De afgelopen 30 jaar zijn er wereldwijd meer dan 310 miljoen spellen in de Super Mario-franchise verkocht, waarmee Super Mario-fans zich hebben bewezen als de meest gepassioneerde, loyale en toegewijde videogamefans ter wereld. Die toewijding betreft overduidelijk ook het op 11 september verschenen Mario Maker voor de Wii U, want tot op heden zijn van die titel wereldwijd 1 miljoen exemplaren verkocht, en daarmee is Mario Maker de 32e game in de Super Mario-franchise die wereldwijd meer dan een miljoen keer is verkocht.
Dankzij Mario Maker heeft Nintendo een nieuw middel om de passie van fans te meten: namelijk door bij te houden hoeveel levels deze miljoen nieuwe “fan”-ontwikkelaars hebben gemaakt. Dat zijn tot op heden maar liefst 2,2 miljoen Mario-levels, die samen bijna 75 miljoen keer gespeeld zijn. Spelers kunnen in Mario Maker het touchscreen van de Wii U GamePad-controller gebruiken om levels te maken in vier verschillende Super Mario-stijlen. Spelers kunnen zelf het terrein vormen en dat voorzien van warpbuizen en tientallen vijanden, voorwerpen en power-ups. Voltooide levels kunnen heel makkelijk geüpload worden, zodat spelers van over de hele wereld ervan kunnen genieten. Sommige levels zijn heel makkelijk, andere zitten vol verrassingen, en natuurlijk zitten er ook supermoeilijke levels tussen – het is allemaal afhankelijk van de ontwerper. Maar iedereen kan levels vinden om van te genieten, en misschien leveren sommige van die levels wel inzicht en inspiratie om zelf nóg betere levels te maken.