Het leuke van een beurs als de Gamescom is dat je niet altijd weet wat er op een stand gebeurd. Het zijn vaak een soort boxen waar je niet door- of overheen kan kijken. Dit was ook van toepassing op de stand van Fallout 4 zoals die in de pers-omgeving stond. Nadat ik daar door de deur stapte bleek het te gaan om een bioscoopzaaltje waar een video van de game getoond werd. Na alle info die we sinds de E3 van de game hebben gezien waren mijn verwachtingen hoog gespannen en ik kan zeggen dat de beelden in deze bioscoop mijn verwachtingen alleen maar hebben bevestigd.
De presentatie begon met een introductie van het SPECIAL systeem van Fallout. Dit zijn de kenmerken van jouw personage waar je tijdens het spel jezelf in kan ontwikkelen. Zo is het mogelijk om jouw personage sterker te maken door Strength uit te bouwen, zodat je meer spullen kan dragen en zwaardere wapens kan gebruiken. Hier hoort ook het systeem van perks bij. In de video was te zien hoe je kunt kiezen uit 275 verschillende perks. Deze worden in de game straks in een tekenfilm-stijl weergegeven met kleine animaties die tonen wat die perk inhoudt. Uiteraard gaat dit samen met de typische droge Fallout-humor.
Natuurlijk is dit maar een heel klein onderdeel van de game, maar het laat zien dat Bethesda ook op de details let bij Fallout 4. Na deze introductie ging de video verder met het tonen van gameplay-beelden. De bioscoopbezoekers kregen te zien hoe de speler het stadje Lexington ging verkennen. Wat me meteen opviel was de hoeveelheid kleuren die op het scherm getoverd werden en dat het zonlicht heel erg aanwezig was. Waar veel van dit soort games je in een duistere omgeving zetten met donkere wolken in de lucht en de nodige donder en bliksem maakte Fallout 4 in deze film juist ruimte voor de zon, kleur en een gevoel van positiviteit. Dit zorgde ervoor dat, ondanks dat je door een post-apocalyptische wereld loopt, alles toch enigszins positief aanvoelt.
Maar hoe vrolijk en mooi de wereld er ook uitziet, het gevaar ligt natuurlijk altijd op de loer. De gamer werd in de video dan ook al snel aangevallen door een aantal mutanten en begon ze in typische Fallout-stijl een kopje kleiner te maken. Met ’typische Fallout-stijl’ bedoel ik dat er gekozen kon worden om op specifieke ledematen te richten, waarna de kogel gevolgd werd door de camera totdat die de mutant uitschakelde. Dit zagen we later in de demo nog een paar keer voorbij komen en elke keer zag het er weer bruut uit. Zeker als de speler voor de wat zwaardere wapens koos en het bloed bij de inslag alle kanten op spatte. Het is gelukkig niet zo dat de game nu helemaal vol met gore zit, want het blijft allemaal wel vrij klinisch en niet al te gedetailleerd.
De gamer hoeft de tegenstanders overigens niet helemaal in zijn eentje af te maken. Zo werd hij bijgestaan door zijn hond die hij opdracht kon geven om de tegenstanders aan te vallen. Dit lijkt me een hele fijne optie, want jouw trouwe viervoeter kan de vijand even bezighouden terwijl je ze vol met lood stopt. Even verderop in de demo zagen we hoe een soort bewakers-robot door een pand heen bewoog en uit zichzelf op Raiders en mutanten begon te schieten. Het werd me niet helemaal duidelijk of deze robot specifiek bij dat pand hoorde of dat je hem als speler mee kan nemen naar andere locaties.
De video eindigde met een grote shootout op een soort industrieterrein. Een helikopter vloog twee badass soldaten in die de gamer bij kwamen staan in zijn strijd tegen de Raiders op een stelling verderop. Hoewel deze twee soldaten veel vuurkracht hadden en goede ondersteuning leken te bieden, was het wel nog aan echt de speler de taak om de tegenstanders uit te schakelen. Even schuilen achter een muurtje tot het gevecht voorbij was leek geen realistische optie. Gelukkig was er genoeg wapentuig aanwezig om het de Raiders goed lastig te kunnen maken. Door de Pip-Boy tevoorschijn te halen kon de speler kiezen om een soort super-deluxe rocketlauncher ter hande te nemen. Met super-deluxe bedoel ik dat het wel leek alsof deze rocketlauncher mini atoombommen afvuurde en dat gaf een overweldigend resultaat. Ook de gigantische mutant die ineens om de hoek aan kwam wandelen was niet veilig voor dit monsterlijke wapen. Deze hele eind scène kwam heel overtuigend op mij over en ik hoop dan ook echt dat Fallout 4 vol gaat zitten met dit soort actie-scenes. Want naast het zoeken naar interessante loot en het uitbouwen van jouw personage zijn dit volgens mij wel de momenten waarvoor je Fallout 4 gaat spelen.
De Fallout 4 presentatie zag er fantastisch uit en heeft er voor gezorgd dat ik nog meer uitkijk naar deze game. Ondanks dat ik nog nooit een Fallout-game heb gespeeld, weet Bethesda dit dus toch voor elkaar te krijgen. Ik kan dan ook niet wachten om zelf met die super-deluxe rocketlauncher door de spelwereld te lopen en vele mutanten en Raiders er een flinke kop kleiner mee te maken.