Afgelopen week kwam er een bericht van Harmonix op de redactie van GameParty binnen: Harmonix toonde namelijk Chroma, een free-to-play PC-shooter waarbij muziek je wapen is. Harmonix ken je van Guitar Hero en Rock Band. Ik zat op mijn kamer toen ik het nieuws las en keek met weemoed naar mijn plastic Guitar Hero-gitaar, waar inmiddels best wel een laag stof op zit. Ik pakte een stofdoek, deed er een paar nieuwe batterijen in en haalde de schijfjes van LEGO: Rock Band en Guitar Hero: World Tour weer tevoorschijn. En verrek, ik moest zeggen, het wist mij weer helemaal te pakken. Zo erg zelfs dat ik op een gegeven moment twee uur en een lamme arm verder was: weer helemaal in de carriere-mode van LEGO: Rock Band gestart.
Het was wel weer even wennen, en op het hoogste moeilijkheidsniveau bakte ik er ouderwets niets van. Het heeft sowieso een paar sessies geduurd voordat ik eindelijk weer een beetje niveau had. Dat wil zeggen, ik kon een liedje waarbij alle vijf de knoppen gebruikt werden op mijn plastic gitaar spelen, zonder dat de opstandige LEGO-poppetjes mij zo hard uitjouwden dat ik met mijn optreden moest stoppen. Wat dat betreft zijn het ook eikels, die LEGO-figuurtjes.
Nou staan de LEGO-games altijd bekend om hun humor, en in LEGO: Rock Band is dat zeker ook zo aanwezig. Je moet voor de grap eens ‘Ghostbusters LEGO Rock Band’ opzoeken op YouTube. Gegarandeerd dat je 1. Zit mee te zingen en 2. Met een glimlach naar het filmpje zit te kijken. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat LEGO Rock Band niet de meest utigebreide soundtrack had. Met 45 liedjes is het wel klaar. Maar met klassiekers als ‘You Give Love a Bad Name’ van Bon Jovi en ‘We Will Rock You’ en ‘We Are The Champions’ van Queen zit het zeker wel goed. Om van ‘Summer of ’69’ van Bryan Adams nog maar niet te spreken. Natuurlijk zitten er ook een aantal liedjes in de game die wat minder rock zijn, waaronder ‘Walking on Sunshine’ en ‘Suddenly I See’, maar ach, het is dan ook niet voor niets een LEGO-game.
Toch begon mijn Guitar Hero-avontuur niet met LEGO Rock Band. Toen ik nog stukken jonger was (dan heb ik het over 2005) speelde ik in de plaatselijke Free Record Shop (RIP Free Record Shop, ik ga je missen) wel eens de originele Guitar Hero op een demopod. Vanaf toen wist ik al: ik moet ooit deze game hebben. Maar bijna negen jaar geleden had ik nog niet het geld om zo’n dure gitaar te kopen. Guitar Hero kostte zo’n honderd euro. Mijn ouders zagen zo’n plastic gitaar niet zitten. Toch raakten ze uiteindelijk wel overtuigd. Dat had ik te danken aan Guitar Hero: World Tour. De game zag er goed uit, en het idee dat ik mijn gitaar kon meenemen naar een vriend die een plastic drumstel had staan sprak mij in ieder geval aan. En zeker, de Guitar Hero-hype heeft best even volgehouden. Maar de allerlaatste game in dit genre dateert alweer van 2010: Rock Band 3 om precies te zijn. Waar is het dan misgegaan?
Ik denk dat het vooral heeft gelegen aan de overkill aan games. Toen men (vooral Neversoft toen ze Guitar Hero overnamen) zag dat er flink geld viel te verdienen aan deze muziek-games, was het hek van de dam. De ene naar de andere Guitar Hero kwam uit. Er werd samenwerking gezocht met Aerosmith, Metallica en Van Halen, die alle drie hun eigen Guitar Hero kregen. En waar Harmonix met Rock Band zich vooral richtte op DLC, bracht Neversoft nog meer spin-offs uit.
Wel vraag ik me af in hoeverre je de makers de schuld in de schoenen kunt schuiven. Wat hadden ze dan moeten doen? Langer moeten wachten met het uitbrengen van de games? Bovendien waren alle enigszins bruikbare instrumenten al gebruikt, tot het keyboard aan toe met Rockband 3. Wat hadden we dan willen hebben? Blokfluit Hero? Rock Violin 4? In de vorm van DJ Hero werd nog een poging gedaan om het genre te redden, maar heel veel nut heeft het niet meer gehad.
Het afgelopen jaar kwam er wel een revival in de vorm van Rocksmith. Met deze game kon je zelf spelenderwijs gitaar leren. Toch zou ik het niet erg vinden als er een keer een next gen Rock Band of Guitar Hero zou komen. Geef de serie maar weer een nieuwe boost, met mooie graphics en goede mulitplayermodes. Als de makers van Rock Band dan de DLC-catalogus gebruiken die ze door de jaren heen hebben verzameld, is er in ieder geval content zat. Een game waarin je zowel de gameplay van Guitar Hero hebt als de gameplay van Rocksmith? Ik zeg er geen nee tegen! Of geef nog eens een draai aan de hele sfeer/verhaal in de game. Denk bijvoorbeeld aan LEGO: Rock Band. Ik heb in ieder geval genoten van de sfeer in deze game en ik weet wel zeker dat ik hierin niet de enige ben. Laat ontwikkelaars maar weer eens creatief met het genre aan het werk gaan, dan weet ik zeker dat een hoop gamers hun plastic instrumenten weer uit de kast halen!