We zitten minder dan een maand voor de release van Watch_Dogs en de hype rond de game heeft zijn hoogtepunt bereikt. De grootste oorzaak is dat afgelopen week het embargo voor de pers verliep, waarna het internet werd overladen met previews van de hands-on sessie die de pers in Parijs had. Het lijkt er dus op dat Ubisoft geen negatieve gevolgen heeft ondervonden van de uitgestelde release en dat iedereen weer helemaal warm loopt voor deze nieuwe game. Maar wat zijn nu de succesfactoren van Watch_Dogs? En is het wel terecht dat iedereen daar zo enthousiast over is? Ik zet ze op een rijtje en bekijk ze met de positieve en de negatieve bril.
Mutiplayer in de singleplayer
+ Misschien wel het paradepaardje van Watch_Dogs is de manier waarop de multiplayer opgaat in de singleplayer. Ben je lekker aan het ronddwalen in het virtuele evenbeeld van Chicago, wordt je opeens gehackt door een andere speler. Het spel staat direct op zijn kop en jouw doel is om zo snel mogelijk die andere speler te identificeren en uit te schakelen. Dit is een fantastische manier om online en offline met elkaar te verbinden..
– ..maar biedt ook gevaren. Niet iedereen zit er op te wachten om onverwachts geconfronteerd te worden met een menselijke tegenstander. Gelukkig is er de mogelijkheid om je compleet af te sluiten van de buitenwereld en de game in je eentje te beleven, mocht je daar behoefte aan hebben.
+ De multiplayer via de companion-app belooft ook een leuke toevoeging te worden aan de game. Dit is meer op basis van missies, maar bieden leuke mogelijkheden voor tabletspelers om mee te spelen in de wereld van Watch_Dogs.
– Hoewel, is dit wel leuk om te spelen als je enkel jouw tablet-scherm kan zien? Dan kijk je enkel naar een simpele plattegrond waar enkele icoontjes op bewegen en mis je de spectaculaire beelden die de andere speler op zijn scherm te zien krijgt. Dit lijkt dus enkel interessant als je met de tablet op de bank zit naast je maat die de game op de console speelt.
Prachtige graphics
+ Watch_Dogs lijkt één van de games te worden die eindelijk echt zal laten zien welke grafische kracht de next-gen consoles in huis hebben. Zeker nu de programmeurs extra tijd hebben gehad (vanwege de uitgestelde release) belooft dit een grafisch hoogstandje te worden. Er waren de laatste tijd wel veel geruchten die vertelden dat Ubisoft de graphics omlaag had geschaald, maar de journalisten die laatst in Parijs met de game hebben gespeeld weten te vertellen dat dit onzin is en dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de graphics.
– Dat gaat echter over de next-gen-versie van Watch_Dogs, Xbox One en PlayStation 4. Over de PC-versie gaan verschillende verhalen de ronde (lijkt een beetje tegen te vallen) en over de current-gen wordt al helemaal niet gesproken. Watch_Dogs zal dan ook een game worden die je beter op een next-gen-console kan spelen dan op je vertrouwde PS3 of Xbox 360, wat betreft de graphics dan.
Levende wereld
+ Als we de informatie en previews moeten geloven dan weet Watch_Dogs een interessante wereld neer te zetten. In Chicago is overal iets te ontdekken en je kunt echt alle kanten op. De vele unieke inwoners hebben elk hun eigen achtergrond en je kunt zelf bepalen in hoeverre je die interessant genoeg vind om je in te verdiepen. Volg je iemand die mogelijk op het punt staat om beroofd te worden? Of kies je er liever voor om even snel zijn bankrekening te plunderen en weer verder te gaan? Watch_Dogs lijkt ongekende mogelijkheden te bieden.
– De mogelijkheden zijn ongekend voor zover de programmeurs dat toelaten. Het is de vraag hoelang het duurt voordat je dezelfde personages in de game tegen gaat komen of dat je uitgekeken bent op de standaard karakters in de game. De spelwereld lijkt wel veel uitdaging te bieden, maar er komt een moment dat je elke uithoek van de stad hebt verkend en Chicago geen verrassingen meer voor je heeft. Hopelijk gebeurt dat niet te snel.
Meeslepend verhaal
+ Eén van de best bewaarde geheimen van Watch_Dogs is het verhaal. Er is nooit meer naar buiten gekomen dan een enkele vage story-trailer en kleine stukjes informatie. Dit is erg fijn voor de gamers die zich graag willen laten verrassen door een spannend verhaal dat ze helemaal in de spelwereld weet te zuigen. Tijdens de laatste preview in Parijs konden de journalisten eindelijk aan de slag met de verhalende missies en dat gaf een goede eerste indruk. Het verhaal belooft dan ook goed in elkaar te zitten.
– Maar wat weten we nu eigenlijk van het verhaal? Tijdens die speelsessie hebben de meeste journalisten misschien maar twee of drie missies kunnen spelen, dus het is nog te vroeg om daar een conclusie aan te verbinden. Het feit dat Ubisoft bijna niks loslaat over de verhaallijn kan je ook zien als een waarschuwing dat ze daar weinig vertrouwen in hebben. Ze leggen dan ook verdacht veel nadruk op de multiplayer-aspecten van Watch_Dogs.
Als we kijken naar de verschillende pijlers van Watch_Dogs dan lijkt het in eerste instantie dat dit wel een topper moet gaan worden. Denken we even wat verder na dan zijn er op dit moment toch nog wel de nodige kanttekeningen te plaatsen. Grootste valkuil is dat de vele features de potentie hebben om niet meer te zijn dan gimmicks waar je snel op uitgekeken bent. Aan de andere kant heeft de hype mij ook enthousiast gemaakt en geef ik Watch_Dogs dan ook het voordeel van de twijfel. Ik kan niet wachten tot ik met mijn smartphone Chicago plat kan gaan leggen.