Ik heb een PlayStation 3 gekocht op de dag van de launch. Zeshonderd euro heeft het apparaat me gekost. Zonder een extra game, geen tweede controller, niets van dat alles. Zeshonderd euro. Nu, jaren later, is er één game die ik op het platform heb gespeeld. Meer niet. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots was voor mij reden genoeg om deze harde euro’s op de toonbank te leggen. Je begrijpt dus dat ik heel wat verwachtingen heb van zijn eerste echte opvolger.
Eerder dit jaar verscheen Ground Zeroes, de game die moest dienen als een prequel op Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Daarnaast was het de perfecte mogelijkheid om gamers alvast kennis te laten maken met ‘het nieuwe Metal Gear’. Ground Zeroes gaf een (kleine) open wereld waarin Snake kon gaan en staan waar hij wilde. Het bracht compleet nieuwe mogelijkheden naar de game. Natuurlijk is het voor de puristen nog steeds mogelijk om de game uit te spelen zonder ook maar één keer gezien te worden terwijl anderen als een heuse Rambo iedereen om kunnen leggen. Het nodigde uit om de campagne vaker dan eens te spelen. Snake, dit keer voorzien van een nieuwe stem, beleefde zijn missie zoals jij dat wilde. Niet langer nam de ontwikkelaar je mee aan de hand om je zo door de verhalende missies te halen. Nee, Metal Gear ging iets nieuws doen. Iets wat op een veel grotere schaal doorgezet gaat worden in The Phantom Pain.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Het einde van Ground Zeroes laat een beschadigde Snake achter. Niet alleen door de opvallende verwondingen, maar ook diep van binnen is Snake niet meer de persoon die hij was. Met een verloren arm (welke deskundig vervangen is door een mechanische) en brokstukken in zijn hoofd trof ik de man aan in het zanderige Afghanistan. De missie is nog niet geklaard. De taak die voor hem ligt is gevaarlijk en eenzaam. Opnieuw moet Snake in zijn eentje de klus klaren.
We zien hoe Snake zich door de woestijn verplaatst op de rug van een wit paard. De vergelijkingen met Red Dead Redemption komen meteen boven. De eenzame omgeving, jij met de natuur en een dreiging die overal aanwezig is. Een wilde wolf kan ontweken worden, een complete roedel kan je einde betekenen. De wereld om je heen leeft. Beesten doen hun ding en de kringloop van het leven is voelbaar. Een verdwaald schaap, dat eerder zijn soortgenoten is verloren, verandert snel in een uitgebreide maaltijd voor een jachtdier.
Niet alleen de natuur brengt haar gevaren. Uiteraard lopen er flink wat militaire tegenstanders rond die stuk voor stuk geen BFF-bandje delen met Snake. Basissen moeten worden geïnfiltreerd. Hoe je dat doet is echter compleet aan jou. Zo liet de ontwikkelaar zien dat de infiltratie tijdens de brandende middagzon behoorlijk wat problemen met zich mee kon nemen. Echter, wanneer besloten werd om te wachten op de nacht, leek Snake minder snel gespot te worden. Lampen kunnen uitgeschakeld worden, donkere hoeken zijn perfect om je in te verstoppen. Wel moest de tactiek compleet omgegooid worden toen een helikopter boven de basis kwam hangen en met zijn zoeklampen door het kamp ging.
Ook toonde de ontwikkelaar dat je je paard ook kunt gebruiken in je tactische spel. Wanneer je in de verte een jeep aan ziet komen rijden is het mogelijk om een flinke drol te laten leggen door het beest. Wanneer jij uit het zicht verdwenen bent zie je hoe de auto door de gigantische hoop rijdt en door de gladheid van deze bruine substantie in een slip raakt. De vijanden zijn versuft, een perfect moment om toe te slaan.
Natuurlijk keren oude bekenden terug. Wat is Snake zonder zijn iconische kartonnen doos? Hoewel het nog steeds mogelijk is om onder het gevaarte te gaan zitten en zo ongezien rond te sluipen, heeft Snake dit keer een extra functie aan de doos toegevoegd. Het is nu mogelijk om rechtop in de doos te gaan staan en deze te gebruiken als een standee. Met aan de voorkant een mooie, blonde vrouw in bikini is het een goed middel om tegenstanders af te leiden. Wanneer ze dichtbij zijn sla je toe. CQC is nog steeds de techniek die compleet onder controle is. Binnen een seconde ligt de opgewonden soldaat op de grond.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Nadat de missie geklaard werd, toonde Konami nog de Mother Base, de basis die je tijdens het spel opbouwt. Je speelt steeds meer mogelijkheden vrij om je basis uit te bouwen en te beschermen tegen andere spelers. Tijdens het spelen kunnen ze jouw basis infiltreren en jouw vrijgespeelde extra’s vernietigen, alsook stelen om in hun eigen basis te gebruiken. Denk aan de hacks uit Watch_Dogs wanneer een andere speler jouw wereld binnen probeert te dringen. In feite is het hier hetzelfde, al is de consequentie tijdens het falen van het beschermen van de basis stukkej groter.
Hoewel ik me nog afvraag of Mother Base daadwerkelijk een toffe toevoeging is aan de game, heeft de presentatie van The Phantom Pain opnieuw duidelijk gemaakt dat Metal Gear flink gaat veranderen. Met een open wereld, vrije keuze in je gameplay en de bekende hoge productiewaarde kan ook deze vijfde Metal Gear Solid een hele grote gaan worden.