Er zijn een paar titels die de kracht van de next-gen consoles goed kunnen laten zien. Ubisoft doet dit bijvoorbeeld met The Division, een game die naast een open wereld ook fantastische graphics en een nieuwe ervaring weet te bieden. Warner Bros. heeft een topper met dezelfde eigenschappen in ontwikkeling, namelijk Mad Max. Deze game is gebaseerd op de gelijknamige films en tijdens een demonstratie op de Gamescom zag ik dat de ontwikkeling de goede kant op gaat.
Zoals gezegd is Mad Max een open wereld-game. Je bent volledig vrij om je eigen weg te kiezen en de missies op jouw eigen manier te voltooien. Iets dat ik al vaker heb gehoord op deze beurs, maar Mad Max lijkt het ook echt waar te maken. De twee medewerkers van Avalanche Studios demonstreren dit door naar een basis te rijden waar twee guards met snipers op wacht staan. Met een sniperrifle waar je u tegen zegt schakelt Max de eerste guard uit. Met een luide schreeuw valt die naar beneden. Om een andere manier te laten zien hoe je een vijand uit kan schakelen kiest de ontwikkelaar ervoor om hierna met de auto naar de tweede guard te rijden. Eenmaal dichtbij genoeg schiet hij met zijn geweer een harpoen op de toren waarna hij de auto omdraait en wegrijdt. Achter hem komt de hele toren naar beneden en de guard maakt geen schijn van kans. Dit is duidelijk ook een mooie manier om je tegenstanders uit te schakelen. Het wordt ook meteen duidelijk dat de harpoen een belangrijke rol zal gaan spelen in de game.
Verderop in de demo wordt er een poort mee naar beneden gehaald om verder te komen, maar ook een auto van een voorbij rijdend konvooi moet eraan geloven. Alles gaat gepaard met mooie actievolle animaties en heftige explosies. Grafisch ziet de game er sowieso erg goed uit en de kracht van de next-gen is op dit gebied ook heel goed zichtbaar. Voordeel van het gebruiken van je harpoen is bovendien dat je geen kogels hoeft te gebruiken, die zijn namelijk erg schaars. Net als brandstof, eten en scrap (onderdelen van auto’s). Je moet dus altijd goed nadenken over het inzetten van die resources, want ze zijn maar beperkt te vinden.
De spelwereld van Max zal bestaan uit een open omgeving met daarin verschillende ‘strongholds’. Dit zijn plekken waar mensen zich hebben verzameld en proberen te overleven. Elke stronghold heeft een eigen leider en het is aan jou om met hen te onderhandelen. Dit zal ertoe leiden dat je missies voor ze uit gaat voeren waar je daarna weer iets voor terug krijgt. De demo laat zien hoe Mad Max op jacht gaat naar een zeldzame auto voor zo’n stronghold. Zodra hij die heeft afgeleverd wordt hij beloond met scrap om zijn eigen auto te upgraden. Zoals het hoort bij Mad Max spelen de auto’s een centrale rol. De afstanden die je moet afleggen zijn behoorlijk groot dus zonder auto kom je nergens. Daarnaast is het ook één van je belangrijkste wapens dus je moet er goed voor zorgen. In de demonstratie krijg ik te zien hoe je jouw racemonster kan upgraden en op welke manier dat invloed heeft op je auto. Zet je er bijvoorbeeld een massieve grill op, dan krijgt je wagen meer kracht om te rammen. Door het extra gewicht wordt hij echter ook langzamer, dus is het aan te raden om ook de motor van een upgrade te voorzien. Mooi is dat je dit ook direct ziet in de garage. Met de zware grill zie je de wagen direct door zijn vering zakken. Naast het upgraden van de onderdelen is het natuurlijk ook mogelijk om het uiterlijk naar je eigen wensen aan te passen. Dat is niet alleen mooi, maar kan ook erg handig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vuurbestendige laklaag voor je auto.
De ontwikkelaar laat zien dat Max verschillende mogelijkheden heeft om zich te verweren. Zit je in je auto dan kan je die als wapen gebruiken en andere auto’s omver rammen, maar je kan er ook voor kiezen om je shotgun uit het raam te steken en een kogel bij de tegenstander naar binnen te schieten. Wanneer je dit doet vertraagt de tijd en heb je een paar seconden om in slowmotion te mikken en te vuren. Dit is natuurlijk niks nieuws, maar het wordt wel erg mooi in beeld gebracht. Heb je even geen zin om met wapens aan de slag te gaan, dan heeft Max ook nog de nodige mêlee-vaardigheden om de vijanden te weren. Tijdens de demo zie ik Max de nodige klappen uitdelen, vijanden van platformen aftrappen en zelfs heuse finishing-moves uitvoeren. Het lijkt erop dat Max een gevarieerd aanbod aan vechttechnieken zal kunnen beheersen. Of en hoe je die gebruikt is daarbij aan jezelf.
De ontwikkelaars hebben behoorlijk veel verschillende onderdelen van Mad Max laten zien, maar ik heb het idee dat het nog maar het topje van de ijsberg is. Grafisch is het nu al top en de gameplay ziet er zeer goed uit, dus dat belooft veel goeds voor het eindproduct. Ik kan dus wel zeggen dat ik mijn verwachting voor Mad Max nu nog verder naar boven heb bijgesteld en dat deze game wel eens een hele goede reden kan worden om een Xbox One of PlayStation 4 in huis te halen.