SimCity wint Shonky award voor slechte launch

SimCity wint Shonky award voor slechte launch

Het verliep alles behalve goed, die launch van SimCity. Door het feit dat je online moet zijn om te spelen (ook wanneer je in je eentje een stad wil gaan bouwen), moest iedereen op de dag van release inloggen. Iets wat de servers van EA niet aan bleken te kunnen. Het duurde iets langer dan een week voordat iedereen aan de slag kon met de bouwsimulator. Deze zwarte pagina in de geschiedenis van de game brengt ontwikkelaar Maxis nu de Shonky Award voor de slechtste launch van een game. De prijs werd uitgereikt door de Australische consumentengroep ‘Choice’.

Niet alleen het feit dat je niet kon spelen, maar ook dat je een prijzig telefoonnummer moest bellen voor de tech support, zorgde ervoor dat de ‘prijs’ richting ontwikkelaar Maxis is gegaan. In Australië moest je maar liefst €1,71 afrekenen per minuut. Een dure aangelegenheid om een game te spelen waar je net het volle bedrag voor neer had mogen leggen.

Australian gamers, however, were even more unhappy when they discovered that the telephone support line was a 1900 number attracting a $2.48 per minute fee. That’s right – after forking out up to $100 for the game, you’re then expected to cough up for after-sales support that’s normally free – as it should be. And this shonkosity is even worse when you consider it’s their fault you’re ringing in the first place!

Yet our US counterparts pay nothing – a fact exploited by canny Aussie gamers who use Skype to ring the US helpline for free. This is just another example of the big fat Australia tax we pay on many things IT-related, including hardware, software and electronic downloads.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.