Electronic Arts had het op de meest makkelijke manier kunnen doen. De aankondiging van Star Wars Battlefront II met haar eerste trailer zou een behoorlijk bommetje zijn geweest tijdens de komende E3. Want hoewel we weten dat de game eraan zit te komen, is een eerste blik op een titel als deze altijd spannend. Wanneer alle ogen van gamers op de wereld naar de E3 kijken, zou het een grote impact kunnen hebben tijdens de show van EA. Maar Electronic Arts besloot het op een andere manier te doen. Een manier waar ik veel respect voor heb.
Afgelopen weekend vond in Orlando Star Wars Celebration plaats, de officiële beurs vanuit Lucasfilm waarin alles gevierd kan worden wat met Star Wars te maken heeft. Zo verscheen er de trailer van Star Wars Episode VIII: The Last Jedi, zagen we de eerste beelden van het laatste seizoen voor Star Wars: Rebels en werd een nieuwe, op jonge meisjes gerichte serie Star Wars: Forces of Destiny aangekondigd. Een beurs gevuld met vele panels waarin grote namen de revue hebben mogen passeren. Want wanneer je bij het 40 jaar Star Wars panel aanwezig was, liep je zomaar George Lucas, Harisson Ford, Mark Himill en meer bekende namen uit de Star Wars geschiedenis tegen het lijf. Dat er zelfs live muziek gespeeld werd onder leiding van John Williams was de perfecte slagroom op een hele lekkere taart. Ook werd er uiteraard even stilgestaan bij het overlijden van Carrie Fisher met en hele mooie, emotionele video.
Terwijl mensen op de beurs (waar ik dit jaar helaas niet bij aanwezig was, gelukkig kon ik er vorig jaar wel bij zijn) rondlopen, verkleed als hun favoriete personages, elkaar ontmoeten of zelfs complete scenes uit de films naspelen (want als je het kostuum dan toch al aan hebt…), nam Electronic Arts de tijd om tijdens een panel aldaar Battlefront II te onthullen. Niet op de E3, waar alle gamers naar kijken, maar op de beurs die gevolgd wordt door mensen met een gigantische passie voor Star Wars. Want je zou denken dat EA het van de gamers moet hebben, maar het zijn juist de mensen op deze beurs die hun liefde niet onder stoelen of banken steken. EA praat hier direct met de fans. De échte fans. De mensen die Star Wars tatoeages dragen, die rondlopen in een Princess Leia-outfit en de volledige films mee kunnen praten. Natuurlijk krijgt EA hierdoor minder aandacht (al zit de gamepers er toch bovenop) dan wanneer ze deze trailer tijdens de E3 zouden hebben getoond, maar het is opzienbarend dat EA hiervoor kiest. Iets wat mijn respect krijgt. EA snapt het. Ze gaan ervoor. Ze gaan voor Star Wars.
Daarnaast bleek uit het panel en uit de gesprekken met de ontwikkelaars (er zijn drie studio’s aan de game aan het werken!) dat EA er echt voor gekozen heeft om te luisteren naar de spelers van de eerste Battlefront. Hun feedback was cruciaal tijdens het ontwerpen van de tweede. Maar interessanter misschien is dat er ook geluisterd is naar hen die het spel niet speelden. Waarom hebben ze het niet gespeeld? Vaak kwam naar voren dat veel mensen gewoonweg niet blij werden van het feit dat Battlefront een pure online game was. Er was geen verhaal voor de eenzame speler. Geen campagne om doorheen te gaan. Motive, een nieuwe studio binnen EA, is daarom volledig ingeschakeld om dit gedeelte van de game op te pakken. Terwijl Dice doet waar ze het beste in is (de online stand), focust deze studio zich op het verhaal en alle aspecten er omheen. Een verhaal dat volledig als canon bestempeld mag worden. Het hoort dus in de Star Wars verhaallijnen uit de films en boeken.
Ik moest toch oprecht even juichen toen ik hoorde dat EA ook hier niet koos voor de makkelijke weg. We zijn gewend om in de Star Wars games als een rebel of een Jedi te spelen en daarmee een groots avontuur aan te gaan. Nee, niet dit keer. De dingen draaien om. We spelen de campagne van Battlefront II vanuit de ogen van een Imperial, net na het moment waarop de tweede Death Star vernietigd wordt. Want hoewel dat werd gezien als een overwinning, is het voor het leger van The Empire een grote tegenslag. Maar hoe overkomen ze deze tegenslag om door te vechten? Hoe wreken ze de dood van The Emperor en Darth Vader? Met ‘Inferno Squad’ (waar over enkele maanden eerst een boek over gaat verschijnen), gaan we dit verhaal beleven. Vanuit de oogpunten van de slechteriken. Wauw. Ik wil het!
Maar, ik sprak over drie ontwikkelaars, weet je nog? EA zet ook Criterion op de game. Voor de eerste Battlefront waren ze verantwoordelijk voor het VR-gebeuren voor PlayStation VR. Voor Battlefront II krijgen ze de nobele taak om de missies te creëren die zich in een ruimteschip voltrekken. Het besturen van een X-Wing moet nog beter gaan worden. De vliegmissies nog spannender en uitgewerkter. Ik heb goede hoop. Met games als Burnout en Need for Speed op het CV, weet Criterion hoe ze met hoge snelheid en besturingen om moeten gaan.
Star Wars Battlefront stond in 2015 op nummer 1 op mijn persoonlijke lijst met favoriete games van dat jaar. Ook in 2016 was het mijn meestgespeelde game. En hoewel ik er nog steeds niet klaar mee ben (nog één achievement!) kan ik niet wachten om met deel twee aan de slag te gaan. De belofte van de campagne en het feit dat we in de multiplayer met alle tijden uit Star Wars aan de slag kunnen gaan (prequels, original Trilogy en sequels!) doet mij watertanden. November kan niet snel genoeg komen. EA, bedankt.