Geruchten, ze zijn gevaarlijk. Het laat je hopen op dingen die misschien niet uit gaan komen. Maar het kan ook leuk zijn. Geruchten kunnen een franchise in leven houden. Je hoop geven op dingen die kunnen verschijnen. Speculeren over de toekomst. Exact wat ik ga doen. Want er is nu zo’n gerucht. Een gerucht waar ik heel blij door kan worden.
Playground, de ontwikkelaar achter mijn favoriete racegame Forza Horizon 3, zou bezig zijn met een nieuw deel in de Fable-reeks. De serie, die steevast verscheen op Xbox en PC, zo een grote terugkeer moeten krijgen. Dit keer dus niet uit handen van het originele team achter de reeks; Lionhead werd namelijk gesloten en de studio bestaat niet meer. Maar een vers team, op een nieuwe generatie Xbox. En dat maakt me blij. Want Fable was een franchise die bij velen precies goed wist te vallen. Maar belangrijker, het is een franchise, een genre, dat compleet ontbreekt op de Xbox One. Dat gat kan goed gevuld worden. Daarom zat ik eens na te denken over wat ik zou willen van deze nieuwe Fable. Denk je even met me mee?
Start vers, vergeet het verleden
Natuurlijk kan een vierde Fable niet zomaar ergens beginnen zonder te erkennen wat er voorafgaand gebeurd is. Maar zou het niet fantastisch zijn als de ontwikkelaars dit eerder zien als een startschot in plaats van een gegeven waar ze niet van af mogen wijken? Kijk naar wat 343 Industries heeft gedaan met Halo sinds de overname van de franchise. Ja, er zijn blikken op het verleden, het verhaal van de Chief gaat door. Echter is er een compleet nieuw verhaal gestart, wat niets meer te maken had met de games die eerder verschenen. Laat het verleden de toekomst niet bepalen. Neem als compleet nieuwe studio deze franchise in handen en doe er iets anders mee. Creëer een eigen pad, niet het pad wat Lionhead ooit neer wist te leggen.
Houd het Brits
Wanneer ik terugdenk aan Fable, denk ik vooral terug aan die typische Britse humor en de personages met het Britse accent. Duistere humor, zwarte humor, het wist de identiteit van Fable te creëren. Het is die identiteit die niet verloren mag gaan. Het is die kolderieke Monty Python-achtige humor die centraal stond tijdens elke speelsessie met Fable. En hoewel het goed zou zijn als een nieuwe ontwikkelaar een nieuw pad creëert voor de serie, is dit één van de dingen waar ze aan vast moeten houden. Het is een onderscheidende factor. Het gaf Fable een eigen gezicht. En dat mag behouden worden.
Een gigantische, open wereld
De wereld van Albion is een geweldig stuk om te ontdekken. Dat was het altijd al. Maar nergens had het een gigantische schaal. Natuurlijk, onmogelijk. De eerste Fable verscheen op de eerste Xbox. Maar de tijden en technieken zijn veranderd. Dus breng die technieken mee en zet een echte wereld neer. Kijk naar hoe Skyrim dat deed, bijvoorbeeld. En dat Playground een geweldige, prachtige, open wereld neer kan zetten lieten ze zien met Forza Horizon 3. Maar kijk als ontwikkelaar vooral ook even in de kant van de laatste Zelda. De game die overal ‘ja’ op antwoord. Kan ik daar heen? Ja. Kan ik dit omhakken en gebruiken als object? Ja. Kan ik bomen gebruiken als boot? Ja. We zijn in een tijd waarin restricties minder en minder voor hoeven te komen in grote werelden. Geef ons het grootste avontuur van Fable in de grootste wereld die de serie ooit zag!
Laat je keuzes meer impact hebben
Ik kan me de aankondiging van de originele Fable nog herinneren. Jouw keuzes hadden effect op je personage, je speelstijl en de wereld om je heen. Baanbrekend, maar tegenwoordig een standaard feature die door vele games gebruikt is. Heel Telltale is groot geworden door dit gegeven. Maar geef het gewicht. In diezelfde Telltale-games is lang niet elke keuze interessant omdat er geen impact is op de rest van de game. Laat dat in een Fable nu eens extra tof kunnen zijn? Natuurlijk maakt het je kwader of goed en kan je uiterlijk hier door veranderen. Mensen reageren anders op je. Maar een hele wereld die anders naar je kijkt omdat jij een bepaalde keuze hebt gemaakt, met alle gevolgen van dien? Yes please.
Breng een interessant combat systeem
Het vechten in Fable was nooit verkeerd. Don’t get me wrong. Maar het kan beter. We leven nu in een wereld waarin Batman: Arkham een standaard neer heeft gezet voor hele cinematische gevechten die je met enkele knoppen tot leven kunt laten komen. Kijk naar wat Assassin’s Creed heeft gedaan met haar combat in Origin. Het is net wat dieper, diverser en daardoor interessanter. Maar ook brengt het meer uitdaging met zich mee, alsook visueel veel interessantere gevechten. Helemaal in combinatie met wapens en magie kan dit een geweldige uitdaging zijn voor de ontwikkelaar om dit op een diepere, interessantere manier uit te werken. We zijn best wel wat jaren verder sinds de release van Fable III, dit moet lukken toch?
Coöperatieve speelopties
Waarschijnlijk gaat dit niet gebeuren. Fable is een singleplayer en moet dat ook blijven. Maar toch, ergens is het geweldig om zoiets met een tweede speler te doen, toch? Ik weet het, alle games in dit gebied zijn singleplayer. Denk aan Horizon: Zero Dawn, Zelda, Skyrim… maar waarom hier niet juist die extra mile gaan? Wanneer dit goed uitgewerkt gaat worden kan dit een geweldige toevoeging worden die niet alleen leuker is voor de speler, maar ook extra gameplay mee kan nemen. Elkaar helpen bij die ene queeste waar je zelf niet uit kwam? Met een vriend Albion ontdekken? Als iemand die heel World of Warcraft met een tweede speler heeft gespeeld kan ik beamen dat het fantastisch is om een wereld samen te ontdekken. De meest onwaarschijnlijke van deze lijst is degene die ik het liefste zie. Doe het, Playground!
Eigenlijk kan ik best nog even doorgaan. Ja, het is lang geleden dat ik Fable speelde. Die Kinect-game heb ik links laten liggen en met Fable Fortune moet ik nog starten. Maar, ik heb er zin in. Ik heb er zelfs enorm veel zin in. Met de kracht en kennis van Playground, wetende wat ze met Forza Horizon 3 hebben gedaan, gemixt met een toffe wereld van Fable… ik zie er wel wat in. Het is nog een gerucht, maar een gerucht wat ik maar al te graag uit zie komen. Wat jij?