Defense Technica Review

Defense Technica Review

Terwijl ik nog lekker met Battlefield 4 aan het knallen was, kreeg ik van Harmen een code voor de Tower Defense-game Defense Technica. Een Tower Defense game? Waarom moet ik mijn tijd daaraan verdoen, terwijl het briljante Battlefield 4 op mij aan het wachten is in mijn Xbox 360? Na een korte installatieprocedure en enkele minuten gespeeld te hebben, kwam ik erachter dat ik dit alles behalve tijdsverspilling is.

Defense Technica is een Tower Defense-game zoals we die allemaal wel kennen. Golven van vijanden komen op jouw basis af en jij moet ze zien tegen te houden voordat ze jouw basis in de as leggen. Dit doe je door op strategische plaatsen afweergeschut te plaatsen en het de vijanden daarmee zo moeilijk mogelijk te maken. Zo doe je dat dus ook in Defense Technica waar de vijanden bestaan uit aliens die jou niet vriendelijk gezind zijn. In basis is de game weinig vernieuwend, maar gelukkig hebben de ontwikkelaars een paar leuke twists toegevoegd waardoor de game zich weet te onderscheiden van de massa. Een van die features is het feit dat je altijd de looplijnen van de aliens door het level kan zien. Dat klinkt niet heel spannend maar het is wel degelijk een nuttige toevoeging. Een level kent namelijk meerdere wegen naar jouw basis en de aliens kiezen altijd de kortste route. Blokkeer jij dus een doorgang met turrets dan zal de looplijn direct veranderen. Het is dus aan jou de taak om te zorgen dat de aliens niet in een rechte lijn naar jouw basis kunnen lopen, maar dat ze een omweg moeten nemen. Het liefst een omweg langs zoveel mogelijk vuur, kogels, raketten, mortieren en ander wapentuig.

De looplijnen zijn ook een nuttige toevoeging omdat de levels verderop in het spel behoorlijk groot kunnen worden. De verschillende mogelijke paden kunnen elkaar kruisen en dan is het wel handig om een beetje het overzicht te kunnen bewaren. Het is daarom wel jammer dat er geen plattegrond is toegevoegd aan de HUD. Op een gegeven moment komen de aliens in grote groepen en snel echter elkaar van meerdere kanten het level in lopen. Je probeert dan alles in de gaten te houden, maar dat is zeer lastig. Een plattegrond zou een handige feature geweest zijn om het strijdtoneel overzichtelijk te houden. Het maakt de game net iets moeilijker dan nodig, want de game is van zichzelf al behoorijk pittig. De eerste paar levels kom je vrij gemakkelijk door, maar zodra de paden en looplijnen langer worden moet je flink wat tactisch inzicht hebben om de levels goed door te komen. Een beetje trial-and-error werkt hierbij ook wel goed, omdat je zo kan uitproberen wat de beste tactiek is. Het is misschien niet de meest nette oplossing, maar het heeft gelukkig geen negatieve invloed op het spelplezier.

http://www.youtube.com/watch?v=ZYXnQT4Cvf0

Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad wist de game steeds weer mijn aandacht te trekken. Nu vind ik Tower Defense games over het algemeen wel leuk om te spelen, maar meestal blijft dat bij één speelsessie. Defense Technica heeft het echter voor elkaar gekregen dat ik meerdere malen de game zat te spelen. Ook als het me even niet lukte om een level uit te spelen, raakte ik niet gefrustreerd en probeerde ik het gewoon weer een keer opnieuw. De game heeft een hoog fun-gehalte. Zo hoog zelfs, dat ik er met plezier titels als GTA V en Battlefield 4 even voor aan de kant leg en dat is toch wel behoorlijk indrukwekkend. De controls van de game lijken in eerste instantie een beetje vreemd, maar daar wen je snel aan en dan merk je dat ze eigenlijk best logisch zijn. Voor bijna elke actie is wel een sneltoets, waardoor je heel snel je level vol zet met het nodige afweergeschut. Eén punt blijf ik wel vreemd vinden en dat is de pointer die vast staat in het midden van je scherm. In plaats van met je muis een plek aan te wijzen waar je een turret wil bouwen moet je die pointer er op plaatsen. Dit voelt niet logisch en ik snap dan ook niet waarom de ontwikkelaars voor deze methode hebben gekozen. Het is een klein minpuntje op een verder fantastische game.

Defense Technica is dus niet zomaar een Tower Defense spelletje. Het is een zeer leuk en verslavend Tower Defense spelletje! Het heeft een eigen smoel en weet zich daardoor positief te onderscheiden van de honderden concurrenten in het genre. Het heeft niet de productiewaarde als de grote blockbusters die in deze periode zijn verschijnen, maar het zal je minimaal net zoveel speelplezier opleveren.

[review pros=”+ Verslavend
+ Leveldesign
+ Fun! ” cons=”- Geen plattegrond” score=80]

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.