Volgens ontwikkelaar 343 Industries is Halo 5: Guardians de titel uit de serie met de grootste omgevingen en meeste uitdagingen. De reden hierachter is omdat het spel ontwikkeld is met de coöperatieve stand in gedachten. John Holmes, studiobaas bij de ontwikkelaar, heeft in een bericht op Halo Waypoint laten weten dat het ontwikkelproces zich vastgelegd heeft op het spelen met Fireteams in plaats van in je eentje.
The scale of campaign experience that we are delivering with Halo 5: Guardians is far beyond any previous Halo game. With co-operative play as a focus, it has meant creating larger spaces with multiple vertical levels and intersecting pathways. Teammates are encouraged to spread out and explore, seeking advantageous positions from which to support one another.
Because players have more freedom in splitting up and exploring the environment, we can have dozens and dozens of active antagonists, all systemically-driven and reacting in real-time to the world around them. This is where the sandbox nature of Halo really shines.
Het brengt echter niet alleen meer vijanden met zich mee. Volgens Holmes zijn de vijanden ook slimmer geworden omdat ze meerdere vijanden tegelijk moeten bevechten.
These changes to co-op have challenged a conventional approach to balancing Halo combat. They have required us to revisit the tuning on every enemy, vehicle and weapon in the game, testing across all difficulties and player counts. Enemies are faster, more responsive and generally more lethal. Many have been given new behaviors to make them more effective in dealing with a team of Spartans.
Dit neemt trouwens niet weg dat de game ook gewoon in je uppie te spelen is. Dat kun je doen vanaf 27 oktober.