Afgelopen week stond het nieuws op GameParty voor een behoorlijk groot deel in het teken van de PlayStation VR. We kregen behoorlijk wat details over het nieuwe virtual reality kindje van Sony. Ook werden we om de oren geslagen met alle developers die op dit moment bezig zijn met een game voor de PlayStation VR. Kleine spoiler alert: dat zijn er echt heel erg veel. Maar gaat PlayStation VR wel werken? Ik heb daar persoonlijk zo mijn twijfels over. Daarom zet ik redenen waarom het wel gaat werken en redenen waarom het niet gaat werken op een rijtje. Mag je daarna zelf beslissen hoe jij er over denkt.
Voordeel: Al die games!
Ik noemde het net al in de inleiding: je kon afgelopen week op GameParty een lijst lezen met alle developers die op dit moment aan het werk zijn voor een titel voor de PlayStation 4. Misschien heb je het nieuwtje niet gezien, maar ik kan je vertellen dat het echt een enorme lijst is. Grote namen staan er tussen: wat te denken van Bandai, Konami, Ubisoft, 2K, Electronic Arts en SEGA. De teller stopt op dit moment op maar liefst 230 developers die bezig zijn.
Er zijn al een behoorlijk aantal games aangekondigd waar mijn hart in ieder geval sneller van gaan kloppen, zoals bijvoorbeeld Golem van Highwire Games. Dit is een nieuwe studio met medewerkers die onder meer hebben gewerkt aan Halo, Destiny en Infamous: Second Son. Ook Tim Schaefer is bezig met een game voor de PlayStation VR in de vorm van Psychonauts: In the Rhombus of Ruin. Een game met een stijl die zich in mijn ogen bijzonder goed leent voor een VR-game. Ook hebben we al gezien dat Ubisoft bezig is met een game waarin we rond kunnen vliegen in een wereld die behoorlijk lijkt op die van Assassins Creed.
Nadeel: VR is slechts een gimmick
Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen, zo luidt het spreekwoord. Toch heb ik me meerdere keren gestoten aan een aantal accessoires voor mijn gameconsoles. Het balance board van Wii Fit staat inmiddels stof te vangen in huis. Ook heb ik zowel de Kinect als de PlayStation Move in huis gehaald. Microsoft heeft nog geprobeerd om Kinect nieuw leven in te blazen met de lancering van de Xbox One, maar dat is iets wat hopeloos mislukt is.
Toen ik de launch line-up voor de PlayStation Move zag, was ik best enthousiast. Een aantal sportgames, een aantal shooters en ook best nog wat andere genres, waaronder platform-games. Toch is het na de lancering nooit meer goed gekomen met de PlayStation Move. Zelfs een game met zwaargewichten als Jak and Daxter, Ratchet and Clank en Sly Cooper wist de PlayStation Move niet te redden. Wat ik probeer te zeggen is dat ik ergens bang ben dat PlayStation VR zo’n zelfde lot beschonken is. Het is leuk aan het begin, maar daarna zal het al snel stoppen met ondersteuning qua games. Gamers hebben kennis gemaakt met VR, maar daarna zou het zo maar eens kunnen dat het VR-kaarsje langzaam dooft. Ik zou er niet van staan te kijken als PlayStation VR in hetzelfde rijtje als Kinect en PlayStation Move komt te staan…
Voordeel: PlayStation 4 is de ultieme game-console
Als ik in mijn vriendengroep kijk, is de PlayStation 4 duidelijk oververtegenwoordigd. Microsoft lijkt dan de slag (in ons land tenminste) ook compleet verloren te hebben. Deze week las ik een stuk waarin een analist voorspelde dat de PlayStation VR wel eens de genadeklap voor de Xbox One zou kunnen zijn. Met de PlayStation VR wordt de PlayStation 4 nog een stuk interessanter.
Sony is natuurlijk ook in een prima onderhandelingspositie. Zij kunnen er voor zorgen dat grote ontwikkelaars exclusief een game gaan maken voor de PlayStation VR. Electronic Arts en DICE hebben bijvoorbeeld al toegezegd dat er een VR-versie van Star Wars Battlefront exclusief naar de PlayStation VR gaat komen. Ik kan me zo voorstellen dat er nog veel meer van dit soort deals zullen volgen. Op dit moment is de PlayStation VR absoluut de grootste VR-bril op het gebied van gaming. Sony lijkt goud in handen te hebben op de VR-markt.
Nadeel: VR is geen blijvertje
Zet een willekeurig iemand een VR-bril op zijn hoofd en dikke kans dat hij of zij het volgende gaat zeggen: “Ik vond het wel leuk om te zien, maar heel erg comfortabel was het niet. Sterker nog, ik werd er een beetje misselijk van”. Ik ben bang dat dit ook het lot gaat zijn van Virtual Reality in het algemeen. We zien het ook in de bioscoop: er komt steeds meer verzet tegen de 3D-films. Het was even leuk aan het begin, maar nu willen we toch weer gewoon terug naar de ‘normale’ films.
Ik ben heel erg bang dat we uiteindelijk toch gewoon de voorkeur geven aan ‘normaal’ gamen. Het is leuk om even een Virtual Reality-bril op onze neus te hebben, maar uiteindelijk kiezen we toch weer voor het comfortabel kijken naar een scherm. Ook ben ik benieuwd hoe veel diepgang de games gaan hebben die uitkomen voor de PlayStation VR. Ik denk dat we uiteindelijk toch weer liever een ‘normale’ game willen hebben. Ik kan het natuurlijk mis hebben: voor hetzelfde geld krijgen we enorm creatieve games en worden we niet massaal misselijk van de PlayStation VR. Maar ik vrees er wel voor.
Op dit moment neig ik er toch naar dat de PlayStation VR en Virtual Reality het niet gaan worden; voor mij, in ieder geval. Gelukkig zijn er een hoop mensen die er wél enthousiast van worden. Voor hen is het in ieder geval een hele geruststelling dat er enorm veel developers aan het werk zijn. Tevens zijn het natuurlijk geen koekenbakkers bij Sony: als VR-gaming een succes gaat worden, dan is het waarschijnlijk door de PlayStation VR. Hoe denk jij er over? Laat het vooral weten in de comments!