Innogames heeft ondertussen al een aantal grote hits op hun naam staan. Ze richten zich met hun games op de free-to-play markt en dan specifiek op browser based games. Twee grote titels uit de stal van Innogames zijn Forge of Empires en Grepolis. Beide titels zijn city building games, maar er zit een duidelijk verschil tussen de twee games. Tijdens een presentatie op de Gamescom werd me dit uitgelegd en kreeg ik te zien wat Innogames in de planning heeft staan voor beide spellen.
Laat ik beginnen met Forge of Empires. Dit is een game die je misschien wel kent van de reclames die voorbij komen op tv. Inmiddels meer dan 10 miljoen geregistreerde gebruikers en dat is een behoorlijk hoog cijfer voor een free-to-play game die je in de browser speelt. Tijdens de presentatie zag ik dat de game veel kwaliteit heeft en ik vermoed dat het succes daar vandaan komt. Ik kan de game het beste vergelijken met de Anno-reeks, waarbij de graphics van FoE me positief verrasten voor een game die je volledig in de browser speelt. Do focus van Forge of Empires ligt op dit moment op de singleplayer ervaring. Je begint met een stukje land en sticht daar een nederzetting. Daarbij begin je in de steentijd en door de eeuwen heen bouw je die nederzetting uit tot een grote stad. Je kunt dit helemaal alleen doen in de singleplayer campagne, maar er is weldegelijk ook een multiplayer optie aanwezig. Daarbij kan je het opnemen tegen andere spelers om te laten zien wie er naast de beste stedenarchitect ook de beste strateeg is. Bij die multiplayeroptie heeft Innogames er specifiek voor gekozen dat steden niet kapot kunnen gaan. Op die manier willen ze het voor de spelers leuk houden, omdat ze niet bang hoeven te zijn dat hun stad met de grond gelijk is gemaakt wanneer ze na een dag weer inloggen. Dit klinkt misschien goedkoop, maar met Forge of Empires richt Innogames zich dan ook duidelijk op de meer casual gamer en daar lijkt deze optie perfect bij te passen. En zeg nou zelf: wanneer jouw game 10 miljoen gebruikers heeft dan doe je toch wel iets goed.
Naast de casual gamer heeft Innogames ook een titel voor de meer hardcore gamers: Grepolis. In basis is dit ook weer een city builder, maar er zijn duidelijke verschillen met Forge of Empires. Ten eerste heeft Grepolis een hele andere setting, namelijk het oude Griekenland. Dit zie je mooi terug in de stijl van de gebouwen, maar ook in de mogelijkheden die je hebt tijdens het spelen. Zo kan je gebruik maken van de krachten van de Griekse Goden zoals Zeus en Poseidon om gevechten in jouw voordeel te laten eindigen. Tweede grote verschil is dat deze game zich juist meer richt op multiplayer terwijl bij Forge of Empires de focus juist erg ligt op de singleplayer. In Grepolis kan je allianties sluiten met andere spelers en die zal je ook nodig hebben om te overleven. Er vinden veel gevechten plaats en het is zaak om als speler veel aanwezig te zijn in de game. Aangezien het vrijwel onmogelijk is om 24 uur per dag de game in de gaten te kunnen houden moet je dus binnen jouw alliantie goede afspraken maken dat je elkaar in de gaten gaat houden. Dat is de enige manier om te voorkomen dat je na een dag afwezigheid ineens naar een platgewalste stad staat te kijken.
Twee mooie free-to-play titels die zich allebei richten op een ander segment van de markt. Innogames lijkt het hiermee prima voor elkaar te hebben, maar ze blijven absoluut niet stil zitten. Natuurlijk worden de games nog steeds bijgeschaafd en geupdate, maar vanuit de community hebben ze gemerkt dat er behoefte is om de games ook mobiel te kunnen spelen. Vooral bij een game als Grepolis is daar veel vraag naar vanwege het actieve multiplayer aspect van die game. Daarom hebben ze diverse apps in ontwikkeling voor iOS en Android waarbij ze voor elke game steeds apart beoordelen welke techniek het beste past bij de manier waarop de game gespeeld wordt. Hierdoor willen ze de gebruikers de best mogelijke ervaring kunnen bieden. Ik kreeg een korte demo te zien van enkele apps en ik zag dat de ze vrijwel dezelfde ervaring bieden op een klein scherm als de browser-versie op het pc-scherm. Soms is de mobiele ervaring zelfs beter want het blijkt zo te zijn dat de ontwikkelaars zo onder de indruk zijn van de interface van de app voor Grepolis dat ze die over willen nemen in de browser-versie. Voor Grepolis kan de iOS-app elk moment uitkomen waarna de Android-versie snel zal volgen. De apps voor Forge of Empires zijn nog volop in ontwikkeling. Daar is de verwachting dat er in oktober een iPad-app beschikbaar zal zijn en dat de iPhone-app tegen het einde van het jaar klaar zal zijn.
Ondanks dat ik nog niet eerder van Innogames had gehoord ben ik erachter gekomen dat ze met Forge of Empires en Grepolis twee hele interessante titels in huis hebben. Feit is dat ze een goed beeld hebben van hun doelgroep, zodat ze precies weten waar ze de gamers tevreden mee kunnen maken. Dit wordt bevestigd door de manier waarop ze aan de apps werken en hoeveel tijd ze daarin steken. Ben je niet vies van een city building game en heb je genoeg tijd? Dan zou ik zeker eens één van deze titels proberen.