Vorig jaar beleefde Bethesda niet alleen haar vuurdoop in de vorm van haar eerste eigen E3 persconferentie, maar trapte de uitgever het circus ook nog eens af door als eerste van iedereen die persconferentie te geven. En niet onverdienstelijk: met games als DOOM, Dishonored 2, een Elder Scrolls card game en Fallout 4 werd een prima show neergezet. Gaan ze daar dit jaar overheen?
De show opent met een bang: er komt een nieuwe Quake! Onze Bas sprak al een voorzichtige verwachting uit in zijn E3-voorspelling en hij bleek gelijk te hebben, Quake Champions gaat de nieuwe game heten, en hij komt exclusief naar de pc. De game is ontworpen als echte eSports-titel en draait zoals we van de franchise gewend zijn om razendsnelle gameplay: 120 hertz kan met de goede setup gehaald worden. Qua beelden kregen we helaas alleen een CG-trailer te zien, dus over hoe de game zelf eruit komt te zien, weten we eigenlijk nog niks. Op Quakecon aankomende augustus krijgen we meer over de game te horen.
Om even van het Quake-geweld te bekomen, werd er vervolgens meer van cardgame The Elder Scrolls: Legends getoond. We kregen de opening cinematic te zien, waarbij verteld werd dat de game zowel in singlepayer tegen AI als multiplayer online gespeeld kan worden. De beta ging afgelopen april al van start en vanaf nu kunnen meer spelers zich opgeven op de website van Bethesda om toegang te krijgen tot die beta. Daarnaast werd bekend dat de game niet alleen op pc en iPad, maar ook voor iPhone, Android en Mac uit zal komen.
Terug naar een grotere titel: Fallout 4. Er werd uitgebreid stilgestaan bij en bedankt voor het succes en de goede ontvangst van de game en er werden alvast wat nieuwe beelden getoond van aankomende DLC. Tevens werd bekendgemaakt dat Fallout Shelter een flinke upgrade krijgt volgende maand. Niet alleen komt het spel naar de pc, er zullen ook nieuwe locaties, vijanden, characters en een verbeterd combat systeem aan het geheel worden toegevoegd. Algemeen nieuwtje voor de pc versie van de game: volgend jaar is ‘ie in VR speelbaar middels de HTC Vive.
Minder nieuw, maar wel flink opgepoetst is de verwachte remastered versie van The Elder Scrolls V: Skyrim. Special Edition gaat ‘ie officieel heten en naast uiteraard verbeterde graphics zullen met deze release ook mods naar de consoles komen. Naast dus de PS4 en Xbox One zal deze remaster ook voor de PC verschijnen, en wel op 28 oktober.
Verrassing nummertje twee was, naast Quake Champions, de reboot van Prey. Die lijkt overigens in zeer weinig te lijken op de game die in 2006 verscheen, al hebben we nog geen daadwerkelijke gameplay gezien. Net als in het geval van Quake kregen we ook hier weer een CG trailer voorgeschoteld, waaruit duidelijk werd dat het spel zich in 2032 afspeelt op een ruimteschip dat binnengedrongen wordt door aliens (goh, welke andere game van Bethesda had dat ook alweer?). Het spel wordt ontwikkeld door Arkane Studios. Drukte bij de beste mannen en vrouwen dus, want die werken daarnaast ook hard aan Dishonored 2 (waarover later meer). Maar dus, Prey. Volgend jaar komt ie uit, en om nog maar een extra parallel met Quake Champions te trekken: op Quakecon horen we meer.
Vervolgens komen we bij die andere game die zich afspeelt op een ruimteschip waar aliens de dienst uitmaken. In een trailer werden nieuwe multiplayer modi voor Doom getoond die volgende maand uit gaan komen. Unto the Evil gaat de eerste DLC heten, en die zal naast drie nieuwe maps ook een nieuwe demon in de vorm van The Harvester bevatten, evenals nieuwe wapens en armor. Trouwens ook nog een leuk nieuwtje voor iedereen die Doom nog niet in zijn of haar bezit heeft: deze week is het eerste level van de game gratis uit te proberen op zowel pc, Xbox One als PlayStation 4. Goede deal, dachten wij zo.
Dan The Elder Scrolls Online. Beleefde een jaar geleden natuurlijk de lancering op PlayStation 4 en Xbox One en zit inmiddels op 7 miljoen spelers, zo kregen we te zien in een trailer die het eerste ‘console-jaar’ samenvatte. Nieuwtje waar wij als Nederlanders weinig aan hebben, maar hey, nieuws is nieuws: 23 juni ligt de game ook in Japan in de schappen. Jeuj! Interessanter voor ons was de launch trailer van de Dark Brotherhood DLC (jep, diezelfde als in Oblivion) die morgen uitkomt voor Xbox One en PlayStation 4. Daarnaast een aankondiging die het spel voor de beginnende speler wat aantrekkelijker maakt. Onder de noemer One Tamriel worden deze herfst de levelrestricties overboord gegooid, zodat alle gebieden in de game vanaf het begin toegankelijk zijn en je alle mogelijke characters kunt kiezen.
Als laatste het moment waar de hele persconferentie al door iedereen naartoe werd geleefd: de volledige onthulling van Dishonored 2. Bijna een helft van de in totaal een uur durende persconferentie werd ervoor uitgetrokken, wat gevoelsmatig eigenlijk net iets te lang was. We hadden daarvan graag tien minuten opgeofferd voor de onthulling van een nieuwe Wolfenstein (waar in openingsscene van de persconferentie middels de naam The New Colossus wel even naar geteased werd), maar dat mocht helaas niet zo zijn.
Anyways, Dishonored 2 dus. Man man man wat komt dat stijltje lekker uit de verf met de kracht van de huidige generatie consoles. Je speelt voornamelijk in Karnaca, een nieuwe locatie die wat frisser en kleurrijker oogt dan het van het eerste deel bekende Dunwell (waar je de game overigens wel begint en eindigt). De nieuwe, in-house geproduceerde engine waar Dishonored 2 op draait, lijkt die kleurrijke wereld prachtig op je scherm te gaan toveren. Een ‘painting in motion’ noemde de ontwikkelaar het zelf, en daar sluiten we ons bij aan. Het lichte cartoony-tintje dat het spel kenmerkt, sluit daar naadloos op aan. Dat betekent overigens niet dat de game er compleet onrealistisch uitziet, we zagen bijvoorbeeld prachtige lichteffecten.
De game speelt vijftien jaar na het origineel en de speler krijgt de keuze om het spel te doorlopen met Corvo Attano (de protagonist uit het vorige deel) of Emily Caldwin, de nieuwe Empress (en tegelijk de dochter van de vorige). Beide karakters hebben verschillende speelstijlen en unieke abilities, dus het is zaak om te bekijken welke van die twee het beste bij jou past. Allebei de personages zijn in ieder geval volledig gevoiced, dus dat is sowieso een verbetering ten opzichte van deeltje 1. Wederom zullen er verschillende manieren zijn om missies tot een goed einde te brengen: stealth of combat, dodelijk of niet dodelijk. Ideaal, vooral voor stealth, lijkt het gebruik van een grappling hook (Far Reach genoemd) die Emily tot haar beschikking heeft. Corvo kan op zijn beurt onder andere gebruikmaken van een time travel ability, wat er in de getoonde gameplay trailer erg tof uitzag. De game ligt 11 november in de schappen voor pc, PS4 en Xbox One. Ook als limited collectors edition, die onder andere een replica van Corvo’s masker en Emily’s ring bevat. Pre-orders van de game (althans, een gelimiteerd aantal) krijgen Dishonored: Definitive Edition er als cadeautje bij. Mocht je overigens wat dat betreft buiten de boot vallen en het eerste deel nog niet gespeeld hebben: volgens de ontwikkelaars is Dishonored 2 prima te spelen zonder voorkennis.
En met Dishonored 2 kwam er een eind aan Bethesda’s tweede E3 persconferentie. Hoewel vorig jaar qua spektakel misschien net niet overtroffen werd, hebben we zeker naar een prima presentatie zitten kijken. Met afstand beter dan die van EA. We hadden graag gameplay van zowel Quake als Prey gezien, maar het valt best te begrijpen dat Bethesda nog wat wil bewaren voor het eigen Quakecon. Er werd aan de verwachtingen voldaan in de vorm van een Skyrim-remaster en de volledige onthulling van Dishonored 2 en we werden verrast door Quake en Prey. Prima gedaan Bethesda. Het enige wat we eigenlijk misten was die nieuwe Wolfenstein. Bidden voor een Quakecon-verrassing dan maar?