Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, ik heb niks met motorcross. Nooit gehad en zelfs na het spelen van deze game zal dat niet veranderen, niet vanwege de game hoor. Gewoon het is niet mijn ding. Maar… MXGP 2019 is de officiële game van motorcross en dat is is te zien.
Nu zei ik al dat ik zelf niet zoveel met motorcrossen heb, maar gelukkig hebben we het internet voor onderzoek en toevallig rijd iemand die ik ken zelf regelmatig de Enduro. Dus die kon mij het een en ander vertellen over de motoren en rijders en het hele gebeuren eromheen. (Hij volgt de motorcross op de voet.)
Wat mij direct opviel aan de game was het menu, die ziet er redelijk simpel en amateuristisch uit, maar schijn bedriegt, want achter elk menuutje zit wel weer een ander menuutje, van instellingen voor je profiel en avatar tot aan het afstellen van je motor. Zo ver ik gezien heb is echt alles aan te passen wat je maar nodig hebt om succesvol de finish als 1e te kunnen halen.
Nu heb ik daar niet al te lang in lopen neuzen, want ik wilde natuurlijk crossen. Aangezien ik een newbie ben op dit gebied en ouderwets vasthoud aan mijn principe, “gamen op de pc doe je met een muis en toetsenbord” ben ik begonnen in een carrière op beginner instellingen. De eerste 2 races waren wel ff pittig (vooral wennen aan de besturing) en eindigde ik rond plek 10. Al snel begon ik te wennen aan de controls en hoe de motor reageerde. Wat dus betekende dat ik nu vaak 1e eindigde met een halve ronde voorsprong. En dus werd het tijd om de instellingen aan te passen naar expert met realistische motor handeling, dat doen we dus niet weer, teringjantje wat is dat ineens moeilijk zeg. De motor reageert echt compleet anders in deze setting en dan is het wel handig dat je wat meer ervaring hebt voordat je hierin gaat crossen.
Ik heb de game ook nog even gespeeld met een controller en dat ging zonder enige problemen, het detecteren van de controller verliep soepel en de button layout was ook prima. De game werd er ook een heel stuk makkelijker door. Aangezien je met de controller wat fijner door de bochten kunt sturen dan met de A of D toets.
De game heeft dus een officiële licentie en zo kun je dus op alle officiële 19 tracks in de MXGP als in de MX2 serie crossen. Grafisch ziet de game er zeker goed uit, vooral op het gebied wat belangrijk is, de baan, de rijders en natuurlijk de motor. Dynamisch weer is natuurlijk ook aanwezig in MXGP 2019 en heeft zeker invloed op het rijgedrag van je motor. Verschillende camerapunten brengen ook iets extra’s, daar waar ik begon met de volg camera (vanaf een afstandje op de rug van je rijder kijken) eindigde ik met letterlijk door de ogen van mijn coureur camera, inclusief de modderspetters die op je bril komen. Erg vette manier om zo te racen en dat brengt echt iets extra’s aan de game.
Verder zijn er verschillende modes om in te racen, natuurlijk het officiële kampioenschap waar je aan mee kan doen (zowel MX2 als MXGP), een carriere mode, time attack mode, een losse race en natuurlijk mag ook multiplayer niet ontbreken. Dan denk je dat je het wel gehad hebt, maar er is nog meer. Playground, in playground rijd je eigenlijk vrij rond in een gebied waar je verschillende jumps etc kunt maken, gewoon ff lekker crossen voor de fun dus. En dan is daar ook nog de track editor. Waar je letterlijk uren mee door kunt brengen om je eigen tracks te maken.
Dankzij de officiële licentie brengt MXGP 2019 een ervaring die elke motorcross liefhebber zal waarderen. Grafisch is de game erg goed en het racen voelt lekker aan. Met genoeg tracks waar je je op kan vermaken doe je met deze game absoluut geen miskoop.
preview door Brian Bloemendal