Toen ik het schijfje van F1 2014 in mijn Xbox 360 deed was ik klaar om me helemaal over te geven aan het spektakel van de koningsklasse van de racerij. Ik moest even terug denken aan de tijden dat Formule 1 nog bij RTL werd uitgezonden en ik menig race op de voet volgde. Gezien de geschiedenis van Codemasters had ik goede hoop dat ze dit gevoel in de game hadden weten te verwerken. Het feit dat de game enkel nog beschikbaar is voor de Xbox 360 en de PS3 zou ik ze daarmee direct vergeven. Helaas liep het allemaal net even anders en ben ik behoorlijk teleurgesteld over de kwaliteit van de game.
Laat ik beginnen met het feit dat de game op dit moment enkel op de last-gen verschijnt. Bezitters van een Xbox One of PS4 zullen nog tot 2015 moeten wachten voordat F1 2014 daar zijn rubber op zal achterlaten. Ben je een Formule 1-fan en enkel in het bezit van de oudere consoles, dan is dit natuurlijk helemaal geen probleem. Heb je wel al de overstap gemaakt naar de next-gen (of is het al current-gen?), dan is het wel even slikken als je de huidige F1 game opstart. Ondanks dat de game er voor een 360-titel niet slecht uit ziet, zie je gelijk welke stappen vooruit er zijn gemaakt op grafisch gebied. Ineens vallen die lelijke kartelranden op en lijkt het circuit heel erg kaal en een tikkie flets. Maar zoals gezegd, voor een 360-game ziet het er best goed uit. Nergens is het echt bijzonder, maar het werkt. Alleen de animaties en physics van de auto’s vallen me wel behoorlijk tegen. Formule 1 auto’s zijn van nature behoorlijk aan de weg geplakt, maar dat heeft Codemasters wel heel letterlijk genomen. Geen enkele botsing zorgt voor spectaculaire effecten, hoe hard de wagens ook tegen elkaar klappen. Meestal stuiteren de auto’s terug of blijven ze zelfs als bakstenen tegen elkaar aan staan.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Daarmee kom ik gelijk bij het grootste minpunt van F1 2014: de game is te saai. De basis zit degelijk in elkaar, met alle circuits en teams van het nieuwe seizoen, maar het is Codemasters niet gelukt om er een spektakel van te maken. In de career-mode start je wel telkens in je auto in de garage en krijg je alle opties voorgeschoteld alsof je echt in de pit staat. Het is alleen allemaal wat te clean en nikszeggend. Om je heen staan de monteurs, maar er is geen contact op een enkele handbeweging na. Daardoor lijkt het wel alsof je met een team zombies aan het werk bent. Als je eenmaal op het circuit aan het rijden bent is het ook niet heel anders. Je rijdt je rondjes en probeert zo ver mogelijk naar voren in het klassement te komen. Bij een mooie inhaalactie hoor je wel iets van publiek juichen, maar nergens zie je dat terug op je scherm. Het zorgt ervoor dat ik in F1 2014 nooit de drang voel om echt mijn best te doen om nog net even die ene auto voor me in te halen. Terwijl een game als GRID: Autosport dat juist wel voor elkaar weet te krijgen. Dat bewijst ook dat het niet een limiet is van de Xbox 360/PS3, maar dat het te maken heeft met de manier waarop de game is opgezet.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Het feit dat de game geen spektakel biedt wil niet zeggen dat de game niet compleet is. Zoals gezegd heeft het alle circuits, teams en coureurs van 2014 en het biedt ook diverse gamemodi om je even zoet te houden. Je kunt aan de slag met de career-mode, maar het is ook mogelijk om specifieke gebeurtenissen na te spelen. Je krijgt dan bijvoorbeeld de opdracht om binnen twee rondes de tegenstander voor je in te halen of om juist te voorkomen dat iemand anders jou voorbij rijdt. Dit kunnen best uitdagende opdrachten zijn die je even zoet kunnen houden, maar uiteindelijk geeft de game je geen echte beloning voor je prestaties. Je doet dit echt voor jezelf en misschien voor een plaatje op de leaderboards, maar dat is wat mij betreft niet genoeg. Het zijn verder de standaard onderdelen zoals we die kennen uit alle racegames. Geen klassieke F1-wagens meer of een andere leuke nieuwe toevoeging. Zijn de ideeën op of bewaren ze de innovatie voor de next-gen versie van de game?
De basis van F1 2014 is prima, maar na een paar rondjes heb je het wel gezien. De game mist uitstraling en spektakel, waardoor het je niet de drive weet te geven om tot het uiterste te gaan. Je vervalt al snel in het saai afwerken van dezelfde rondjes, zonder dat je echt uitgedaagd wordt. En dat is een probleem dat je zelfs niet met een snelle pitstop in de vorm van een patch op kan lossen. Hopelijk dat Codemasters bij de next-gen versie wel de juiste afstelling weet te kiezen.
[review pros=”+ Goede basis
+ Seizoen 2014″ cons=”- Geen spektakel
– Saai” score=60]