De grote, open wereld. Veel games geven ons een complete speeltuin om grote verhalen in te beleven, geweldige actie te ervaren en om pure fun te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Grand Theft Auto V, die met zijn GTA Online tot op de dag van vandaag nog vele mensen bezig weet te houden. Tijdens de launch van de Xbox One was er ook zo’n open wereld die klaar lag voor spelers. En hoewel ik de game meteen kocht, vergat ik ‘em te spelen. Nu heb ik de schade meer dan rechtgetrokken.
Ja, ik kocht de game. Ik speelde de game een hele dag en haalde ‘em daarna uit mijn Xbox One. Wanneer ik nu terug denk vraag ik me oprecht af waarom. De game wist me te raken op de juiste plekken: de humor kon ik waarderen, de gameplay was tof, hectisch maar origineel. En ik speelde de game niet. Waarschijnlijk omdat de Xbox One net nieuw was en ik ook games als Battlefield 4, Ryse: Son of Rome en Forza Motorsport 5 had gekocht. Het zou zomaar eens kunnen. En erger; ik vergat de game compleet. De hoes ging mijn kast in om daar lang te blijven staan. Want we zijn nu twee en een half jaar verder en in die tijd werd de game nooit gestart. Ongelooflijk.
Tot collega Eefje Schietgat begon over de game. Hoeveel plezier ze nu beleefde aan de game tijdens haar speelsessies. Avonden wist ze vol te praten over hoe leuk deze game was. En dus begon het te kriebelen. Eefje streamde af en toe ook wat gameplay via Mixer en de beelden lieten mij beseffen dat ik de game ook gewoon weer wilde gaan spelen. De felle kleuren, de toffe actie, de droge humor, het is compleet anders met de games die we normaliter spelen. Ik sprak met mezelf af dat het mijn zomergame ging worden. Wanneer het goede weer ging beginnen, wanneer er weinig games verschenen, dan zou het tijd zijn voor Sunset Overdrive.
Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Aangezien ik compleet vergeten was waar ik geëindigd was, twee en een half jaar eerder, besloot ik weer vanaf nul te beginnen. Wel wist ik dat ik tijdens mijn eerste speelsessie met een man speelde. Iets wat ik nu anders deed. Een vrouwelijke avatar werd gecreëerd en het avontuur toch opnieuw beginnen. Het is 2027, Sunset City. FizzCo introduceert een compleet nieuw energiedrankje tijdens een groots feest. Helaas, alles gaat mis. De personen die zich te goed doen aan het drankje muteren in lelijke wezens die aan niets anders meer kunnen denken dan dit ‘Overdrive’-drankje. Ze hebben één ding voor ogen; meer drank! En wanneer ze er meer van drinken muteren ze in veel gevaarlijkere, grotere versies van zichzelf. De zombie Apocalypse draait niet om een vreemd virus, het draait om energiedrank!
https://www.facebook.com/wreakinghavocgaming/photos/rpp.1937410026496464/1950713151832818/?type=3&theater
Jij werkt als schoonmaker voor FizzCo. Jawel, niet het meest spannendste beroep. Maar daardoor heb jij het drankje niet gedronken tijdens het feest. Je was te druk met schoonmaken. Al snel merk je dat er iets fout gaat en verstop je je, zeer heldhaftig, in je appartement. Totdat je er achter komt dat je eten en drinken op is en je dus wel naar buiten moeten. Een wereld die compleet veranderd is. Je kunt nog maar één ding doen: Sunset City ontvluchten. Je merkt het. De game neemt zich niet serieus. En dat moet jij als speler ook niet doen. Totaal niet zelfs. En daar zit de kracht van deze game dan ook.
De game is afkomstig van Insomniac Games; de ontwikkelaar die momenteel bezig is met Spider-Man voor de PlayStation 4, maar bekend werd met Ratchet & Clank. De stijl, die fleurig, vrolijk en vol met kleur is staat in contrast met de brute actie, harde woordenschat en vele doden. Ontploffingen die veranderen in ‘KABOOM’ vullen het scherm. Maar het is juist die humor waar ik eerder al over sprak die ervoor zorgt dat dit een game is die ik je nu nog aan wil raden. Insomniac kent de doelgroep van de game en is niet bang om daar wat grapjes over te maken. Veel referenties naar films, games en comics, bijvoorbeeld. Maar ook naar andere dingen. Zo werd op een gegeven moment een missie opnieuw gestart omdat de uitkomst het niet goed zou doen bij personen die de game moesten reviewen. Prachtig. Ik heb enkele keren hardop zitten lachen.
Sunset Overdrive is eigenlijk heel de game dezelfde game. Je beweegt je door een grote, apocalyptische maar kleurrijke stad door te springen, te grinden en te klimmen, schiet op vijanden en behaalt je missies. Doordat je steeds andere wapens vrij speelt (de link met de vreemde wapens uit Ratchet & Clank is ook hier duidelijk voelbaar), de ene nog vreemder dan de andere, en je ook steeds nieuwe mogelijkheden krijgt qua beweging, weet de game leuk te blijven tot het einde. Door zelf upgrades aan je wapens te knutselen (en aan je moves!) kun je steeds op andere manieren je vijanden te lijf gaan. Of het nu een dodelijke robot van FizzCo is, een larpende nerd, een door energiedrank getransformeerde OD’s of een vliegend gedrocht is.
Sunset Overdrive brengt een open wereld die heerlijk relaxed ontdekt kan worden. Met een verhaal dat zo’n tien uur duurt (jawel, ik heb ‘em eindelijk uitgespeeld!), een hoop zijmissies, honderden te verzamelen objecten en een multiplayer is dit een game die je behoorlijk lang bezig kan houden. En nu, lang na de release, raad ik ‘em je vol overtuiging aan. Haal ‘em voor een paar euro uit de budgetbak of download ‘em via de Xbox Game Pass. Dit spel moet gespeeld worden zodat er ooit een vervolg gaat komen…