Gears of War. Als liefhebber van het Xbox-platform kan ik uiteraard niet om deze franchise heen. Het is één van de grootste series die Microsoft ons te bieden heeft. Na een trilogie uit handen van Epic Games en een spin-of in de vorm van Judgement, afkomstig van People Can Fly, is het nu aan The Coalition om de toekomst van de serie vorm te geven. Ik mocht al even proeven aan dat wat de game ons te bieden gaat hebben.
Waar Microsoft de Halo-franchise onder heeft gebracht bij 343 Industries, een ontwikkelaar die zich puur en alleen focust op deze serie, is met The Coalition eenzelfde plan ontstaan rondom de Gears of War-licentie. Een briljante strategie die bij Halo goed lijkt te werken, maar The Coalition moet zich echter nog bewijzen. Gelukkig zit er behoorlijk wat talent uit de originele trilogie in de studio (waaronder Rod Fergusson). Mensen met een passie, heuse liefde voor de serie. Tijdens het spelen van de beta van Gears of War 4 is dan ook één ding snel duidelijk; de serie is bij The Coalition op zijn plek.
https://www.youtube.com/watch?v=uUjmRwni5HU
De maps waarin de beta zich laat situeren (Harbor, Dam en Foundation) lijken in opzet behoorlijk op elkaar. Er zijn steeds meerdere paden die naar Rome gaan, maar de paden hebben her en der verschillende zijsporen om onderweg andere plekken te ontdekken. Anders dan in veel shooters van dit moment is Gears of War 4, in deze maps in ieder geval, behoorlijk plat. Het speelt zich voornamelijk op één niveau af, de gelaagdheid is iets wat we niet terug vinden. Vijanden verrassen vanaf een hoger standpunt ga je hier dus niet doen. En dat is ook niet nodig, dat is niet wat we willen in een echte ‘Gears’.
Hoewel The Coalition duidelijk dingen wil vernieuwen in de multplayer, is het echter toch het teruggrijpen naar de basis wat de beta zo’n succes maakt. Team Deathmatch voelt als Team Deathmatch in eerdere delen. Rennen, zoeken naar een plek waar je veilig zit en dan je vijand hard over de kling jagen; het is bekende gameplay. Het is echter hele bekende, sterke gameplay. Het voelt vertrouwd en spelers van eerdere delen kunnen meteen los gaan in deze nieuwe game. Wel besloop mij tijdens het spelen op momenten wel het gevoel dat het wel heel erg herkenbaar was allemaal. Het deed niet heel veel meer dan wat Gears of War 3 deed. Uiteraard zijn er nieuwe wapens te krijgen (waaronder een wapen waarmee je spelers uit dekking kunt halen, iets wat de gameplay compleet kan veranderen), maar over het algemeen loopt de gemiddelde speler weer met een shotgun en lancer rond. De vernieuwingen zijn er wel, maar in de beta zijn ze nog erg oppervlakkig. De melee-aanvallen zijn wat meer aanwezig (en lekker bruut!) en een tegenstander uit zijn dekking trekken om hem te trakteren op een lichaam vol lood is tof. Maar is het genoeg?
https://www.youtube.com/watch?v=CR-rPxSMdoE
Echt nieuw zijn verschillende nieuwe spelmodi. Denk aan Dodgeball. In deze mode zijn er geen automatische respawns aanwezig. Het is hier aan de mensen in je team om respawns te verdienen door tegenstanders te vernietigen. Het is een hele dynamische mode. Wanneer team A bijvoorbeeld nog vijf spelers heeft, terwijl team B het moet doen met twee overlevenden, jaagt heel team A op deze loslopende vijanden. Echter, wanneer team B een kill weet te maken, verschijnt er een derde teamlid, waardoor de gejaagde de jagers kunnen worden. De game veranderd steeds opnieuw waardoor een match compleet om kan slaan. Wanneer je denkt dat je gaat winnen kan het zomaar eens zijn dat je game alsnog in een verlies gaat eindigen. Hoewel de gameplay redelijk hetzelfde blijft, zorgt deze mode voor een toffe verfrissing die Gears duidelijk nodig heeft. De mode nodigt meer uit om echt met een team samen te spelen. Meer dan in een mode als Team Deathmatch, waar meestal iedereen toch als een kip zonder kop rond blijkt te rennen.
Gaars of War 4 lijkt oud en nieuw samen te willen brengen. Uiteraard is er met de beta pas een topje van de ijsberg vrijgegeven, dus een echte mening kan ik nog niet geven. De basis lijkt in ieder geval solide, met een duidelijke knipoog naar het verleden. Dodgeball is bij mij meteen favoriet door de constante verandering tijdens het spelen. Wel hoop ik dat Gears of War 4 niet te veel gaat leunen op dat wat we al kennen. Wanneer The Coalition genoeg nieuwe elementen toe weet te voegen, kan dat oude ook weer compleet fris aan gaan voelen. Over een klein half jaar gaan we het weten, dan ligt de game in de winkels. Shit yeah!