Op uitnodiging van Sony Benelux mochten wij van Gameparty op hun hoofdkantoor in Badhoevedorp de Playstation 4 uittesten. Dat laten wij ons geen tweede keer zeggen en binnen 20 seconden had Sony een bevestigend antwoord van ons ontvangen. Het mooie hiervan is dat ik het dichtste bij woon dus ik was de gelukkige aangewezen persoon om mijn blije gezicht te komen laten zien. Nog geen tien minuten van mijn werk bevind zich het kantoor van Sony. Daar meldde ik mezelf even bij de balie en werden ik en een handjevol journalisten een klein kwartier later meegenomen naar de bovenste verdieping: de SkyLounge.
De Sky Lounge is in feite een penthouse omgetoverd tot één grote game-room. Een tiental televisies en consoles kwamen je ronkend tegemoet. De hitte van alle apparaten ook, het was er namelijk erg warm. Gelukkig had Sony alles geregeld en waren er koele drankjes klaargezet om ons gehydrateerd en koel te houden. Na een kleine presentatie werden we losgelaten om de games uit te proberen. We hadden tot onzer beschikking: Killzone Shadow Fall, Knack, FIFA 14, Battlefield 4, Need for Speed Rivals, Assassins Creed Black Flag, Resogun en Call of Duty Ghosts. Hoewel de laatste helaas alleen beschikbaar was op de console waar ze de presentatie van de online mogelijkheden op lieten zien. Deze hebben we dus niet kunnen spelen. Dat mocht de pret niet drukken want met de andere titels werden we goed voorzien in onze honger naar de next-gen.
Laat ik beginnen met de beste game van de dag: Battlefield 4. Luister, ik ben een Call of Duty-fan in hart en nieren. Ik speel ook wel Battlefield, eigenlijk alleen als er andere mensen online zijn waar ik dan wel samen mee wil spelen. Maar deze next-gen versie van Battlefield 4 is écht overweldigend, formidabel, fantastisch mooi. Mijn mond viel letterlijk open van bewondering. Wapperende vlaggen, wind door de grassprieten, overal explosies, rondvliegend puin, het was één grote ongelooflijke beleving. We staan nog in de kinderschoenen van de ontwikkeling van deze console en het is nu al een waar spektakel. Het doet mij hunkeren naar de toekomst en wat dat ons allemaal voor geweldigs zal gaan brengen. Ik heb overigens de game zelf niet gespeeld. Ik durfde niet meer toen de collega’s die het speelden allemaal zeiden de current-gen versie niet meer te spelen omdat dit een te grote teleurstelling zou zijn. Het is echt een wereld van verschil met Battlefield 4 op de huidige consoles.
Toen ik weer met beide voetjes op de grond stond, ben ik Knack gaan spelen. En hoewel Knack er in de media aardig van langs krijgt, vond ik het een erg leuke game om te spelen. Ja, het is simpel, niet baanbrekend, makkelijk en de gameplay is erg basic, maar het is tòch een leuke game. Als je weet dat het eigenlijk ontwikkelt is voor 6 en 7 jarigen ter introductie op de next-gen, dan snap je ongeveer het niveau van de game. Laat ik op voorhand zeggen dat alle games er fantastisch uitzien. Enkel bij Knack en Assassins Creed kreeg ik helaas geen tinteling in mijn onderbuik. Deze waren naar mijn mening grafisch de minst overtuigende games. De rest spatte echt van het scherm. Zo was daar Need for Speed Rivals. Ik vond het precies hetzelfde spelen als alle voorgaande Need for Speed games, maar dit zag er wel super uit. En eigenlijk vind ik het wel fijn dat het net zo als alle andere NFS-games speelt, die spelen namelijk erg goed.
Killzone, de game van Neerlands trots Guerilla, was ook speelbaar. Deze speelde ik als eerste en het oogde kristalhelder op de €2600 kostende televisie van Sony. Guerilla weet je goed lekker te maken met veel close ups van gezichten en grootste settingen in de game. Zo begin je met een level ergens op een wolkenkrabber. Er gebeurd van alles, luchtschepen die de gebouwen scannen vliegen voorbij, het regent, het waait, het is belachelijk mooi gedaan. Op een gegeven moment het je echter het trucje van de close ups wel gezien. Ja ja, de graphics zijn mooi, de gezichten van de karakters zijn erg gedetailleerd, maar wanneer gaan we nou schieten?! En alsof ze je horen, je mag het volgende level lekker Helghasts neerknallen. We konden zelf een level uitkiezen en kozen zo voor een bosgebied waar we ons door het oerwoud moesten knokken. We hebben weinig van het verhaal meegekregen, wat overigens niet heel goed lijkt te zijn, maar dat kon ons ook niks schelen. De game speelt super, de fysics zijn goed uitgewerkt; je voelt je lichter en het schieten (vooral de impact van kogels) voelde levensecht. In hoeverre je dat als levensecht kunt karakteriseren uiteraard. Ik ben namelijk nog nooit neergeschoten, gelukkig, maar het lijkt mij dat het zo aanvoelt.
Naast alle games die we hebben gespeeld kregen we zogezegd ook een introductie van de interface en het menu van de Playstation 4. Het is erg gespitst op Social Media, met directe links naar Facebook, Twitter, Twitch en Ustream. De laatste twee zijn apps waarmee je je gameplay kan streamen. Ik vind het persoonlijk fijn dat het zo op sharing is gefocust. Hoewel er nog geen link is naar YouTube (hier zullen nog wel wat afspraken over gemaakt moeten worden en geld voor worden betaald), kun je je vids direct naar Facebook of Twitter uploaden. Dit werkt erg makkelijk en supersnel. Binnen 3 of 4 minuten kun je je video editen en online zetten. Een screenshot staat binnen 10 seconden op je Facebook of Twitter. En dit allemaal aan de hand van de handige “share” knop op de controller. Die overigens heerlijk aanvoelt en al bestempeld is als de beste Playstation controller tot op heden (waar ik het volledig mee eens ben). De “share” knop laat je toe vanuit de game direct terug in het Playstation menu te komen en je activiteit te delen. Het werkt soepeltjes en snel.
Wat helemaal een gekkenhuis is, is de remote play met je Playstation Vita. Zoals Dave Epke, de Product Manager bij Sony het mooi omschreef: Je Playstation Vita is ineens tien keer interessanter door de komst van de Playstation 4. De remote play laat je toe je games simpel op je Vita door te spelen met minimaal verlies in beeldkwaliteit. Het ontbreken van de tweede schouderknoppen word knap opgelost door het gebruiken van de touchpad op de achterkant van je Vita. Je kunt je remote play al activeren als je Playstation 4 zelfs in standby stand staat. Er is nog geen bundel bekend van een Playstation 4 met een Vita, maar ik hoop echt dat die er komt aangezien ik nog geen Vita heb. Last but not least: Resogun. Resogun is feitelijk de opvolger van Super Stardust, maar ik vergelijk het nog steeds met R-Type. De game is kristal, maar dan ook kristalhelder en lekker chaotisch. Het is een simpele shoot-‘em-up game die van je scherm spat. Er komt waarschijnlijk nog een 3D upgrade voor. Hebben!
Ik heb zoveel indrukken gehad dat ik hoogstwaarschijnlijk de helft vergeet te vermelden. Gelukkig hoeven velen van ons niet lang meer te wachten tot ze zelf met de console aan de gang mogen. Over anderhalve week is het zover, de 29e van november gaan we er mee los. Mijn bescheiden mening is dat Sony een geweldig apparaat af gaat leveren. Er komt ook amper geluid af, hij is een stuk stiller dan de Playstation 3. Het design is erg mooi, strak en klein. Kleiner dan de voorganger. Ik wil ‘m. En ik wil ‘m NU!