Een belangrijke functie van de aankomende Forza is de drivatar. Een cloud-game systeem waarmee je niet meer tegen computer gestuurde opponenten aan het racen bent, maar tegen je vrienden, ook al zijn deze offline. Hierdoor moet de game realistischer worden en zal je nooit meer die perfect rijdende computerracers tegen gaan komen. Nu laat ontwikkelaar Turn 10 weten dat de drivatar leert van alle spelers die de game online spelen, maar geen cheaters zal kopiëren.
Daarnaast liet Dan Greenawalt van Turn 10 weten dat er zeven moeilijkheidsgraden ondersteund worden door de drivatars. Hierdoor kunnen de echte racers onder ons het opnemen tegen de beste van de beste terwijl de personen die af en toe een rondje willen racen tegen spelers van hun niveau rijden. Hierdoor zal er geen frustratie komen omdat de game te moeilijk zou zijn.
The thing that’s interesting is that they don’t just drive faster – they drive completely differently. Because fast drivers tend to be cleaner, they cut corners more, they use the car a lot more, they’re much smoother. So, when you change the difficulty the racing fundamentally changes, and all this was trained by real people – it’s not programmed by us.
While the cloud-based tech will learn and craft your own personal Drivatar based on your subtle nuances and techniques, it will not capture dick-moves like purposefully slamming into fellow racers and such. So people cut corners and the Drivatar learned how to do it and where to do it and how to do it appropriately. We didn’t train it to run into you.
Usually what’s happening – and I’ve been finding a lot of people do this – they cut off the AI and then they slam on the brakes, and they get hit. And they’re like, ‘oh, that AI hit me!’ And we’re like, ‘it’s got real human reaction times and it’s driving with the real physics, so of course it hit you! You went in front and cut it off!’