Hoewel alle ogen qua persconferenties op de Gamescom vooral gericht waren op de consolemakers, Microsoft en Sony dus, was er natuurlijk nog een bedrijf dat een praatje hield. Met titels als Titanfall, Battlefield 4 en FIFA 14 heeft EA ook een mooi aandeel in de hoeveelheid grote next-gen games die er gaat verschijnen. Ook dit jaar werd tijdens de presentatie de beruchte reputatie weer waargemaakt: het geluid knalde knoert- en knoerthard de zaal in. Maar daar ging het natuurlijk niet om, EA moest juist qua games knallen. En dat deden ze.
Na een spetterend (en vooral tetterend, wat een kolereherrie) introfilmpje waarin alle grote EA-titels titels snel de revue passeerden, betreedt big boss Peter Moore het podium. Voor de tweede keer welteverstaan, want voordat het evenement officieel begon (en dus ook voordat de livestream ingeschakeld was), had hij al even het podium beklommen en de aanwezige pers vermaakt met een bescheiden stand-up comedian act. En niet eens onverdienstelijk, er schalde met regelmaat gelach door de zaal.
Maar nu was Moore serieus. Hij introduceerde het vierde deel van The Sims, dat gepresenteerd werd door middel van een weinig zeggend live action-filmpje waarin de bekende groene diamant centraal stond. Dit vierde Sims-deel gaat focussen op de emoties van de bekende mannetjes (en vrouwtjes). Je kunt veel meer spelen met hun gevoelens en hun onderlinge omgang, bijvoorbeeld in het spel der liefde (flirten dus) maar ook door bijvoorbeeld een Sim zijn woede te laten koelen door hem een paar flinke meppen uit te laten delen aan een boksbal. Vlak voor de persconferentie begon, sprak ik nog met een collega over hoe ze dit vierde deel nú weer op een goede manier innovatief wilden maken, en ik denk dat dit het wel eens zou kunnen zijn. Het is hip om je gevoelens te tonen, en met een goede uitwerking kan dit best wel eens een hele leuke Sims-game worden. Alleen niet meer dit jaar, want de game komt in 2014 uit.
Na alle Sims-blijheid konden we weer even afkoelen met een kort stukje Command & Conquer. Een slecht opgevoerd toneelstukje van twee Duitsers die het tegen elkaar opnamen, met nog slechter commentaar van twee C&C-ontwikkelaars, leidde de aandacht flink af van het daadwerkelijke, goede nieuws: er komt een campaign in deze free-to-play game! “We’ve listened to the fans!”, orakelden de ontwikkelaars trots, en het moet gezegd worden: de singleplayer gameplay zag er gaaf uit. De campaign kan ook nog in co-op gespeeld worden, wij zijn benieuwd! Ook een release in 2014, trouwens. Net als Dragon Age Inquisition, die in de herfst van datzelfde jaar verschijnt. BioWare had een trailer meegenomen die er, zeker voor RPG-begrippen, enorm goed uitzag. Maar wat wil je, het is een next-gen game natuurlijk. Er werd een wire-frame van en draak getoond dat er zonder verdere skins en bewerkingen al prachtig uitzag. De ontwikkelaar gaf aan dat zij met de kracht van de nieuwe generatie consoles werelden kon creëren die stukken opener zijn dan op de vorige generatie consoles mogelijk was. Dat is waar het volgens hen ook bij de volgende generatie om draait: meer vrijheid voor de gamer.
Over open gesproken: Plants vs. Zombies 2, in tegenstelling tot zijn voorganger gratis in de App Store te vinden is, heeft in één week de zestien miljoen downloads gehaald. Er werd gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de eerste grote update ‘Far Future’ aan te kondigen, overigens zonder dat er meer over werd verteld dan de naam. Beetje jammer. Er werd gelijk over gegaan op Garden Warfare, de console-versie van Plants vs. Zombies die in het voorjaar van 2014 verschijnt voor Xbox 360, Xbox One en PC. EA onthulde dat de One exclusief de Boss Mode krijgt, waarbij je door middel van voice commands via Kinect of touch input via Smartglass op een turnbased manier speelt. Niet alleen bestuur je natuurlijk planten of, jawel, zombies, ook kan je nog wat extra dingen zoals bommen gooien. Een leuke knipoog naar het origineel op de smartphone, maar of deze mode op de console ook aan gaat slaan, vragen we ons af.
Ook bij Peggle 2 plaatsen we onze vraagtekens, nog een heel stuk meer dan bij het bovengenoemde. De opvolger van het populaire internetspelletje verschijnt exclusief voor de Xbox One. Juist, een Flash-spelletje dat exclusief voor een next-gen console uitkomt. De gameplaytrailer die EA toonde zag er eigenlijk hetzelfde uit als de voorganger, maar zelfs als dat niet zo was: wat de fuck doet deze game op de Xbox One? En nog belangrijker: waarom exclusief?
Gelukkig kon EA Sports UFC de zure smaak een beetje wegspoelen. In de pre-alpha gameplayfootage konden we al zien dat alles in deze game nauwelijks van echt te onderscheiden wordt. De vervormingen van de spieren tijdens het bewegen en opvangen van klappen en trappen ziet eruit alsof het écht gebeurt, erg indrukwekkend. Al helemaal als je bedenkt dat de game zich op dit moment nog in zo’n vroeg stadium bevindt. In de lente van komend jaar moet het gaan gebeuren, dan kunnen we het eindresultaat van UFC gaan bewonderen. Wij kunnen niet wachten op de game-adaptatie van deze snelgroeiende sport!
Eerder gaan we Need for Speed Rivals al in de winkels vinden. 21 november aanstaande voor de huidige generatie consoles, voor de nieuwe generatie consoles (in ons geval dus alleen de PlayStation 4) in ieder geval nog dit jaar. Tijdens de presentatie werd onthuld dat je voor het eerst ook als undercoveragent kunt spelen, met alle bijbehorende voordelen van dien, zoals onopvallendheid. Hier kregen we een paar korte beelden van te zien, maar het maakte in ieder geval wel nieuwsgierig naar de volledige presentatie die we op de beurs ongetwijfeld gaan krijgen. Tweede nieuwtje is dat er weer in Ferrari’s rondgecrosst kan worden. Niet onmisbaar, wel erg leuk dat het na zo veel jaar weer kan.
Het moment waar iedereen al de hele presentatie naar uitkeek diende zich eindelijk aan: Titanfall. Eindelijk. Geen nieuws, maar gewoon gameplay. Prima. Het spelen met die grote mechs (Titans) zag er, ondanks dat het grote, logge dingen zijn, heerlijk soepel uit en ondanks dat de game pas volgend jaar uitkomt, zag het gedemonstreerde level eruit alsof de game al in de winkel ligt. Er is de nodige tijd in geïnvesteerd, maar het lijkt erop dat Respawn inderdaad herrijst. En op wat voor manier…
http://www.youtube.com/watch?v=qzYDrzk1xs4
Een andere jaarlijkse herrijzenis is natuurlijk die van FIFA. Ten eerste goed nieuws voor de liefhebbers van de mobiele versies van EA’s footie: deze worden vanaf de nieuwste versie gratis aangeboden. Goede stap met de concurrerende mobiele markt van vandaag de dag. Waar iedereen echter meer oor voor had, was het nieuws rondom FIFA 14: vanaf 10 september zal de demo online te vinden zijn, met een eventuele uitloop naar 11 september. Het wordt mogelijk om in de volledige game je vooruitgang mee te nemen van een PlayStation 3-versie naar een PlayStation 4-versie en van een Xbox 360-versie naar een Xbox One-versie. Dit om gamers tegemoet te komen die twijfelen of ze wel een current-gen versie gaan kopen. Of dit ook cross-platform gaat werken en of er een korting doorberekend wordt als je als current-gen bezitter een next-gen versie koopt, is nog niet bekendgemaakt. Wat uit de nieuwste next-gen trailer wél duidelijk werd, is dat we eindelijk van het bordkartonnen publiek af zijn. Het zijn deze keer echte geanimeerde charactermodels en ze kunnen eindelijk meer dan alleen maar opstaan en weer gaan zitten. We zagen details voorbij komen als interactie tussen een speler en een ballenjongen. Klein en onbelangrijk zou je misschien zeggen, maar bij een langlopende franchise als FIFA kunnen dit net die kleine dingetjes zijn die het verschil maken.
Last but not least dat andere veld waarop gestreden wordt: Battlefield 4. Tussen neus en lippen werd nog even vermeld dat de beta begin oktober van start gaat, maar de focus lag vooral op Levolution, het desctruction-systeem dat in de game zit. Ja, echt alles kan kapot en het heeft allemaal invloed op de gameplay. Zo kun je bijvoorbeeld de stroom van een gebouw afsluiten om de vijand te verwarren. Of je gooit een granaat in een treinwagon waar een tegenstander in zit en smijt de deur dicht waardoor ‘ie geen kant meer op kan. Fuck yeah.
Jep, EA heeft vette games laten zien. We kunnen niet wachten om er op de beursvloer mee aan de slag te gaan! Echter steekt er nog een klein dingetje: Battlefront. Waar was die game? Zijn ze hem vergeten? Heeft het team stilgezeten sinds de E3 en hebben ze simpelweg nog niets nieuws om te laten zien. Wij weten het niet, maar als er nog wat van die game tijdens de presentatie voorbij was gekomen, was de EA persconferentie nóg vetter geweest.