplay.
Hiphop heeft altijd een grote rol gespeeld in de wereld van Afro Samurai en Afro Samurai 2: Revenge of Kuma is daarop geen uitzondering. Redacted Studios zoekt contact met hiphop-artiesten van over de hele wereld om unieke soundtracks te creëren. Robinson kon nog geen namen noemen maar wel maakte hij duidelijk dat er artiesten uit onder andere Engeland, Japan en Frankrijk meewerken. Voor de liefhebber van hiphop is het spel daarom alleen al iets om in de gaten te houden.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Ondanks dat het spel nog in de vroege ontwikkeling is laat de kille wereld nu al een indruk achter. De door zwart en wit gedomineerde beelden hadden opvallend veel diepte en de animaties, al waren ze nog ruw, bezaten comic-achtige kwaliteiten. Toch laat Robinson weten dat de graphics geen prioriteit hebben bij deze game. Hij wil voorkomen dat er teveel gelet gaat worden op hoe het spel eruit ziet en niet op hoe het speelt. Redacted Studios ziet af van het bouwen van een eigen engine, en steekt alle tijd in het polishen van mechancis.
Een ding is zeker, Afro Samurai 2: Revenge of Kuma wordt gemaakt met kennis van zaken en een duidelijke visie op wat ze willen bereiken. Uiteraard zijn er nog veel onduidelijkheden maar de toewijding, enthousiasme en focus op mechanics die getoond worden door Robinson kan alleen maar gezien worden als een goed voorteken. Afro Samurai zal in 2015 digitaal uitgebracht worden op de Xbox one en de PS4. Wanneer precies? Wanner Redacted Studios tevreden is met het resultaat.