Destiny: The Taken King Gamescom Preview

Destiny

PlayStation 4 Xbox One
8.9

Sterk

8.3

User Avg

Destiny: The Taken King Gamescom Preview

Destiny: The Taken King Gamescom Preview

De aanwezigheid van een succesvolle console-only MMO-game was tot een jaar of drie geleden iets dat niet snel voor mogelijk werd gehouden. De aankondiging van Destiny veranderde die perceptie; met de komst van de game bijna een jaar geleden was daar toch echt die eerste populaire console-MMO. Inmiddels zijn we twee uitbreidingen verder en verschijnt binnenkort de in totaal derde, maar eerste écht grote uitbreiding: The Taken King.

Net als de eerdere DLC-uitbreidingen (The Dark Below en House of Wolves) brengt The Taken King nieuwe singleplayer missies, strikes, Crucible-content en nieuwe loot, maar wel op een veel grotere schaal dan we uit eerder genoemde uitbreidingen gewend zijn. The Taken King is ook de eerste uitbreiding die een retail-release krijgt en onder andere te koop zal zal zijn als bundel met alle eerder verschenen Destiny-content. Zie het een beetje als een tweede leven, het tweede moment (naast de release) om de game flink onder de aandacht te brengen. Misschien ook wel om weer spelers zoals ondergetekende terug te halen naar de game die nog geen enkele uitbreiding gekocht hebben, al is er vooralsnog geen bundel aangekondigd waarin je alleen de uitbreidingen krijgt; overal zit ook het originele Destiny bij inbegrepen.

Tijdens onze speelsessie van één nieuwe singleplayer-missie, wordt gelijk duidelijk dat Bungie in The Taken King het vertrouwde Destiny-gevoel wil handhaven, maar tegelijkertijd een frisse wind door de game wil laten waaien. Qua look and feel is onmiddellijk duidelijk dat je Destiny speelt, maar de sfeer is toch anders. De Taken King is een evil motherfucker die je achter je aankrijgt omdat je zijn zoon vermoord hebt, en die hele evil sfeer voel je meteen. De hemel is letterlijk zwart, er klinkt bombastische muziek door de speakers en je voelt dat er iets slechts in de lucht hangt. Bungie laat zowaar weer een beetje storytelling-skills zien zoals we die gewend zijn van Halo.

Zo vaag als we de manier van vertellen van het verhaal tot nu toe gewend zijn in Destiny, zo glashelder is die in The Taken King. Er lijkt geluisterd te zijn naar de kritiek op de omslachtige manier waarop je in eerste instantie meer te weten moest komen over Destiny’s verhaal (Grimoire Cards). In totaal hebben we een minuut of twintig gespeeld van The Taken King (drie keer hetzelfde level, met een Titan, Warlock en Hunter) en al na de eerste keer doorlopen van de missie begrepen we waar we mee bezig waren. Dat was de eerste keer dat we Destiny opstartten een jaar geleden wel anders.

We doorliepen het speelbare level in een flinke vaart; de derde en laatste keer duurde het nog geen vijf minuten. Dat zal vast en zeker iets te maken gehad hebben met ons level 34 en het level 20 van onze enemies. Wat dat betreft hebben we dus van de beschikbare content in de uitbreiding maar een heel klein stukje meegekregen, maar naast de hierboven al genoemde sfeer hebben we ook de nieuwe Super Abilities van de drie klasses in de games kunnen checken.

Meest in het oog springend is de Warlock met Glide, een ability die je, zoals de naam al doet vermoeden, zo’n halve meter boven de grond laat zweven. Niet alleen manoeuvreert dit soepeler dan normaal, ook kan je vanuit deze positie krachtiger aanvallen richting je vijanden afvuren. Een waardevolle toevoeging.
Datzelfde geldt voor de Hammer of Sol die je Titan tot zijn beschikking heeft. Deze hamers lijken qua kracht aardig overeen te komen met de bekende hamer van Thor. Je gooit ze naar je doelwit en bam, dood. Deze ability is zodoende ook vrij snel weer ‘leeg’ en uitgewerkt om niet te overpowered te worden, maar kan wel net dat beetje extra kracht power bieden dat je nodig hebt als je even in het nauw zit.

Ook de Hunter krijgt een flinke powerup in de vorm van Shadowshot. Denk hierbij aan een soort magische pijl en boog met enorm veel kracht; ook hier is één schot genoeg om je tegenstander om te leggen (wel lichtelijk afhankelijk van diens level uiteraard). We ondervonden wel dat het een stukje lastiger is om met deze powerup goed raak te schieten dan bij de twee andere classes, maar de Shadowshot leek dan ook wel nog ietsje krachtiger.

Doordat dit vanwege de weinig aanwezige content in de speelsessie onze enige ervaringen zijn, kunnen we eigenlijk nog niet echt goed vooruitkijken naar The Taken King. We weten dat de sfeer ten goede omgeslagen is en dat dit Destiny vooral storywise wel eens fris aan kon gaan laten voelen, en we weten dat de drie speelbare klasses allemaal coole nieuwe powerups krijgen. Dat is allemaal fijn en stemt hoopvol, maar qua content kunnen we geen uitspraken doen; dat is jammer, want daar hadden we stiekem toch wel iets meer van willen zien.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.