Nintendo besloot om tijdens de E3 geen persconferentie te geven. Een gewaagde keuze, maar volgens de grote N was een Nintendo Direct de perfecte vervanger. De games die de uitgever daar toonde, wisten stuk voor stuk op te vallen. Daarnaast waren ze meteen op de E3 te spelen. Eén daarvan was Pikmin 3.
Ik moet het je bekennen: in de tijd dat ik een GameCube onder mijn tv had staan, had ik geen interesse in Pikmin. Het eerste en het tweede deel heb ik niet gespeeld, ik had er totaal geen kennis van. Wel wist ik dat een goede vriend van mij uren aan een stuk door kon spelen met de strategische game. Die aantrekkingskracht had de game nooit op mij. Dat ik nu twee levels kon spelen van Pikmin 3, interesseerde me dan aanvankelijk ook niet echt. Veertig minuten later zag ik de kracht van de game en snapte ik meteen waarom deze serie zo geliefd is.
Pikmin 3 had eigenlijk al in de winkels moeten liggen. Oorspronkelijk stond de game gepland voor de releaseperiode van de Wii U. Nintendo’s nieuwste is inmiddels al een tijdje in de verkoop, dus we kunnen stellen dat dit niet helemaal gelukt is. Volgende maand maakt Nintendo het goed door de game alsnog te releasen. Pikmin is misschien niet zo populair als een Mario, maar toch is het een franchise die de gemiddelde Nintendofiel aan het hart gaat. Pikmin zijn kleine mannetjes die alles voor jou doen, wat jij wilt, wanneer jij het wilt. Door een simpel fluitje roep je ze naar je toe en wachten ze op orders. Zo vallen ze vijanden voor je aan of tillen ze objecten naar je ruimteschip om ze om te zetten in benzine.
Er zijn verschillende soorten Pikmin. Zo zag ik in de demo die ik speelde rode Pikmin die al snel voor mij aan het werk waren. Met een klein groepje tilden deze koddige wezens diverse objecten uit het level naar mijn ruimteschip en vielen ze vijanden aan. De speciale kracht van de rode Pikmin was snel duidelijk, vuur deed ze niets. Zo hebben de verschillende kleuren allemaal hun eigen toevoeging aan je team. Zwarte Pikmin waren bijvoorbeeld erg sterk (één zwarte was net zo sterk als tien rode!) en roze Pikmin hadden zowaar vleugeltjes om over hoge objecten te vliegen. Blauwe Pikmin konden door water heen lopen, Rock Pikmin kunnen gebruikt worden om glas te breken. Je snapt het idee.
Al snel was ik op planeet Koppai met Alph, Brittany en kapitein Charlie. Jij bent één van deze personages en hebt de taak om, samen met de Pikmin, de planeet op te ruimen. Omdat je dit keer niet alleen rond aan het lopen bent maar ook twee andere personages mee op sleeptouw neemt, bleek al snel dat het zaak was om de taken te verdelen. Terwijl ik mijn Pikmin aanstuurde om grote kersen, afval en gouden aardbeien te verzamelen, stuurde ik Alph en Brittany naar een plek waar nieuwe Pikmin te vinden waren. Aldaar trokken ze de plantachtige wezens uit de grond om ze aan mijn groep toe te voegen. Het is namelijk belangrijk om steeds meer Pikmin te vinden om onder jouw bewind te hebben. Vijanden worden steeds groter en hebben meer Pikmin nodig om tegen de grond te gaan. Objecten worden zwaarder, afstanden worden groter. Al snel vond ik vliegende Pikmin die er samen voor konden zorgen dat een gebied waar ik eerder niet kon kopen open werd gezet. Met vijf van deze vliegende plantwezens deden ze hun best om een poort omhoog te houden. De rest van mijn Pikmin vervolgde hun weg.
Waar ik eerder dacht dat Pikmin een grote instapdrempel had, bleek ik de game binnen tien minuten onder controle te hebben. Met de Wiimote in de hand floot ik mijn Pikmin naar me toe, wees ik naar objecten om op te pakken en gaf ik orders om te vechten. Hoewel je steeds tegen de klok vecht (die in deze E3-demo minder minuten gaf), was de instap niet al te lastig. Wel zag ik hoe snel de game moeilijker kan worden. Gelukkig geeft het scherm op de GamePad je dan de mogelijkheid om de map in één keer te zien. Hierdoor weet je waar nieuwe Pikmin te vinden zijn, waar nog vuil ligt dat opgeruimd mag worden en hoeveel vijanden je nog tegenover je hebt staan. Hoewel ik tijdens het spelen niet één keer naar dit scherm heb gekeken, kan ik geloven dat dit in de latere levels een heerlijke toevoeging gaat zijn.
Het is meer dan acht jaar na Pikmin 2 dat Nintendo het vervolg eindelijk uit gaat brengen. Grafisch oogt de game niet verkeerd. Een schoonheidsprijs zal de game niet winnen (ik zag bij Nintendo games die veel strakker oogden), maar het doet zijn ding op een sterke manier. Het level waar ik doorheen mocht rennen was visueel aantrekkelijk, vijanden ogen kinderlijk waardoor Pikmin 3 een game is voor jong en oud. Eind deze maand ligt de game in de winkels!