De ontwikkeling van StarCraft II is een hele interessante. Waar iedereen dacht dat we met de release van StarCraft II een complete game in handen kregen, bleek het plan van Blizzard groter dan dat te zijn. Het spel werd opgesplitst in drie afzonderlijk uitgebrachte campagnes, één voor elk ras, en na het uitbrengen van de ‘StarCraft II-trilogie’ had je alle aspecten uit het verhaal bij een. Toch is er nog meer te vertellen, zo bewijst Nova Covert Ops.
StarCraft II: Nova Covert Ops is geen game die je in de winkel tegen gaat komen. Waar Heart of the Swarm, Legacy of the Void en Wings of Liberty complete spellen waren die zich focuste op hun eigen verhaal (en dus verpakt lagen in de winkels), is Nova Covert Ops een downloadbare uitbreiding. Voor een paar euro krijg je dit nieuwe verhaal (wat ook weer in drie delen zal gaan verschijnen) en beleef je een nieuwe kant van het StarCraft-universum. Het tweede hoofdstuk in deze trilogie is inmiddels te spelen.
Het is aan jou (en Nova, uiteraard) om haar geheugen terug te vinden dat ze kwijt is geraakt toen ze gevangen werd genomen. Dit gebeurde in de Defender of Man-basis, een plek die spelers van de eerste episode nog goed voor de geest kunnen halen. En hoewel de eerste aflevering best tof was, kon Blizzard beter. En dat bewijzen ze nu dan ook. Wederom speel je drie missies in verschillende omgevingen. Elk met een eigen doelstelling en uiteenlopende gebeurtenissen, maar met de verbintenis dat Nova dit doet om haar geheugen terug te claimen: ze wil weten wat er gebeurd is. En hoewel mijn kritiekpunt op het eerste deel vooral de missiestructuur betaamde, is dit tweede deel niet alleen interessanter om te spelen, maar ook minder makkelijk. Op een goede manier dus. Denk nu niet dat het eerste hoofdstuk uit dit drieluik slecht was, dat was het totaal niet. Deeltje twee is gewoonweg net wat beter.
Nova is al jaren een heerlijk personage om mee te spelen en nu ze eindelijk haar spel heeft (ik denk even terug aan de gecancelde Xbox-game van vele jaren terug waarin ze de hoofdrol zou spelen), weet je ook waarom. Ze is sterker dan de andere spelers in het team, slimmer en sneller. Ze heeft meer persoonlijkheid en omdat je al jaren met haar hebt gespeeld, ken je haar achtergrond. Het kunnen kiezen van een load-out is belangrijker dan je denkt en kan het verschil zijn tussen leven en dood. Een level spelen met een shotgun is compleet anders dan met een (veiligere) sniper rifle. Tactiek en strategie komen hier even kijken, al gaat het nergens zo diep als in de originele Starcraft-games.
Wanneer je de volledige versies van StarCraft II eerder al gespeeld hebt, ga je best wel wat herkenbare onderdelen tegenkomen. Natuurlijk speelt Nova Covert Ops als een StarCraft-titel, maar ook de opzet van diverse missies doen herinneren aan scenarios die we al hebben gespeeld. Ook is het jammer dat Nova er niet vaak genoeg in haar eentje voor staat. Het mee kunnen nemen van legers is tof, maar ik heb het idee dat dit een ideale game is om Nova in haar eentje al deze beproevingen te laten doorstaan. Het personage moet het kunnen; dat heeft ze eerder gedaan.
Ik heb genoten van deze tweede uitbreiding. Chaos wordt afgewisseld met stilte, tactiek maakt plaats voor actievolle momenten waarin iedereen lijkt te schieten op alles dat beweegt en natuurlijk komen er antwoorden op eerdere vragen. Het geheel wordt mooi afgesloten met een grote cliffhanger die je duidelijk laat smachten naar meer. Daar is het derde deel van deze trilogie dan later ook echt voor nodig. Ik ben benieuwd.
De missies zijn wat toffer dan in het eerste deel, maar ik had liever wat meer levels gezien waarin Nova alleen was. Het verhaal is interessant en zorgt ervoor dat je blijft spelen. Reken niet op een game die je twintig uur bezig gaat houden, maar met de prijs van zeven euro vijftig brengt Blizzard je opnieuw een leuk uitstapje. Op naar episode 3!