Een legendarische vampierjager en een geliefde schurk worden toegevoegd aan de omvangrijke cast van Super Smash Bros. Ultimate. In een Nintendo Direct-presentatie die geheel gewijd was aan deze exclusief voor de Nintendo Switch ontwikkelde game, is bekendgemaakt dat Simon Belmont uit de Castlevania-serie en King K. Rool, de voornaamste tegenstander uit de originele Donkey Kong Country-games, meedoen als speelbare vechters. Daarnaast werd er in de Nintendo Direct meer informatie gedeeld over de echovechters, nieuwe levels, nieuwe vechtstanden en een van de meest indrukwekkende muziekverzamelingen die ooit in een enkele game heeft gezeten, met meer dan 900 muzieknummers en 28 uur muziek. Super Smash Bros. Ultimate komt uit op 7 december, exclusief voor de Nintendo Switch.
Daarnaast kunnen fans vanaf vandaag een speciale versie van de game voorbestellen, de Super Smash Bros. Ultimate – Limited Edition, met daarin de game, een Nintendo GameCube Controller Super Smash Bros.™ Edition en een Nintendo GameCube Controller-adapter! Fans kunnen ook uitkijken naar amiibo van de vijf aangekondigde vechters, die later zullen verschijnen in de Super Smash Bros. Collection: Simon Belmont, Richter Belmont, King K. Rool, Chrom en Dark Samus. Dit zijn een aantal van de hoogtepunten van de presentatie:
Simon Belmont: Zijn favoriete wapen is natuurlijk zijn zweep, met speciale aanvallen die geheel eigen zijn aan de Castlevania-serie, zoals de Bijl, het Kruis, het Wijwater en zijn ultieme smash: Grootkruis. Zijn level is Dracula’s Kasteel, met kandelaars die je kunt vernietigen om voorwerpen te ontvangen. Alucard, de tragische held uit Castlevania: Symphony of the Night, doet mee als hulptrofee en ondersteunt je met zijn vervloekte zwaard. Richter Belmont, afstammeling van Simon Belmont en hoofdrolspeler in zijn eigen Castlevania-games, doet in Super Smash Bros. Ultimate mee als echovechter.
King K. Rool: De geliefde booswicht uit de drie Donkey Kong Country-games op de SNES is nu een speelbare vechter in Super Smash Bros. Ultimate. Hij valt aan met de Donderbus waarmee hij kanonkogels afvuurt, en hij werpt zijn kroon, die hij als boemerang kan gebruiken.
Echovechters: De echovechters in Super Smash Bros. Ultimate zijn grotendeels gebaseerd op andere vechters, maar hebben uiterlijke verschillen. Naast Richter Belmont zijn andere echovechters bijvoorbeeld Chrom uit de Fire Emblem-serie (echovechter van Roy) en Dark Samus uit de Metroid-games (echovechter van Samus). Echovechters kunnen als aparte vechters worden getoond op het selectiescherm, of samen worden gevoegd met de vechter waar ze bij horen. Wanneer ze worden samengevoegd, kunnen spelers tussen de vechters kiezen met een druk op de knop. Spelers kunnen zelf kiezen hoe de echovechters worden getoond.
Levels: Het grootste deel van de levels in Super Smash Bros. Ultimate bestaat uit terugkerende favorieten die zijn opgefrist met nieuwe visuals en kleine aanpassingen, maar er zijn ook een aantal gloednieuwe levels. Nieuw zijn onder meer Dracula’s Kasteel uit de Castlevania-serie en Stadhuis van New Donk City uit Super Mario Odyssey. Er zitten meer dan 100 afzonderlijke levels in de game, maar aangezien elk level ook een Slagveld- en Omega-versie heeft, zijn er vanaf het begin meer dan 300 levels beschikbaar! Al deze levels kunnen worden gebruikt voor gevechten met 8 spelers (mogelijk heb je extra accessoires nodig voor multiplayerstanden; worden apart verkocht) en bieden de mogelijkheid om levelgevaren, zoals de Yellow Devil in Wily’s Kasteel, uit te zetten.
Levelwissel: Voor het eerst in de Super Smash Bros.-serie is er de mogelijkheid om verschillende levels in elkaar te laten overlopen. Wanneer je in de regels voor deze optie kiest, gaan twee levels naadloos in elkaar over tijdens een gevecht.
Muziek: Dankzij de functie Mijn muziek kunnen spelers specifieke muzieknummers uitzoeken voor elk level. Tot nu toe had elk level zijn eigen muzikale begeleiding, maar in Super Smash Bros. Ultimate kunnen spelers nummers per serie toewijzen. Als spelers bijvoorbeeld in een level uit de The Legend of Zelda-serie vechten, kunnen ze elk muzieknummer uit die gameserie selecteren, inclusief klassiekers als The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Main Theme. Het totaal van alle muzieknummers uit games en andere muziek uit de menu’s en andere korte fragmenten bij elkaar omvat ongeveer 900 composities, meer dan 28 uur videogamemuziek! In de handheldstand kan muziek ook worden afgespeeld wanneer het systeem aan staat of zich in de slaapstand bevindt, waardoor het een soort draagbare muziekspeler wordt.
Voorwerpen: Er zijn nieuwe voorwerpen toegevoegd aan Super Smash Bros. Ultimate, zoals het bananenpistool, de dodelijke degen, de Bomber, de zeis van de Dood, de staf, de Ramblin’ Evil Mushroom en de wraakschieter, naast andere voorwerpen uit allerlei verschillende gameseries. Voorwerpen kunnen in de game worden opgeraapt en als aanvals- of verdedigingswapen worden ingezet.
Pokémon: Met behulp van Pokéballen kun je talloze nieuwe en terugkerende Pokémon oproepen om je bij te staan in de strijd, waaronder Abra, Solgaleo, Lunala, Mimikyu en de enorme Alolan Exeggutor.
Hulptrofeeën: Een aantal van de nieuwe hulptrofeeën die worden toegevoegd aan Super Smash Bros. Ultimate zijn Zero uit de Mega Man X-serie, Knuckles uit Sonic the Hedgehog, Krystal uit Star Fox Adventures, Rathalos uit de Monster Hunter-serie, Shovel Knight uit… inderdaad, Shovel Knight, en de boosaardige maan uit The Legend of Zelda: Majora’s Mask.
Klassiek: De eenspelerstand waarin spelers het opnemen tegen een hele reeks vechters keert terug in Super Smash Bros. Ultimate. Het pad van elke vechter voert langs een eigen reeks levels en tegenstanders.
Gevechten op HP: Naast gevechten op tijd en op levens behoren gevechten op HP ook tot de basisregels in Super Smash Bros. Ultimate. In een gevecht op HP strijden de spelers om elkaars HP uit te putten tot er nog maar één vechter over is.
Ultiemesmashmeter: Naast de smashbal, de vertrouwde manier om ultieme smashes te activeren, kun je nu ook kiezen voor de ultiemesmashmeter. Als je voor deze optie kiest, laden spelers hun ultieme smash tijdens een gevecht op. Wanneer de meter volledig is opgeladen, kunnen spelers een minder krachtige ultieme smash inzetten.
Multismash: In Multismash strijden spelers in gevechten van 5 tegen 5 of 3 tegen 3, waarbij elke spelers vijf of drie opeenvolgende vechters kan inzetten tijdens één gevecht.
Toernooi: Er kunnen tot 32 spelers meedoen in de toernooistand, waardoor deze bijzonder geschikt is voor feestjes of evenementen met veel deelnemers. En aangezien je overal op de Nintendo Switch kunt spelen, kunnen deze toernooien op de meest onverwachte plekken plaatsvinden!
Smashdown: Na elk gevecht in deze stand zijn de al gebruikte vechters niet langer beschikbaar, waardoor de spelers andere vechters moeten kiezen voor de volgende speelronde. In deze stand zijn spelers die goed zijn met meerdere vechters, in het voordeel. Andere spelers worden aangemoedigd om ook eens andere vechters dan hun favorieten te gebruiken.
Training: De verbeterde trainingsstand in Super Smash Bros. Ultimate heeft zijn eigen level met een raster, waarmee je makkelijker de afstand en de koers van speciale aanvallen en hun effecten op tegenstanders kunt meten.
Super Smash Bros. Ultimate komt op 7 december exclusief uit voor de Nintendo Switch.